Varför strängar stäms som de stäms?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Salle
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 15 maj 2012, 02:02

Varför strängar stäms som de stäms?

Inlägg av Salle »

En nybörjare fråga här: Ja som rubriken lyder har jag funderat ett tag på varför strängar stäms som de stäms. Och jag vet att de enkla svaret lyder: För det låter bra.
Men jag skulle vilja förstå det lite mer djupgående än så. Vad jag förstått så är det alltid (bortsett från t. ex drop D) är det alltid stämt så att samma ton finns på två strängar upp och två band upp. Så på det sättet kan jag förstå att om jag har en femte sträng blir den stämd i B men varför blir en sjätte sträng stämd i C och inte i B som andra strängen på en gitarr? Skulle jag t. ex göra en gitarr till en sjusträngad skulle den nya strängen stämmas i B också då eller?
Och om vi leker med tanken att jag skulle göra en bas med åtta strängar hur skulle de vara stämda helt plötsligt?

Hoppas jag inte gjorde det rörigt men jag tror ni förstår min tanke.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Ja, det är av hävd och tradition. Du får leta tillbaks till ståbasen. Varför de stäms i E och inte F eller annat vet man inte, men det framkom väl att en viss LÄNGD och tjocklek stämd i viss ton gav helt enkelt bästa klangen. SAMT att fingrarna 4 skall trycka ner de första banden, sedan kommer en lös sträng som tar över så att man slipper ändra position. Detta gäller förstås bandade basar och inte ståbasar.

Stränginstrument har stämts lite olika, men det var först när det sattes A440 som referenston, och att det spelades med orkestrar med s.k. fast temperament som inte kunde stämmas om på studs, dvs flyglar, vibraphoner etc, som det bara visade sig att det där "lät bäst". Sedan finns de de som vill ha KVINTER istället på basen istället för EADG. Speciellt på ståbas kanske man inte behöver sträcka sina fingrar så jävla långt då. Men jag tror det finns många förklaringar, som andra får bidraga med, men jag tror att det har liksom tagit tid, och måst få lov att sätta sig först, innan man bestämde sig för att hålla sig till en viss sorts stämning, eller rättare sagt intervall mellan de olika strängarna.

Du kan ju se på andra instrument, t ex flygel, att strängarna blir inte bara tjockare ju lägre ner de kommer, utan längre. Eller kyrkorgel. Basmärket Dingwall gör så för att basarna låter bättre. Skulle du ha 8-12 strängad med samma längd, så skulle de högst stämda strängarna gå av, eftersom de var inne på gitarrens område rent frekvensmässigt. Du kan inte bara ha hur tjocka strängar som helst, då kunde vi ju behållit gitarrens format och satt tjocka strängar på den bara. LÄNGDEN spelar roll för stämningen, dvs instrumentets mensur.

MEN! Det finns inget som säger att det kunde gott lika bra med intilliggande toner, F, eller Eb.

Det bara blidde så. Men det tog ett tag
Senast redigerad av Hånken den sön 26 apr 2015, 21:20, redigerad totalt 1 gånger.
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Anledningen till att de vanligaste stråkinstrumenten är stämda i kvinter skulle jag tro är att det blir löjligt lätt att spela en durskala från lös sträng. Sen när man ett tag senare uppfann basen så¨var de svårt att få den att klinga snyggt i ett så stort register så man valde kvarter istället.

(Bör tillägga att jag bara gissar hejvillt nu)
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Eftersom elbas är en nytappning av kontrabasen får du leta efter svaren där. Kontrabasen är från violone-släkten, och inte från violinfamiljen. Kontrabasstämningen i kvarter är relativt ny, tidigt 1800-tal stämde man kontrabasen lite annorlunda beroende på var man bodde i Europa. Wienerstämning var till exempel en öppen stämning i en tonart jag inte kommer ihåg just nu....
AlexL
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 22:26

Inlägg av AlexL »

Bengan skrev:Anledningen till att de vanligaste stråkinstrumenten är stämda i kvinter skulle jag tro är att det blir löjligt lätt att spela en durskala från lös sträng. Sen när man ett tag senare uppfann basen så¨var de svårt att få den att klinga snyggt i ett så stort register så man valde kvarter istället.

(Bör tillägga att jag bara gissar hejvillt nu)
Tycker faktiskt kontrabasen klingar fint i kvintstämning! En av mina kompisar spelar kvintstämt och det låter hur bra som helst, både i orkester och på solistprylar.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Man får stämma precis hur man vill, men fördelen med att stämma i kvarter är att man kan spela de diatoniska skalorna utan att behöva byta läge. Den symmetriska stämningen gör också att det blir ganska lätt att transponera, eftersom alla tonarter ser likadana ut överallt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Jo, just så är det. Om det var varför de stäms i kvinter eller kvarter, dvs med detta intervall har du fått svar på. Varför det just blev E och inte Ess eller F är ju egentligen en tradition, och ngt man inte kan liksom göra ngt åt egentligen.

Då kan man börja ifrågasätta varför alfabetets a följs av b och c och så vidare.

Det är bara så att "ngn" har bestämt det av hävd, eller tradition. Jag tror ändå någonstans att förr i tiden då det använden sensträngar att de fann att det mesta "klingade" bäst då, för den mensuren och tjockleken.

---------

Varför inte det blir som andra strängen på en gitarr om man kör 5-strängat med högt C är att man sällan - eller aldrig - spelar ackord där nere i första läget på en bas. På en gitarr, faller vissa - i alla fall flera - vanliga öppna ackord sig lättare, om man "helt plötsligt" backade ett halvt tonsteg i bandstavarna. Jag har provat att - på en gitarr - fortsätta med kvarterna och ha de två första stämda i C och sen F. Lät konstigt och många ackord kunde man inte ta, trots att man satt och tänkte ut kluriga sätt att fingersätta dem med. Speciellt när man tar barréackord vid de första banden så upptäckte man omstämningens tillkortakommanden, efter vi öppet läge var man tvungen att använda ett finger till för att få till ackorden som de lät tidigare. Nu är detta inte ett problem på bas. Väldigt få jag känner spelar ackord, eller ens barréackord på en 5- strängad bas eller 6-strängad. Undrar hur den persones händer ser ut som kan lägga barréackord på en 6-strängad bas med normalbredd mellan strängarna... men men nu spårar vi ur. :-)
Salle
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 15 maj 2012, 02:02

Inlägg av Salle »

Nu har jag nog fått alla svar som jag behöver. Det sista du sa där om andra strängen Hånken, var nog det jag behövde förstå allra mest. Kollade upp tonnamnen på strängarna och då såg jag logiken. Är en sån som måste förstå varför, annars advancerar jag inte lika fort.
Och nu vet jag vad kvarter är. :) Dock kvinter är jag lite osäker på.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Salle skrev:...nu vet jag vad kvarter är. :) Dock kvinter är jag lite osäker på.
Ett kvarter är 37,5cl och ett kvinter är ett helrör.


Eller så är kvart den fjärde tonen i en diatonisk skala och kvint den femte tonen i en diatonisk skala.

:wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar