Kompressor skapar klickljud

Prata om effekter och pedaler
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Kompressor skapar klickljud

Inlägg av MorganHeritage »

Jag upplever att kompressor-effekt skapar ett markant "pop" eller klick-ljud parat med mina aktiva basar. Klicket kommer varje slap efter strängen handdämpats. D v s om jag bara spelar på första slaget i varje takt och dämpar strängen mellan slap-anslag så producerar jag klicket på varje anslag. Spelar jag däremot en basgång kommer klicket bara på första anslaget på strängen tills jag byter sträng eller helt dämpar den före nästa anslag. Klicket ter sig idententiskt med ett kraftigt P-popp i en dynamisk sångmikrofon utan pop-filter. Dessutom; ju mer kompressor - desto högre klick. OCH fenomenet låter markant högre på A-strängen jämfört med de andra, på alla mina aktiva basar.

Hittills har jag prövat med kompressor på min stärkare och på min Eden WTDI preamp. Har dock beställt hem en
Joyo Scylla
https://www.thomann.de/se/joyo_r_27_bas ... scylla.htm

Ska se om det hjälper att tweaka med attack och release...

Har någon erfarenhet av detta och kan hjälpa mig åt rätt håll?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

Är det på alla basar?
Du har inte talat om vilka märken och modeller du har på dina basar eller inställningar på kompressorn... please förse oss med detta först
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

Klickljud är väldigt användbara på bas från kompressorer. Gamla kompressorer hade "stigtider" (attack time) inställbara på under 1 millisekund och kunde användas i musikaliskt syfte, exempel:

1986 världshiten "Call Me Al" av Paul Simon, med ett formidabelt framförande ifrån basisten Bakhiti Kumalo. Om du lyssnar riktigt noga under själva verserna, så verkar det som de tonar in en kompressor med uppenbart starkt klick och pop ljud på basen. Sedan när blåsriffet och refrängen kommer, så minskar dom på det och bas-ljudet blir mjukare och varmare, utan klick, för att sedan gå tillbaks till det diskantrika och klickiga ljudet igen i andra versen. Låter som han spelar med trumpinnar, plektrum, eller funk fingers men det var inte uppfunnit än, han "thumbar" säkerligen bara på helt obekymrad om vilka effekter som lagts på i efterhand.

Sedan kommer det världsberömda baklänges-fillet som han blev berömd för. Utan klickljud dock.
Senast redigerad av Hånken den lör 30 sep 2023, 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

Om det är P bas eller J bas desingade pickuper dock aktiva kand det var så att dämpandet av strängarna utsätts för s.k. Magnetic String Pull ifrån magneterna i pickupen och att du nätt och jämnt nuddar strängarna en kort tid vid polerna på pikckupen, alltså rent fysiskt. Även om din handflata ser till att inte trycka ner strängarna så de har kontakt så kan magneterna dra strängen till sig den sista ynka bråkdelen av millimetern. Pröva att sänka pickuperna från strängarna en bit. Det är lätt återställt om det inte skulle vara det som är problemet. Nu är det så också att sänka pickuperna gör de lite mindre starka i output också, så då kan det också vara det på toppen av allting annat.

Många kompressorer jag har provat klarar inte av t ex 18v aktiva pickuper, om kompressorpedalen själv inte kan drivas med 18v adapter. Då är det ingångs-stegen i pedalen som tar emot för kraftig signal som de inte klarar av att hantera. De flesta pedaler har inte längre någon "input clip" lysdiod som talar om att insignalen är för stark.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

Men, min kvalificerade gissning är att pickuperna sitter lite för nära. Speciellt främre kanten av pickupernas "skal". Dvs den kanten som är närmast halsen.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av MorganHeritage »

Wow, tusen tack som tagit dig så här mkt tid min vän! Jag har provat att sänka pupsen utan effekt på klicket. Detta är basmodellerna jag äger och upplever fenomenet med:
Sterling Stingray ray 4 sub aktiv 9v
Fender player plus meteora aktiv 18v
Vintage reissued vj74 passiv men också en hel del mindre klick på denna om jag inte toksmiskar den

Har en ltd ec-404 aktiv 9v som också klickar lägre eller mindre trots sin pre. Men den har mjukare output överlag och dr neon-strängar också så misstänker att det bidrar.

Jag har också tejpat tunna gummiremsor över magneterna på pupsen under E- och A-sträng på alla basar för att motverka magnetnyp. Kan inte få det vassa ljudet på någon bas längre.

Frugan sover än men ska kolla upp ljudet i verserna på Call me Al när hon vaknat.

Finns det annat som kan bidra till klicket såsom exempelvis gamla patch/baskablar eller att mina lurar jag lirar med i lägenheten inte kan hantera att leverera signalen adekvat?

Ett fenomen att beakta i allt detta är att det bara är första anslaget på en annars tyst bas som skapar klicket. Om jag spelar ett D på femte bandet på A-strängen supermjukt med fingerspel och sedan slappar tre hårda C på tredje bandet kommer alltså inget klick. Om jag däremot slappar första D:et kommer klippljudet som ett pistolskott.

Igen, tusen tack som hjälper mig.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

MorganHeritage skrev: lör 30 sep 2023, 12:28 Wow, tusen tack som tagit dig så här mkt tid min vän! Jag har provat att sänka pupsen utan effekt på klicket. Detta är basmodellerna jag äger och upplever fenomenet med:
Sterling Stingray ray 4 sub aktiv 9v
Fender player plus meteora aktiv 18v
Vintage reissued vj74 passiv men också en hel del mindre klick på denna om jag inte toksmiskar den
Bara och enbart när en compressor är på, inte annars?
MorganHeritage skrev: lör 30 sep 2023, 12:28 Finns det annat som kan bidra till klicket såsom exempelvis gamla patch/baskablar eller att mina lurar jag lirar med i lägenheten inte kan hantera att leverera signalen adekvat?
Återigen, bara när kompressorn är på? Lurar, definitivt ja, kablar definitivt nej.

MorganHeritage skrev: lör 30 sep 2023, 12:28 Ett fenomen att beakta i allt detta är att det bara är första anslaget på en annars tyst bas som skapar klicket. Om jag spelar ett D på femte bandet på A-strängen supermjukt med fingerspel och sedan slappar tre hårda C på tredje bandet kommer alltså inget klick. Om jag däremot slappar första D:et kommer klippljudet som ett pistolskott.
Låter som kompressorfenomen, den är inte inställd på s.k. soft knee och hinner inte gå tillbaks riktigt i releasen. Är du säker du inte har en noise gate någonstans inställt på "hårt klipp"?

Själv använder jag aldrig kompressorer till aktiva basar för jag tycker de gör inget med ljudet. t ex aktiva EMG pickuper har en inbyggd kompressor eller limiter i alla fall, naturligt, som begränsas av 9 v batteriet. Att lägga något ovanpå det gör varken till eller från. Passiva pickuper? Jaddå, kompressor kommer till sin rätt där. Om dina aktiva basar har EQ ombord som du sätter i en scoop kurva (mycket bas och diskant ingen mid) så kan de klippa i kompressorn. Samt om batterier skulle börja tappa i volt, dvs de är nästan slut men inte riktigt ännu. Halv-dränerade batterier kan börja klippa så smått, men då hade klicket hörts utan kompressor.

1. Försök sätta all ombord EQ i mitt position, dvs helt "flat", lyssna igen.
2. Försök skaffa ett gäng helt nya fräscha batterier... också
3, Låna någon annans lurar och prova, gärna bättre kvalitet än vad du har.
4. Försök lyssna om klicket låter mekaniskt eller elektroniskt. Dvs du hör skillnad på något klick som när strängen rör vid pickupen eller t o m en bandstav, eller om ingången till compressorn eller input på stärkare är för högt ställd. Då låter det mer som när du sätter två fingernaglar tillsammans och knäpper med dom. Med brasklappen inlagd att det kan ju förstås vara både och...

Kompressorn kan förstärka de svagaste klick. Och har du digitala modelling amps så kan AD omvandlaren få för mycket in i sig och klippa digitalt, med det hade återigen hörts utan kompressor.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av MorganHeritage »

Du är mig en riktig vänlig själ som hjälper mig. Tusen tack! Ja allt gäller bara med kompressorn på. Lurarna jag använder är åtminstone 6år gamla och har fått jobba. Min stärkare är en söt liten 20w hybridtopp joyo badass med ett rör i preampen och transistor i powerdelen. Kan ju ha med saken att göra också. Misstänker att hörlursutgången kan ha nån billig cab sim som kanske blir överbelastad...

Jag ska börja med att följa din felsökningslista och se vad som uppdagas. Är så tacksam!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

MorganHeritage skrev: sön 01 okt 2023, 01:49 Du är mig en riktig vänlig själ som hjälper mig. Tusen tack!
Varsågod. Du är nog rätt ensam och tycka det här, för de flesta andra här tycker oftare än inte att jag har lite för starka åsikter om ditten och datten, och är lite väl vass i vissa kommentarer om allt möjligt. Men jag tackar bugar och bockar. När det gäller felsökning, etc så är jag mycket utav "Ockhams rakblad" filosofin. Dvs det innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör. I enklare ordalag, krångla inte till det i onödan. Det ser mycket ut när man lägger ut texten, men jag "tajpar" rätt snabbt på tangentbordet. Så någon större tid har jag inte lagt ner. Den som har problemen och beskriver dem missar oftast en hel del detaljer. Jag vill inte ha rätt på de flesta detaljer, utan alla detaljer. Det är bra om man får en blick utifrån, som kan se annat, som man har missat. Oavsett vem det är, behöver inte vara just jag. Om jag själv presenterar ett problem här, så får jag reda på av andra vad jag har missat att a) antingen berätta b) kollat upp själv. Och det är ju egentligen så det skall vara.

T ex har jag en Diamond Bass Compressor pedal (nyare utgåvan) som klippte och knäppte på 9v när jag körde min Dingwall bas som har 2 st 9v batterier i sig. Men när jag köpte en 18v adapter till pedalen (Jim Dunlop) - man måste först ta reda på att pedalen kan köras på 18v annars är man illa ute - så slutade klippen. Ifrån den basen i alla fall. Pedalen är en av de dyrare jämfört med t ex Joyo. Den kostade 3.200 kr.

- - - - - - - - - - - - - -

Idag är det svårare att kalibrera hela signalkedjan för att få optimalt brus-signal förhållande, och dynamisk "headroom" som det så fint heter. Eftersom inga pedaler eller input indikatorer finns på förstärkare längre som blinkar till när signalen är för hög (som det finns på ljudkort) är det svårare att få till rätt s.k. "gain structure" på allt som ligger i signalvägen. Speciellt känsliga är alla digitala enheter. Man får helt enkelt lyssna sig till det. Hos dig verkar det vara någonstans på vägen som något inte kan ta emot plötsliga starka transienter. En kvalificerad gissning är att det händer på låga strängar och låga toner, snarare än på toner högt över 12:e bandet på g-strängen till exempel.

Dvs jag är inte säker på att ditt köp av Joyo pedalen kommer att bota klicken, men du kanske köper den för annan användning än just det.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

Ett exempel på ljudfil presenterat här hade ju förstås varit bäst.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

Jag vet inte men det här:

"Spelar jag däremot en basgång kommer klicket bara på första anslaget på strängen tills jag byter sträng eller helt dämpar den före nästa anslag. Klicket ter sig idententiskt med ett kraftigt P-popp i en dynamisk sångmikrofon utan pop-filter"

Låter som en för skarp inställning av en automatisk noise gate som man kanske inte kan göra något åt. Någonstans. Vill minnas att vissa Blackstar digital modelling förstärkare hade det för 10-15 år sedan, som man bara kunde stänga av och på med usb och uppkoppling till dator. Störigt och omständigt.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av MorganHeritage »

Jag förstår inte varför? Dina tankar och motfrågor är ju just det jag efterfrågat. Antar att folk är bortskämda med att ha all info på nätet vid fingertopparna. Jag värdesätter människor och deras engagemang. Därför är jag tacksam.

Jag tror du har rätt i fler än en av dina tankar. Jag ska köra basarna genom en annan stärkare och släta ut eqn på de aktiva basarna och ta det steg för steg. Och i enlighet med rakbladet spara de punchigaste och mer långsökta förklaringarna till sist. Återkommer om någon dag med mina rön. Tar lite tid för mig med roddandet då jag är sjuk.
Tack igen!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

Yepp yepp, så skall det vara. Metodiskt, ta bort en del i taget tills man hamnar i ett "bara detta" läge. Och sen metodiskt arbeta sig igenom. Du har redan vunnit hälften genom att prova med lurar. Hörlurar är ett underskattat felsökningsmoment. Eftersom då kan man utesluta t ex klick i slutsteg, högtalarkabinett o s v. Hörs felet i lurar, desto tidigare i kedjan ligger klicket.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av MorganHeritage »

Här kommer mina rön, en faktisk lösning och en läxa i ödmjukhet.

Efter att ha kört basarna genom mitt ljudkort från fluid audio; som har grafisk signal avläsning i realtid, inser jag att det måste vara pupsens direkta upplockningsstyrka som är för stark. Kunde inte vidröra strängarna på nån av de aktiva basarna utan att signalen slog rött i tak.

Min lilla rörhybrid kunde hantera dessa ultraheta(superlativ ftw) signaler sjukt BRA och skapa ett faktiskt rent ljud men på bekostnad av vad jag antar är en inbyggd noise gate som klipper.

Slutsatsen sved som ett magplask i brännässlor. Pupsen var för högt inställda. Missminner mig inte om det var det första rådet jag fick men avpoliterat helt för att jag "hade ställt dom lägre men tyckte att ljudet då lät för tunt". Det jag då missat var att jag också hade halverat volymen och därför egentligen bara behövde höja mastervolymen. Så fort jag gjorde detta lät basen inte tunn utan precis som det skulle.

Efter att ha kirrat puphöjden på de aktiva basarna försvann hela problemet. Oooooooch det visade sig då också att med en mjukare signal från pupsen, blev en compressor helt onödig då preampen ombord kunde hantera signalen och balanserar den alldeles utmärkt tillräckligt.

Ockham flabbar i graven så kistan skakar och jag får bära dumstruten.

Tusen tack för all hjälp. Hade aldrig fått huvudet ur baken och insett mitt misstag utan din hjälp!
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av saft »

Been there done that!:)
Märkte inte att det klippte genom förstärkaren. Men i DI lät det rumpa:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

MorganHeritage skrev: mån 02 okt 2023, 23:21 ... Pupsen var för högt inställda. Missminner mig inte om det var det första rådet jag fick men avpoliterat helt för att jag...
och jag i tredje svaret, som första tips:
Pröva att sänka pickuperna från strängarna en bit. Det är lätt återställt om det inte skulle vara det som är problemet. Nu är det så också att sänka pickuperna gör de lite mindre starka i output också, så då kan det också vara det på toppen av allting annat.
Men så svarade du senare ju att
Jag har provat att sänka pupsen utan effekt på klicket.
:D :wink: :wink:

Lycka till, och gå nu genast och sätt på Lalehs hit "det kommer bli bra" på full volym, utan klick....
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av MorganHeritage »

Lycka till, och gå nu genast och sätt på Lalehs hit "det kommer bli bra" på full volym, utan klick....

Haha dör! Absolut! :mrgreen: :tummenupp:
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av MorganHeritage »

saft skrev: tis 03 okt 2023, 21:49 Been there done that!:)
Märkte inte att det klippte genom förstärkaren. Men i DI lät det rumpa:)
Tack. Haha efter att ha fokuserat på gitarr i för många år hade jag fan ingen riktig insikt i bastekniken. På guran körde jag aldrig över 7k i pupsen så fick aldrig det här fenomenet. Även om jag självklart rituellt försatte mig i sitsen att dimmhuvat försöka lista ut hur gothrockarna 83 kunde slaska på 85% kompressor före tre seriekopplade choruspedaler och ändå lyckad dölja plektrumanslagen, när en själv snarare skjuter musikalisk pistol än spelar gura.... :vinkar:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

MorganHeritage skrev: mån 02 okt 2023, 23:21 ...
Oooooooch det visade sig då också att med en mjukare signal från pupsen, blev en compressor helt onödig då preampen ombord kunde hantera signalen och balanserar den alldeles utmärkt tillräckligt.
Innebär det då att du returnerar din beställda Yojo compressor nu då? Du skippar kompressorer helt och hållet? Det som du upptäckte ovan, har dagats långsamt hos mig också efter hand. Det finns så mycket "gömd" compression och limiting inbygg i rör-förförstärkare och t o m slutsteg. Pickuperna i sig själv kan ha "inbyggd limiting" om de är tillräckligt starkt lindande och heta i outputen så kan de inte skicka ut mycket diskant, utan "squashar" allting så att säga. Och då förlorar man i dynamik i alla fall.

Jag använder numera bara min Diamond Opto Compressor (nya utgåvan) när jag spelar med funk fingers, för utvolymen blir så in i h-e stark annars. Så slipper jag skruva på allehanda kontroller både på bas och förstärkeri. Det är nämligen när strängen vibrerar "uppifrån och ner" som det största magnetfältet uppstår, och inte i sidled, t ex om man spelar med plektrum.
Senast redigerad av Hånken den sön 08 okt 2023, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av MorganHeritage »

Jag returnerar den inte. Blir för dyrt. Står i valet och kvalet om jag ska behålla den ändå och mixtra med tillsammans med en fuzz för att se om jag kan återskapa 80-talets sawtooth synthbasljud. Misstänker att signalen måste mosas helt då? Annars säljer jag den här eller på blocket.

Du hade helt enkelt rätt. Iaf i mitt fall. Att du däremot äger och kan spela med funk fingers är galet coolt! Är det svårt att inte kladda omkring överallt med funkfingrarna eller känns det mer naturligt?

Dock upplever jag inte att jag tappat någon dynamik inte ens med meteoran som går på 18v och har väldigt heta pickups. Men som sagt. Min övningssetup lämnar ju också lite att önska kvalitetsmässigt.

Har aldrig funderat på det tidigare men självklart måste det ju vara precis som du säger att magneterna fångar upp bäst lodrätt. Annars skulle ju inte pol-spacingingen vara viktig alls...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

MorganHeritage skrev: fre 06 okt 2023, 15:21
Du hade helt enkelt rätt. Iaf i mitt fall. Att du däremot äger och kan spela med funk fingers är galet coolt! Är det svårt att inte kladda omkring överallt med funkfingrarna eller känns det mer naturligt?
Jag har stulit/lånat dom av en annan forummedlem, Mats Eriksson, här som inte är så frekvent här. Det är svårt att inte kladda omkring överallt. Funderar på att kila fast några fingerborgar istället för kirurgtejp, de studsar för lätt, när man gör "virvlar" men jag använder de mer som ett partytrick, men det dundrar på rejält. Istället för att funka, slappa och thumba med fingrarna. Det blir ett visst speciellt "pop" perkussivt sound.
MorganHeritage skrev: fre 06 okt 2023, 15:21 Har aldrig funderat på det tidigare men självklart måste det ju vara precis som du säger att magneterna fångar upp bäst lodrätt. Annars skulle ju inte pol-spacingingen vara viktig alls...
Jaaaa, äntligen någon annan som fattat det. Jag själv är en "stickler" med att polerna ligger rätt under varenda sträng. På en P bas eller J bas går VARJE sträng precis mellan två poler, men alla strängarna gör det. Så de får ändå liknande output balans. På vissa andra går en av strängarna precis under i optimalt läge men oftast någon av de yttersta strängarna går en liten bit förbi och det blir avsevärt svagare output. Speciellt i initiala attacken. VIssa pickupmakare löser detta med s.k. rails/skenor så man behöver inte tänka på string spacing, men om de yttersta strängarna hamnar utanför är det ändå kört.

Men nog om detta, synd om kompressorn då som inte kommer till användning. Tyvärr har jag redan täckt mitt kompressorbehov med en DIamond Bass/comp (den gula boxen). MEn även med kompressor: Kompressorn KAN vara orsak till click.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av MorganHeritage »

Då har ju informationscirkeln slutits. :mrgreen: jag är tacksam.

Med tanke på pupsens betydelse för basens ljud, skulle det var värt att prova linda egna bobbiner och magneter? Eller skulle det vara trist, dyrt och punchigt jämfört med att köpa i detaljhandeln? Tänker om man ska vaxbada och skit på spisen....
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

MorganHeritage skrev: fre 06 okt 2023, 23:22 Då har ju informationscirkeln slutits. :mrgreen: jag är tacksam.

Med tanke på pupsens betydelse för basens ljud, skulle det var värt att prova linda egna bobbiner och magneter? Eller skulle det vara trist, dyrt och punchigt jämfört med att köpa i detaljhandeln? Tänker om man ska vaxbada och skit på spisen....
Oj, prova på loppisfynd då. Det finns rejält med pickupalternativ på begmarkanden, men vill du ge dig in på det lär det ta ett tag innan du får fason på allt. inget jag har meckat med. Kan tyvärr varken avråda dig eller peppa dig.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av MorganHeritage »

Hånken skrev: lör 07 okt 2023, 10:38
MorganHeritage skrev: fre 06 okt 2023, 23:22 Då har ju informationscirkeln slutits. :mrgreen: jag är tacksam.

Med tanke på pupsens betydelse för basens ljud, skulle det var värt att prova linda egna bobbiner och magneter? Eller skulle det vara trist, dyrt och punchigt jämfört med att köpa i detaljhandeln? Tänker om man ska vaxbada och skit på spisen....
Oj, prova på loppisfynd då. Det finns rejält med pickupalternativ på begmarkanden, men vill du ge dig in på det lär det ta ett tag innan du får fason på allt. inget jag har meckat med. Kan tyvärr varken avråda dig eller peppa dig.
Du har någ rätt om att man får räkna med en viss inlärningskruva. Men, fan, jag är rätt pysslig av mig. Virkar, stickar, målar miniatyrer, snickrar och skriver musik. Men såg att för att lindningen ska bli bra måste man ha en vinda med mekanisk fram- och tillbaka matare. Att hemmabygga en pup-vinda som matar 45000 varv utan att det skiter sig på ett enda av dom låter svårt. Och att köpa en billig vinda online känns som att man tappar bort syftet av hobbyhantverk. Jaja jag får låta tanken spinna på 33 varv ett tag. :D :o
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kompressor skapar klickljud

Inlägg av Hånken »

MorganHeritage skrev: sön 01 okt 2023, 16:42...
Jag förstår inte varför? Dina tankar och motfrågor är ju just det jag efterfrågat. Antar att folk är bortskämda med att ha all info på nätet vid fingertopparna...
Ja, hej igen, du ser ju nu hur det ser ut i andra tråden om Lättvikts-stämmisar, hur jargongen går här, eller hur? Och när jag kommer med motfrågor och överbevisning blir det väldigt tyst, eftersom de har kommit på sig själva med argumentationsfel. Dvs detta om den enklaste och billigaste lösningen för att bota neck-dive är att ha basen som en på bilden, vilket ingen av dom tänkt på. Vad värre är att de tycker att man måste prova själv först för att vara 100 % säker ?!? För mig räcker det att titta på bilden för att vara 100 % säker, men du ser, de kör med blame game istället för att erkänna att de hade fel/inte hade tänkt på själva.
Skriv svar