Tjocklek B-sträng

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Tjocklek B-sträng

Inlägg av basnalle »

Detta har säkert diskuterats tidigare.
Googlade om tjocklek på B-strängen och hur det påverkar ljudet och känslan. Det verkar va olika erfarenheter kring det.

En del tycker att om man har tunnare B-str (ex. '125) så blir det spänstigare och mer fokuserat medan andra menar att om man kör tjockare ('135) så blir det spänstigare och mer fokuserat. Spontant tror jag iom mer massa hos en tjockare sträng, att det skulle bli mer spänst och mer fokuserat ljud. Medan en tunnare sträng kanske ger en slappare känsla och luddigare ljud.

Hur är det egentligen??
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jadu... Jag trodde helt klart att ju fetare desto bättre, men det verkar inte gälla just B-strängen.

Kör 70-90-110-135 när jag kör metal och det är så fladdrigt på B-strängen så jag blir tokig.
Stämmer ner ett helt och 70,90,110-strängarna är kanon, men just B.-strängen blir skit när jag stämmer ner.
Tycker jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

blackparkas skrev:Jadu... Jag trodde helt klart att ju fetare desto bättre, men det verkar inte gälla just B-strängen.

Kör 70-90-110-135 när jag kör metal och det är så fladdrigt på B-strängen så jag blir tokig.
Stämmer ner ett helt och 70,90,110-strängarna är kanon, men just B.-strängen blir skit när jag stämmer ner.
Tycker jag.
Du kör då B, E, A, D? Eller stämmer du ner ännu mer?
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag tycker att den inte ska vara tjockare än 120. Allt för tjocka strängar tappar ton och livlighet i mina öron. Testa dig fram!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, A D G C kör jag.

Funkar prima med övriga strängar att stämma ner ett helt, kör D G C F på båda basarna jag kör normalsträngat, 50-110.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Mr Praline skrev:Jag tycker att den inte ska vara tjockare än 120. Allt för tjocka strängar tappar ton och livlighet i mina öron. Testa dig fram!
Har testat lite grann för flera år sen och kom fram till att ju tjockare desto spänstigare. Har sen dess nästan enbart kört 130-135. Men efter att jag googlat så blev jag förbryllad. Det är dyrt att köpa o testa bassträngar om man ska testa olika märken oxå. Det borde finnas fysikaliska lagar som sitter på svaret?!
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Fysiken vet jag inget om, jag tycker bara att för tjocka strängar inte låter bra...
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

.125 kör jag oftast, .120 om jag vill lyxa till med en slickare feeling. Tror inte tjockleken har lika stor betydelse som kvaliten på B-strängen i sig, jag har fastnat för roundcore-strängar (Unicorn eller DR Fat/Hi Beams) då dom med mina fingrar på mina basar alltid låtit bättre än alla övriga (hex core) märken jag dristat mig till att testa (EBMM, D'Addario, Sadowsky, Ken Smith mfl). Min personliga teori är att roundcore strängarna svänger lättare (mindre död längd vid stallsadel o nedtryckt band) än hexcore och att B-strängen är extra känslig för det.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

.125 tycker jag känns bäst. Då har jag BEAD på ena basen och ADGC på den andra. Men då har jag inte sådär jättehårt anslag heller.

Det är helt enkelt en fråga om tycke och smak i slutändan.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1124
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Många bra tips här.Jag kan tillägga vad jag upplever:
Som H sträng på min 5str. p-bas har jag haft ca125 med hexagonal kärna och 135 med rund kärna.Jag upplever ungefär samma spänst då.(Har ganska hårt anslag och vill ha spända strängar).Det varierar lite mellan olika märken iofs.

Håller med BB3000s att kvaliteten är viktig.
Personligen tycker jag att hex core känns bättre över lag än round core men har inte hittat så många mer än DR Lowriders som är bra.
Edit:många round core låter bättre dock i mitt tycke.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
refug
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 12:11
Ort: Stockholm

Inlägg av refug »

Kör 125 i AEAD-stämning, testade 130 men tycker att det bara blev klumpigt
Ampeg SVT2PRO
Marshall DBS 215
Fender P ´78
Fender P 62ri MIJ
Maruszczyk Jake
Fender Jazz Mexico Bandlös
Ibanez Jazz ´75
Spector NS-94
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Sedan beror det naturligtvis vilket sound du är ute efter. Jag själv, som har ett ganska mjukt anslag får bättre ton med en tunnare b-sträng, då jag känner att dynamiken blir bättre. Spelar man väldigt hårt med plektrum behöver man kanske en tjockare sträng som ger lite mer motstånd.

Överdrivet tjocka strängar tycker jag ofta tappar mellanregisterkaraktär, och blir boomiga och otydliga.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Mr Praline skrev: Överdrivet tjocka strängar tycker jag ofta tappar mellanregisterkaraktär, och blir boomiga och otydliga.
Det va intressant. Vill absolut inte att ljudet ska va boomigt. Snarare lite mer åt det basmiddiga hållet så att B-strängen inte blir otydlig o grötig.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Så har jag upplevt det iaf!
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Som ett litet sidospår kan jag berätta att jag under en period körde med flats på E-, A-, D- och G-strängen, men round(s) på B-strängen eftersom jag ville få bort lite av "bumligheten". Det funkade ganska hyfsat, men sen hittade jag äntligen "mina" strängar (http://www.basscentre.com/elites-string ... und-v.html) och gick över till dem istället.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Re: Tjocklek B-sträng

Inlägg av BonafideYouth »

130´ska det va på B-strängen, Rotosound! Bra klang, bra knastrigt driv!
8)
Användarvisningsbild
Amadeus
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 03 jun 2010, 14:20
Ort: Östersund

Re: Tjocklek B-sträng

Inlägg av Amadeus »

Sen spelar ju basen naturligtvis in. Har spelat på warwick, ibanez och spector med 130 på B strängen, Spectorn är i mina öron överlägsen när det kommer till känsla i strängen vid anslag och ljudet. Taight och bra B sträng, men då är ju spectorn jag har 35 scale vilket påverkar en del, kan gärna bli lite bommigt och slappt på 34 scale särkilt om man stämmer ner mer än B. Den grundregel jag har lärt mig är att ju tunnare sträng ju högre sträng tryck och spänst blir det. Så om det gäller 34 scale och man tycker det blir sladdrigt så ska man pröva 125-120 på B strängen
Sandberg TM4 Hardcore aged Metallic red, Spector NS 2000/5
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tjocklek B-sträng

Inlägg av BB3000S »

Amadeus skrev:Sen spelar ju basen naturligtvis in. Har spelat på warwick, ibanez och spector med 130 på B strängen, Spectorn är i mina öron överlägsen när det kommer till känsla i strängen vid anslag och ljudet. Taight och bra B sträng, men då är ju spectorn jag har 35 scale vilket påverkar en del, kan gärna bli lite bommigt och slappt på 34 scale särkilt om man stämmer ner mer än B. Den grundregel jag har lärt mig är att ju tunnare sträng ju högre sträng tryck och spänst blir det. Så om det gäller 34 scale och man tycker det blir sladdrigt så ska man pröva 125-120 på B strängen
Antingen har du missupfattat regeln eller skrivit fel, eller så misuppfattar jag dig, men jämför man en .130 och en .120-sträng av samma märke o modell så är .130-strängen tightare och mer spänd än .120-strängen oavsett skala. 35" ger såklart högre tension än 34" allt annat lika, och det är samma med strängar - tjockare sträng ger högre tension allt annat lika (inkl tonhöjd förstås).
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Re: Tjocklek B-sträng

Inlägg av basnalle »

BB3000S skrev:
Amadeus skrev:Sen spelar ju basen naturligtvis in. Har spelat på warwick, ibanez och spector med 130 på B strängen, Spectorn är i mina öron överlägsen när det kommer till känsla i strängen vid anslag och ljudet. Taight och bra B sträng, men då är ju spectorn jag har 35 scale vilket påverkar en del, kan gärna bli lite bommigt och slappt på 34 scale särkilt om man stämmer ner mer än B. Den grundregel jag har lärt mig är att ju tunnare sträng ju högre sträng tryck och spänst blir det. Så om det gäller 34 scale och man tycker det blir sladdrigt så ska man pröva 125-120 på B strängen
Antingen har du missupfattat regeln eller skrivit fel, eller så misuppfattar jag dig, men jämför man en .130 och en .120-sträng av samma märke o modell så är .130-strängen tightare och mer spänd än .120-strängen oavsett skala. 35" ger såklart högre tension än 34" allt annat lika, och det är samma med strängar - tjockare sträng ger högre tension allt annat lika (inkl tonhöjd förstås).
Det är just dessa olika återkommande resonemang som gjorde att jag startade tråden. Vad är rätt??
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tjocklek B-sträng

Inlägg av BB3000S »

basnalle skrev:
BB3000S skrev:
Amadeus skrev:Sen spelar ju basen naturligtvis in. Har spelat på warwick, ibanez och spector med 130 på B strängen, Spectorn är i mina öron överlägsen när det kommer till känsla i strängen vid anslag och ljudet. Taight och bra B sträng, men då är ju spectorn jag har 35 scale vilket påverkar en del, kan gärna bli lite bommigt och slappt på 34 scale särkilt om man stämmer ner mer än B. Den grundregel jag har lärt mig är att ju tunnare sträng ju högre sträng tryck och spänst blir det. Så om det gäller 34 scale och man tycker det blir sladdrigt så ska man pröva 125-120 på B strängen
Antingen har du missupfattat regeln eller skrivit fel, eller så misuppfattar jag dig, men jämför man en .130 och en .120-sträng av samma märke o modell så är .130-strängen tightare och mer spänd än .120-strängen oavsett skala. 35" ger såklart högre tension än 34" allt annat lika, och det är samma med strängar - tjockare sträng ger högre tension allt annat lika (inkl tonhöjd förstås).
Det är just dessa olika återkommande resonemang som gjorde att jag startade tråden. Vad är rätt??
Haha, ja det kan verkligen vara förvirrande likt en djungel.
Olika fabrikat kan definitivt ha olika tension beroende på hur just deras strängar är konstruerade. Till exempel kan en .125 round core sträng (round core är i sig mjukare) vara mindre tight / ha lägre tension än en .120 hex core sträng (hex core är i sig styvare) av ett annat fabrikat. Osv osv. Blandar man in olika varianter av flats blir det ännu fler variabler som påverkar strängarnas tension.

Men, allt annat lika så är det väldigt enkelt: tjockare sträng ger högre tension. :nickar:
Trust me, jag har läst det på internet nånstans. ;) :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Re: Tjocklek B-sträng

Inlägg av basnalle »

BB3000S skrev:
basnalle skrev:
BB3000S skrev:
Amadeus skrev:Sen spelar ju basen naturligtvis in. Har spelat på warwick, ibanez och spector med 130 på B strängen, Spectorn är i mina öron överlägsen när det kommer till känsla i strängen vid anslag och ljudet. Taight och bra B sträng, men då är ju spectorn jag har 35 scale vilket påverkar en del, kan gärna bli lite bommigt och slappt på 34 scale särkilt om man stämmer ner mer än B. Den grundregel jag har lärt mig är att ju tunnare sträng ju högre sträng tryck och spänst blir det. Så om det gäller 34 scale och man tycker det blir sladdrigt så ska man pröva 125-120 på B strängen
Antingen har du missupfattat regeln eller skrivit fel, eller så misuppfattar jag dig, men jämför man en .130 och en .120-sträng av samma märke o modell så är .130-strängen tightare och mer spänd än .120-strängen oavsett skala. 35" ger såklart högre tension än 34" allt annat lika, och det är samma med strängar - tjockare sträng ger högre tension allt annat lika (inkl tonhöjd förstås).
Det är just dessa olika återkommande resonemang som gjorde att jag startade tråden. Vad är rätt??
Haha, ja det kan verkligen vara förvirrande likt en djungel.
Olika fabrikat kan definitivt ha olika tension beroende på hur just deras strängar är konstruerade. Till exempel kan en .125 round core sträng (round core är i sig mjukare) vara mindre tight / ha lägre tension än en .120 hex core sträng (hex core är i sig styvare) av ett annat fabrikat. Osv osv. Blandar man in olika varianter av flats blir det ännu fler variabler som påverkar strängarnas tension.

Men, allt annat lika så är det väldigt enkelt: tjockare sträng ger högre tension. :nickar:
Trust me, jag har läst det på internet nånstans. ;) :D
Tack! Nu kan jag äntligen sova lugnt.
Hade tänkt o sätta på Daddario EXL165-5. Har försökt kolla om det är round eller hex core men inte hittat. Vet du? Eller ngn annan?
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tjocklek B-sträng

Inlägg av BB3000S »

basnalle skrev:
BB3000S skrev:
basnalle skrev:
BB3000S skrev:
Amadeus skrev:Sen spelar ju basen naturligtvis in. Har spelat på warwick, ibanez och spector med 130 på B strängen, Spectorn är i mina öron överlägsen när det kommer till känsla i strängen vid anslag och ljudet. Taight och bra B sträng, men då är ju spectorn jag har 35 scale vilket påverkar en del, kan gärna bli lite bommigt och slappt på 34 scale särkilt om man stämmer ner mer än B. Den grundregel jag har lärt mig är att ju tunnare sträng ju högre sträng tryck och spänst blir det. Så om det gäller 34 scale och man tycker det blir sladdrigt så ska man pröva 125-120 på B strängen
Antingen har du missupfattat regeln eller skrivit fel, eller så misuppfattar jag dig, men jämför man en .130 och en .120-sträng av samma märke o modell så är .130-strängen tightare och mer spänd än .120-strängen oavsett skala. 35" ger såklart högre tension än 34" allt annat lika, och det är samma med strängar - tjockare sträng ger högre tension allt annat lika (inkl tonhöjd förstås).
Det är just dessa olika återkommande resonemang som gjorde att jag startade tråden. Vad är rätt??
Haha, ja det kan verkligen vara förvirrande likt en djungel.
Olika fabrikat kan definitivt ha olika tension beroende på hur just deras strängar är konstruerade. Till exempel kan en .125 round core sträng (round core är i sig mjukare) vara mindre tight / ha lägre tension än en .120 hex core sträng (hex core är i sig styvare) av ett annat fabrikat. Osv osv. Blandar man in olika varianter av flats blir det ännu fler variabler som påverkar strängarnas tension.

Men, allt annat lika så är det väldigt enkelt: tjockare sträng ger högre tension. :nickar:
Trust me, jag har läst det på internet nånstans. ;) :D
Tack! Nu kan jag äntligen sova lugnt.
Hade tänkt o sätta på Daddario EXL165-5. Har försökt kolla om det är round eller hex core men inte hittat. Vet du? Eller ngn annan?
99.9% säker på att dom är hex core - dom borde bli bra om du vill ha rejält med tension på B-strängen!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Amadeus
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 03 jun 2010, 14:20
Ort: Östersund

Re: Tjocklek B-sträng

Inlägg av Amadeus »

Håller inte med att det är så enkelt. Tex. kolla på denna länken från D'Addario och kolla in Family tension tabellen och kolla på EXL 165-5 setet, enligt deras tabell så har B strängen mindre tension än de övriga tunnare strängarna. Så din teori om att grövre sträng = högre tension stämmer inte.
http://www.daddario.com/DADProductFamil ... amilyid=16" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag hört och läst på internet är att, för mer spänst i strängen kör tunnare B sträng.
Sandberg TM4 Hardcore aged Metallic red, Spector NS 2000/5
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tjocklek B-sträng

Inlägg av BB3000S »

Amadeus skrev:Håller inte med att det är så enkelt. Tex. kolla på denna länken från D'Addario och kolla in Family tension tabellen och kolla på EXL 165-5 setet, enligt deras tabell så har B strängen mindre tension än de övriga tunnare strängarna. Så din teori om att grövre sträng = högre tension stämmer inte.
http://www.daddario.com/DADProductFamil ... amilyid=16" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag hört och läst på internet är att, för mer spänst i strängen kör tunnare B sträng.
Teorin stämmer alldeles utmärkt om du läser tillräckligt noga. ;) "Allt annat lika" är superviktigt i sammanhanget - när man jämför med andra strängar i den där tabellen är stämningen såklart olika, B-E-A-D-G-(C). Tabellen i sig är dock informativ, och visar igen att tension inte endast bestäms av gauge utan även av vilken strängtyp/modell/konstruktion det handlar om.

Ett exempel där det mesta är lika: DR Fatbeams 40-120 är genomgående på alla fem strängarna (stämda BEADG) utan tvekan mer "sladdriga" (eller följsamma om man så vill) än DR Fat Beams 45-125.

Ett exempel på att gauge inte är det enda som avgör: DR Fat Beams .125 (round core) har ungefär samma tension som DR Lo Riders .120 (hex core), båda stämda i B.

Jättebra med en sån tabell som du hänvisar till, ska man säga nånting generellt angående tjocklek och spänst i B-strängen (trots att man inte ska/kan generalisera) så ÄR det att "tjockare sträng = högre tension, allt annat lika".
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tjocklek B-sträng

Inlägg av BB3000S »

http://www.daddario.com/DAstringtensionguide.Page" onclick="window.open(this.href);return false;

T = (UW*(2*F*L)^2)/386.4
T: tension
UW: unit weight
F: frequency
L: length

Olika sätt att linda strängarna, olika metallsammansättningar, olika tjocklekar: några faktorer som påverkar hur mycket massa en sträng har per längdenhet (UW). Allt annat lika så har en tjockare sträng högre UW och därigenom högre tension.

Annars kan man ju strunta i all teori också och att stämma ned en .105 E-sträng till B och stämma upp en .130 B-sträng till E och kolla vilken som blev sladdrig som f*n och vilken som nästan/antagligen gick av eftersom den blev så jäkla spänd! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar