XL Chromes Flatwounds för Jazz bas

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

XL Chromes Flatwounds för Jazz bas

Inlägg av midiper »

Jag har en vanlig Squier Classic Vibe Jazz bas och tänkte testa med D´adDarios flatwounds Chromes. Blev bra sugen efter att ha läst mycket om dem på forumet. Är det någon som vet om jag ska använda ECB81M (Medium Scale) eller ECB81 (Long Scale)? Funkar bägge? Jazzbasen ska ju vara 34 tum. ECB81M ska täcka upp till 36 tum och ECB upp till 34 tum om jag förstått saken rätt.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: XL Chromes Flatwounds för Jazz bas

Inlägg av DoggyD »

midiper skrev:Jag har en vanlig Squier Classic Vibe Jazz bas och tänkte testa med D´adDarios flatwounds Chromes. Blev bra sugen efter att ha läst mycket om dem på forumet. Är det någon som vet om jag ska använda ECB81M (Medium Scale) eller ECB81 (Long Scale)? Funkar bägge? Jazzbasen ska ju vara 34 tum. ECB81M ska täcka upp till 36 tum och ECB upp till 34 tum om jag förstått saken rätt.
Annars kan du ju köpa GHS Precision Flatwounds som både har skönare sound, och är mjukare än Chromes.
Samt spara ett gäng stålar. GHS kostar 300kr. :idea:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: XL Chromes Flatwounds för Jazz bas

Inlägg av bootsy »

DoggyD skrev:
midiper skrev:Jag har en vanlig Squier Classic Vibe Jazz bas och tänkte testa med D´adDarios flatwounds Chromes. Blev bra sugen efter att ha läst mycket om dem på forumet. Är det någon som vet om jag ska använda ECB81M (Medium Scale) eller ECB81 (Long Scale)? Funkar bägge? Jazzbasen ska ju vara 34 tum. ECB81M ska täcka upp till 36 tum och ECB upp till 34 tum om jag förstått saken rätt.
Annars kan du ju köpa GHS Precision Flatwounds som både har skönare sound, och är mjukare än Chromes.
Samt spara ett gäng stålar. GHS kostar 300kr. :idea:
Tro inte på denna förhärdade lögnhals. Chromes låter bäst och är skönast.
Buy quality - cry once.
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

Okey, tack för synpunkter så länge!
Skriv svar