Mixer/hörlursstärk för semiöppna lurar

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Nesse
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 10:54

Mixer/hörlursstärk för semiöppna lurar

Inlägg av Nesse »

Jag använder XLR ut på min Ampeg B2R till en billig The T.Mix 502 som jag sedan kopplat mina semiöppna AKG240 lurar till.
Det använder jag som extra medhörning i repan för att höra mig bättre o få bättre feeling.
Problemet är att lurarna börjar dista efter ett tag. Det var likadant med mina gamla Sennheiser lurar.
Är det mixern månne eller rent av stärkarn?
Någon som testat Fischer Amps In Ear Stick eller Behringer Powerplay P2?
Kan de funka till semiöppna lurar?

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mixer/hörlursstärk för semiöppna lurar

Inlägg av saft »

Hur starkt spelar ni? Jag tycker det låter som att hörlurarna inte orkar med. Speciellt när du säger att problemet kommer efter ett tag.
Om jag hade semiöppna lurar som medhörning på rep med något av mina band så skulle jag få lov att pressa dom rätt hårt, speciellt med tanke på att det är bas jag vill höra.

Tänker att det är samma som med en öppen eller stängd högtalarlåda. En öppen får jobba väldigt hårt för att få nå tryck i basfrekvenserna. Men jag är ingen hörlursexpert!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Nesse
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 10:54

Re: Mixer/hörlursstärk för semiöppna lurar

Inlägg av Nesse »

Mkna gamla lurar var inte öppna, men det blev samma med dem.
Jag skulle med andra ord behöva testa med inear- pluggar?

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk



Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mixer/hörlursstärk för semiöppna lurar

Inlägg av saft »

Nesse skrev: tis 28 sep 2021, 05:51 Mkna gamla lurar var inte öppna, men det blev samma med dem.
Jag skulle med andra ord behöva testa med inear- pluggar?

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Ja, jag har svårt att tänka mej att det är själva hörlursförstärkaren som ger upp. Känns mer logiskt att hörluren skulle duka under först. Men som sagt jag bara killgissar.
Alternativt sånnadära trummis-pelkor-kåpor som stänger ute allt förutom det som är i sladden in:P Men då missar man ju resten av bandet.

Jag har använt Shure SE215 in ear. Ingen wow-bas i dom, men man får enkelt till bra mid som gör att basen är tydlig i öronen, så får stärkaren stå för kalsongfladdret. Med dom vanliga silkonpluggarna så stänger dom ute ganska mycket ljud, men inte så att man blir avskärmad och inte mer än ett par vanliga öronproppar. Då behöver man inte maxa volymen heller.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mixer/hörlursstärk för semiöppna lurar

Inlägg av saft »

T-mix mixer har en clip indikator, om inte den blinkar som en discolampa så borde signalen in vara ok och inte dista. Annars får du såklart sänka lite på inputgainen. Därför borde mixern inte va boven...

Kan ju va värt att prova lite dock innan du handlar nya grejer:
Du kör XLR ut från Ampegen så antar jag att du kopplar in i "Mic"? Det kan ju va så att signalen är för stark för micpreampen, är antagligen line level ut från stärkaren, och att inputgainen inte klarar av att sänka tillräkligt för att matcha. Har du provat att koppla in line från stärkaren via "Line in" istället (den under "mic")? Du får lov att köra en XLR till balanserad tele (TRS). Kan va värt ett försök. Men som sagt, om inte clip lampan stroboskåpblinkat så borde signalen inte va för het.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mixer/hörlursstärk för semiöppna lurar

Inlägg av saft »

Såg nu att ampegen har en -20db pad. Så då borde det va lugnt att pumpa den i mic-preampen. Så...tillbaka på ruta ett!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Nesse
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 10:54

Re: Mixer/hörlursstärk för semiöppna lurar

Inlägg av Nesse »

Jag skall nog ändå testa att köra på line in för att utesluta. Tack för tipset!

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mixer/hörlursstärk för semiöppna lurar

Inlägg av fieldflower »

Jag har problem med min in-ear ut från bandets mixer att det distar i utsteget från mixern.
Hade ett tag en batteridriven hörlursförstärkare som funkade skitbra för att få lite högre tryck i lurarna (men den brann då jag försökte få till adapterlösning. :oops: )

Har tänkt skaffa en hörlursförstärkare för att fixa detta, men inte blivit av än.
Tänkte mig en rackenhet denna gången, som inte går på batteri.
Medlem i PB50+
Skriv svar