Micro bass 3 eller nåt annat?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av andersbas »

Hej, basvänner!

Jag sitter och funderar på vad jag ska för manick som gör det möjligt för mig att byta mellan kontra och elbas och som dessutom har inbyggd stämapparat. En burk "to rule them all", helt enkelt.
EBS Micro bass 3 verkar ju vara svaret på min fråga, men den MB 2:a jag har smäller så fort jag trycker på nåt och det gör den oanvändbar om man nu måste byta kanal... Gör 3:an det också? (Smäller ut i PA:t, alltså. Knappsmället är illa nog akustiskt.)
EBS Stanley Clarke verkar mest vara gjord för kontra och har ingen stämapparat...
Jag har en SansAmp DI, men den låter ju kass och har bara en kanal och ingen stämapparat.
Funderar på en HX Stomp (eller nån variant), men jag vet inte man kan köra två instrument och välja mellan dem. Dessutom låter alla demovideos jag har sett rent för bedrövligt;-) Urgröpt och med pruttdist... Jag gillar ju Sam Bengtssons och Christian Weltmans stenhårda sound från 80-talet...

Dags att rensa bland all bråte jag har som aldrig används och skaffa nåt som jag faktiskt har användning för - tips mottages tacksamt!
/Anders, Falköping
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av mrbaloo »

Varför inte en Tech 21 NYC Bass Flyrig v2?
https://www.tech21nyc.com/products/flyr ... ly-rig-v2/

Jag har ju en Stanley Clarke Signature Acoustic Preamp och den funkar jättebra till elbas också. Men har inte inbyggd stämapparat.
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av andersbas »

Den hade jag missat, men den har ju bara en ingång så den går bort.
Komiskt nog visade han ju (nästan) bara scoopade ljud med pruttdist i videon;-)
Skönt att Stanley Clarke:n funkar även till elbas, då kanske jag får köra på en separat stämapparat. Smäller din pedal?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av mrbaloo »

Min Stanley Clarke smäller inte alls. Dessutom finns ett trick att bygla om den internt så att stämutgången alltid har signal även om man inte trycker på Mute först. Här är mina synpunkter på pedalen: https://wp.me/pEw7p-Xm
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av andersbas »

Goda nyheter, jag får spana in en sån, helt enkelt!
Tack dessutom för en väldigt trevlig blogg, den har jag läst mycket på under åren!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av mrbaloo »

andersbas skrev: lör 30 dec 2023, 20:00 Goda nyheter, jag får spana in en sån, helt enkelt!
Tack dessutom för en väldigt trevlig blogg, den har jag läst mycket på under åren!
Najs att det kan vara till lite nytta ibland. Jag måste erkänna att jag missade detaljen att växla mellan olika instrument. Men då funkar ju inte Flyrig alls. Då måste man ju ändå ha en växelpedal före...

/MrBaloo
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av powerplant »

Varför inte ngt digitalt helix/fractal/qc etc de har flera ingångar och stämmaoarater och du kan ha olika Sterings för kontra resp elbas
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av andersbas »

Precis vad jag funderade på, men jag kan för lite… Tittat lite på HX Stomp, men vet inte om den funkar till detta. Hittar bara scoopade pruttdistvideos på nätet…
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av mrbaloo »

Men då tycker jag Zoom B6 verkar vara rätt bra. https://zoomcorp.com/en/us/multi-effect ... ffects/b6/

Den har ju två ingångar, båda switchbara mellan 1 MOhm och 10 MOhm.

"Built For Your Significant Other
Separate inputs allow you to A/B switch from electric bass to synth or acoustic bass, and back again.

Both inputs let you change the impedance from 1M to 10M ohms, giving you a cleaner tone for upright basses equipped with piezo pickups."
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av andersbas »

Du, den där såg ju riktigt intressant - tack för tipset!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av mrbaloo »

Och zoom:s stämapparater i sina pedaler brukar nästan vara värda pengen för pedalen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av andersbas »

Haha, japp de gör bra grejor!
Finns här nån som vet nåt om hur nån annan digitalgrej funkar till sånt här? Eller hur B6:an står sig i jämförelse med nåt annat?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17234
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av BBQV »

Kolla med Erik Arkö, archisland här på PB, han gillar digitala prylar och har gjort youtubevideos om allt möjligt basrelaterat.
Det skulle förvåna mig om han inte har koll på den.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Micro bass 3 eller nåt annat?

Inlägg av andersbas »

Just det, det har du rätt - tack för tipset!
Skriv svar