Inställning och användning av Sansamp Tech21 / MXR M80

Prata om effekter och pedaler
kosmos
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Inställning och användning av Sansamp Tech21 / MXR M80

Inlägg av kosmos »

Hej

Jag har två pedaler som jag fått i byten vid försäljning av grejer. En Sansamp Tech21 och en MXR M80 så nu är nästa steg att försöka hitta bra basljud och bestämma mig om jag har något behov av dem.

Jag har aldrig använt mig av sådana grejer tidigare. Några tankar och tips på inställningar för klassisk varm bas, typ SVT Classic, Bassman m.m. Det finns mycket att hitta på internet, men trevligare att få det förklarat av vänliga personer här.

Jag vill kunna testa och ställa in ljudet på dem utan att förstärkaren förvränger (vill ha samma ljud överallt). Kan jag exempelvis koppla in dem till effekt-loopen på en Rumble 200 eller är det bättre att köra via instrumentingången och ställa rattarna på mitten?

Hur ska jag justera en Bassman TV15 förstärkare som inte har effekt-loop?

Vad händer om jag tar med dem på olika jam och kopplar in på en svagare förstärkare, exempelvis EBS Session 60, TV12 eller Rumble 100. Finns det risk att 12" högtalarna tar skada?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Inställning och användning av Sansamp Tech21 / MXR M80

Inlägg av saft »

Ja prova att koppla direkt till effekt-return. Så slipper du fundera på hur din stärkares preamp färgar ljudet.
En stärkare som inte har effektlopp får du prova dej fram och försöka ställa ett grundljud på stärkaren som inte färgar ljudet allt för mycket. Tänk på att på många(dom flesta) stärkare behöver inte kl.12 på rattarna automatiskt betyda neutral. Du får tyvärr använda öronen. Prova i olika stärkare. Sen är inte inställningarna statiska, du får småjustera lite allt eftersom genom livet:)

Jag brukar använda mina (pedal)preamps till att ställa "mitt" sound. Sen kopplar jag i instrumentingången och använder jag stärkarens preamp för att matcha mitt sound med lådan och rummet osv beroende på var jag spelar. Så jag ej behöver ner på golvet å pula på soundcheck.

Har ingen erfarenhet av MXR. Men typ alla Sansamp jag provat eller haft låter bäst om man utgår från kl.10 på alla rattar (förutom blend). Sen vrider man runt därifrån tills man hittar rätt. Alla rattar påverkar dessutom responsen på dom andra rattarna. Drar du upp Mid så kanske du vill dra ner gainen lite, och då kanske du vill dra upp bass lite och då kanske du behöver dra ner treble istället osv. Tar en stund och är lätt att ratta bort sej.

Viktigaste är att du ser till att du har unity-gain på pedalen. Dvs att den inte boostar ljudstyrkan på signalen jämfört med när den är bypass. Då är det ingen risk att saker tar skada. Slå av och på pedalen och jämför ljudvolymen, ratta tills du är nöjd. Här är det krångligaste att vara objektiv. Oftast så kan kraften i anslaget drunkna om man kör mycket dist eller mumma-mumma. Då känns det som det är starkare ljud, men det egentligen bara är starkare/längre sustain. Jag brukar prova omväxlande med långa anslag och dämpade anslag för att undvika att jag boostar för mycket eller för lite:)

Sen kan man självklart vilja använda en pedal till just att pusha ett försteg. Men det är en helt annan skola, och är inte att rekomendera om målet är att få med sitt sound oavsett vilken backline som finns.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Inställning och användning av Sansamp Tech21 / MXR M80

Inlägg av TDHP »

Jag har kört med MXR M80 i många år nu.
Utmärkt preamp, inte minst av blendfunktionen om man vill ha in bara lite morr i ljudet.
Enkel EQ med bas, mid och diskant. Colour-knapp som bostar botten om man vill.
Utmärkt DI.
Finns det ingen loop så ställ allt på kl 12 och ratta resten på din MXR.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
kosmos
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Inställning och användning av Sansamp Tech21 / MXR M80

Inlägg av kosmos »

Tack för två intressanta och bra svar!

Jag ska testa mig fram nu när jag fått mer förståelse och tips.
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Inställning och användning av Sansamp Tech21 / MXR M80

Inlägg av RexHunter »

En sån här burk är väl främst tänkt att användas som en ”förbättrad” di box. Alltså som en preamp till PA systemet.
Dra en vanlig mikrofonkabel från XLR uttaget på preampen till mixern. Börja med att ställa allt rakt på mixern. Ställ in din preamp till ett bra utljud i PA systemet. Om du använder din egen basrigg som personlig medhörning så dra en telekabel från preampen till den. Du behöver kanske finjustera tonkontrollerna lite på din basrigg.
Men i den bästa av världar får du en egen monitor kanal i mixern och en egen monitor låda framför dig. Då kan du lämna din basrigg kvar hemma…
Jag använder MXR M80, den passar mig och min spelstil.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Inställning och användning av Sansamp Tech21 / MXR M80

Inlägg av KNA »

Om du inte måste sälja någon av dem tycker jag du ska behålla båda! De är så pass användbara i massor av situationer och låter lite olika så det skadar inte att ha två olika. Har haft en sansamp i över tjugo år och använt av och till i olika setups, dels direkt in i instrumentingången för att få mer bett, dels för att tappa en ren signal vid inspelning, och dels för att blanda distad bas med sansampens rena ljud då det görs väldigt smidigt med blendratten. Har en mxr80 också och tycker den låter lite tamare men är också väldigt välljudande. Använder den till den rena halvan av mitt ljud nu och kr distat på resten.
Det här svarar kanske inte på din fråga om inställningar men jag vill verkligen poängtera hur bra att det är att ha minst en go preamppedal med di tillgänglig till olika grejer!
kosmos
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Inställning och användning av Sansamp Tech21 / MXR M80

Inlägg av kosmos »

Jag uppskattar era svar och tankar! Jag har väl egentligen inget behov av att sälja dem direkt utan kan ha kvar och testa dem ett tag. Jag förstår att de är användbara och jag skulle vilja använda dem, åtminstone en av dem. :)
kosmos
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Inställning och användning av Sansamp Tech21 / MXR M80

Inlägg av kosmos »

Köpte en Behringer MA400 för att kunna spela med lurar och koppla telefonenen via Monitor Input.

Stor skillnad i ljud mellan pedalerna. De är bra på olika sätt.

Sansamp brusar/distar när jag kopplar ut via XLR till MA400, så får dra ner ljudet på basen (passiv bas) och då låter det bra. Inga problem med full volym på MXR. Ska det vara så?
Skriv svar