Tips på flats för short scale?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Inlägg av Viktorl »

Nu när jag har fått basen lutar jag mer åt rounds igen. Basen kan den lite extra toppen som det, speciellt eftersom jag spelar mest med fingrarna.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Viktorl skrev:106 kändes lite grovt på E-strängen. Men det beror ju helt på hur hög tensionen är i strängarna.
Det brukar heta att Thomastiks slipade har lite gummisnoddskänsla (d.v.s. låg tension), men jag tycker ändå att de känns ganska stiffa på min bas. Eller, åtminstone känns de tightare där än de långskaliga Jazz Flats som jag hade på en Precisionsbas som jag inte längre äger gjorde. De var avgjort mjukare, och gav med sig mer.

Och visst är E-strängen grov i det kortskaliga setet, men det är inget jag personligen stör mig på, trots att jag brukar föredra tunnare strängar.
+1 på TI-flats. Inte alls stiffa som Chromes och andra flats. Jag tycker dom är lite väl mjuka faktiskt men dom låter bättre än allt annat jag provat. E-strängen känns inte alls tjock (dom borde ha den tjockleken på dom långskaliga också).
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar