Hagström Super Swede Bas

Tips på annonser som ligger utanför forumet. Blocket, Vend och musikaffärer etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sjomats
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 16:46
Ort: Stockholm/Strängnäs

Hagström Super Swede Bas

Inlägg av sjomats »

http://www.blocket.se/jamtland/Hagstrom ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av HirYoshima »

25000kr? Really?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av Poester »

HirYoshima skrev:25000kr? Really?
typ samma reaktion här!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av HirYoshima »

Poester skrev:
HirYoshima skrev:25000kr? Really?
typ samma reaktion här!
Trodde det var mig det var fel på.. även om det där säkert var Hagströms bästa bas så är det få instrument som når det värdet ens i bra skick. Brukar inte de där ligga runt 10-15 kkr?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av SuperSwede »

Dom få som kommer ut på marknaden har legat mellan 20000-25000 de senaste åren. Så det är nog ingen omöjlighet att få ut den där pengen om man har tid att invänta rätt köpare:-) Ser ju dessutom riktigt fin ut, utan den vanliga mjölkiga klarlacken.
Användarvisningsbild
sjomats
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 16:46
Ort: Stockholm/Strängnäs

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av sjomats »

HirYoshima skrev:
Poester skrev:
HirYoshima skrev:25000kr? Really?
typ samma reaktion här!
Trodde det var mig det var fel på.. även om det där säkert var Hagströms bästa bas så är det få instrument som når det värdet ens i bra skick. Brukar inte de där ligga runt 10-15 kkr?
Meddela gärna mig om ni hittar en i det skicket för 10-15 kkr. Jag köper! :-)
Hagström Super Swede (1980), Hagström Concord (1967), Hagström HIIB (1970), Höfner Club Bass (1966),
Mesa Boogie D800, Markbass LMK, TKS 112*2, TKS 2126, Mesa Walkabout Combo 12
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av HirYoshima »

sjomats skrev:
HirYoshima skrev:
Poester skrev:
HirYoshima skrev:25000kr? Really?
typ samma reaktion här!
Trodde det var mig det var fel på.. även om det där säkert var Hagströms bästa bas så är det få instrument som når det värdet ens i bra skick. Brukar inte de där ligga runt 10-15 kkr?
Meddela gärna mig om ni hittar en i det skicket för 10-15 kkr. Jag köper! :-)
Säger till när jag ser någon.

Visa mig gärna en bas från samma era som går för så mkt pengar. :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av blackparkas »

Ja. Som sagt.
Finns nog inte många av dessa som gått för under 20 senaste 5 åren i alla fall.
Isåfall har någon haft tur..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
sjomats
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 16:46
Ort: Stockholm/Strängnäs

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av sjomats »

HirYoshima skrev:
sjomats skrev:
HirYoshima skrev:
Poester skrev:
HirYoshima skrev:25000kr? Really?
typ samma reaktion här!
Trodde det var mig det var fel på.. även om det där säkert var Hagströms bästa bas så är det få instrument som når det värdet ens i bra skick. Brukar inte de där ligga runt 10-15 kkr?
Meddela gärna mig om ni hittar en i det skicket för 10-15 kkr. Jag köper! :-)
Säger till när jag ser någon.

Visa mig gärna en bas från samma era som går för så mkt pengar. :)
Säger till när jag ser någon. 8)
Hagström Super Swede (1980), Hagström Concord (1967), Hagström HIIB (1970), Höfner Club Bass (1966),
Mesa Boogie D800, Markbass LMK, TKS 112*2, TKS 2126, Mesa Walkabout Combo 12
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av Danne »

Slår mig fortfarande i huvudet för att jag bara skulle fundera lite över exemplaret på Mathsons musik i Skövde som hade en för 10900:- för ca fyra år sedan. En vecka senare naturligtvis borta.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av bassmayhem »

Det är lätt att säga att priset ska vara lägre, när sakerna inte finns att köpa.
"Min gamla Gibson 335 av årsmodell 1969 kostade 4000 när jag köpte den; det gör den (nog) nu också..." Nys!
Forumet har varit duktigt på att dumpa marknaden de senaste åren. Snackare som talar om hur låga priser ska vara men ändå inte köper annat än lågbudgetsaker när det väl kommer till kritan har gjort mycket skada på begagnatmarknaden.

Personligen skulle jag aldrig betala 20-25000 kronor för ett instrument "med standardutrustning" oavsett märke. Varför skulle jag köpa ett begagnat instrument till tre gånger priset av ett nytt? Däremot finns det ju de som har sina orsaker och bara ska ha ett sådant instrument, kosta vad det kosta vill. De är inte jag, ingen har rätt, ingen har fel. Men - det är den som lägger upp pengarna som får saken i slutänden, hur mycket man än tycker och snackar.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av Doningen »

bassmayhem skrev: Forumet har varit duktigt på att dumpa marknaden de senaste åren. Snackare som talar om hur låga priser ska vara men ändå inte köper annat än lågbudgetsaker när det väl kommer till kritan har gjort mycket skada på begagnatmarknaden.
Visserligen påverkar säkert PB basmarknaden i Sverige mer än vad ett genomsnittligt forum påverkar sin respektive marknad. Men "dösnackets" påverkan på marknaden är nog ändå en mycket mild västanfläkt jämfört med den extremt ökande tillgången de senaste åren på både nytillverkade och billiga (läs Thomann) samt begagnade (läs Ebay) instrument av hög kvalitet.

Fin Super Swede, för övrigt.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av blackparkas »

Doningen skrev:
bassmayhem skrev: Forumet har varit duktigt på att dumpa marknaden de senaste åren. Snackare som talar om hur låga priser ska vara men ändå inte köper annat än lågbudgetsaker när det väl kommer till kritan har gjort mycket skada på begagnatmarknaden.
Visserligen påverkar säkert PB basmarknaden i Sverige mer än vad ett genomsnittligt forum påverkar sin respektive marknad. Men "dösnackets" påverkan på marknaden är nog ändå en mycket mild västanfläkt jämfört med den extremt ökande tillgången de senaste åren på både nytillverkade och billiga (läs Thomann) samt begagnade (läs Ebay) instrument av hög kvalitet.

Fin Super Swede, för övrigt.
Ja, jag tror också att det faktum att nya instrument kostar så pass lite som de gör har mer inverkan på priset än vad t.ex. PB har.
De åsikter som hörs ang. priser här är grundade på vad saker och ting kostat de senaste åren både här på forumet och på den nationella marknaden skulle jag våga påstå.

En ny Gibson Thunderbird kostade t.ex. över 20 papp för mindre än 10 år sedan, nu kostar den 11...


Sedan kan jag dock hålla med om att priserna här på forumet ofta kan hamna på lite för låga nivåer eftersom många vill avyttra snabbt för att de 1. Förköpt sig. 2. Hittat nå´t annat de hellre vill ha, och det snabbt.

Lägger man därtill att det är mer populärt med gammalt mög eller basar efterliknande gammalt mög så är det inte svårt att förstå hur mer exotiska basar inte kostar mer än en tredjedel av nypriset beggat.
Att dessutom de exotiska basarna ofta är byggda efter beställarens krav, och de som är ute efter den sortens basar hellre beställer en annan med sina egna specar, gör det än svårsåldare = låga priser.




Hur som helst.
De Superswede´s jag sett till salu de senaste åren har alla legat mellan 18-25 och ingen har legat på marknaden särskilt länge + att den som det begärdes 18 för hamnade över 20-lappen om jag inte missminner mig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjornen
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 15 feb 2011, 15:37
Ort: Söder om Malmee

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av bjornen »

Kan ju ha att göra med att det bara är 351 st tillverkade.
Hur många basar av olika märken har inte tillverkats i väldigt väldigt stora upplagor och blir därför dumpade i pris.
Denna bas är en raritet snart och en keeper som fortfarande är aktiv,ialllafall min.
Bild
Hpd-P-jazz,Hag S-Swede,Ampeg SVT-Micro-Ampeg-SVT610
and it "Cant get no worse"
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av HirYoshima »

bjornen skrev:Kan ju ha att göra med att det bara är 351 st tillverkade.
Hur många basar av olika märken har inte tillverkats i väldigt väldigt stora upplagor och blir därför dumpade i pris.
Denna bas är en raritet snart och en keeper som fortfarande är aktiv,ialllafall min.
Bild
Men jag har en Hagström från -61 som tillverkades i färre exemplar. Den är iofs inte i lika gott skick, men jag skulle inte räkna med att få ut hälften för den.. och den är ändå nästan 20 år äldre och från första året de tillverkade basar.. det är väl den referensen jag har. Men Super Sweden är ett mkt bättre instrument om man ska se det så.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av bootsy »

HirYoshima skrev:
bjornen skrev:Kan ju ha att göra med att det bara är 351 st tillverkade.
Hur många basar av olika märken har inte tillverkats i väldigt väldigt stora upplagor och blir därför dumpade i pris.
Denna bas är en raritet snart och en keeper som fortfarande är aktiv,ialllafall min.
Bild
Men jag har en Hagström från -61 som tillverkades i färre exemplar. Den är iofs inte i lika gott skick, men jag skulle inte räkna med att få ut hälften för den.. och den är ändå nästan 20 år äldre och från första året de tillverkade basar.. det är väl den referensen jag har. Men Super Sweden är ett mkt bättre instrument om man ska se det så.

Precis. En Super Swede är ett kanoninstrument på de flesta sätt och dess rykte är grundmurat. Med tanke på att folk försöker ta en bra bit över 20 för en vanlig Fenderjazz från mitten av 70-talet så är detta att betrakta som prisvärt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
sjomats
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 16:46
Ort: Stockholm/Strängnäs

Re: Hagström Super Swede Bas

Inlägg av sjomats »

Och nu verkar den trots allt ha hittat en ny ägare. Slutet gott allting gott. :-)
Hagström Super Swede (1980), Hagström Concord (1967), Hagström HIIB (1970), Höfner Club Bass (1966),
Mesa Boogie D800, Markbass LMK, TKS 112*2, TKS 2126, Mesa Walkabout Combo 12
Skriv svar