Standard D

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Antonbomb
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 02 mar 2012, 06:21
Ort: Strömstad

Standard D

Inlägg av Antonbomb »

Tjenare Basare!

Jag behöver er hjälp!
Vi ska in i studio om ett par veckor och jag måste köpa på mig en del strängar. vi lirar pop/punk
Vi kör Standar D stämning (ett steg ner)
är lite inne på GHS 3045 H Boomers 50-115

Blir dom för tjocka? är dom något att ha?

eller har ni några bättre förslag ? :)

Cheers
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Standard D

Inlägg av flagg »

Har aldrig provat GHS men det verkar finnas några här på Pratabas som gillar dom så de har alldeles säkert sina kvalitéer.

Om grövre strängar är bra för dig eller inte är helt och hållet en smaksak, så prova!

Jag tror inte direkt du "behöver" grova strängar för att det ska låta bra i D, och dessutom, för att spela som allra bäst skulle jag inte byta strängtjocklek precis innan ett studiobesök, tänk om du pga ovana vid tjockleken inte spelar lika bra som vanligt. Jag hade fegat och experimenterat med nya grejer EFTER studion istället. Fast plockar du med dig lite olika tjocklekar går det förstås att stränga om, om man har orkar/hinner krångla med sånt i studion.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Standard D

Inlägg av Aslan »

Själv spelar jag mycket i D. Kör på 50-110 (DR eller EBS).
Är du inte van att stämma ner i D, kommer nog dina vanliga strängar kännas sladdriga så vore jag dig skulle jag prova 50-110 nu, så du har lite tid att vänja dig.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Antonbomb
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 02 mar 2012, 06:21
Ort: Strömstad

Re: Standard D

Inlägg av Antonbomb »

Tack för hjälpen gubbar:) jag glömde att säga att jag har 110 strängar på. Jag beställde iaf 8st DR 110 och även 4 GHS bara för att ha och testa med :)
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Standard D

Inlägg av flagg »

OK, mellan 0.110 och 0.115 lär väl inte skillnaden vara enorm så bortse från vad jag sa där ovan... :)

Själv har jag hittils inte orkat/vågat/sett någon anledning till att byta från 0.105 men plötsligt händer det väl... :D
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Standard D

Inlägg av Bullen »

DR blir du nog nöjd med, de jag testat har iaf varit riktigt bra. GHS gillar jag däremot inte alls p.g.a att de dör efter ett halvt rep, men de är rätt goa att spela på!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar