dereborn skrev:För mig var det så att när jag strängade på flats första gången så lirade jag plötsigt saker som jag aldrig hade gjort innan!
Soundet och känslan fick mig helt enkelt i ett annat mood.
En icke föraktlig aspekt av saken.
+1
Nu sitter det flats på 2 av basarna. Och fler ska få det.
dereborn skrev:För mig var det så att när jag strängade på flats första gången så lirade jag plötsigt saker som jag aldrig hade gjort innan!
Soundet och känslan fick mig helt enkelt i ett annat mood.
En icke föraktlig aspekt av saken.
Håller med och har upplevt samma sak.
Grejen är ATT både flats och rounds har sina för och nackdelar.
- när man har kört med rounds några månader.. och byter till flats så tyckar man ofta att WOW vilken grym fet ton.. det är så här bas skall låta.. TILLS det har gått några veckor, eller/och man råkat på taskig akustik där allt bara låter gröt-muller... DÅ blir upplevelsen det helt omvända när man byter till rounds och man hör vilket underbart "sjung" och "growl" det är i tonen och att det INTE längre låter boooomigt.
För MIN del har det visat sig att rounds funkar bäst i det långa loppet.
Men jag vill ändå ha EN bas strängad med flats, för jag vet att suget kommer.
Om det är känslan av flats mot fingrarna som är problemet så kan man även prova nylon tapewound som låter liknande som flats men har en helt annan känsla.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
lowfreq skrev:...
Grejen är ATT både flats och rounds har sina för och nackdelar...
Självklart!
Det är två helt olika verktyg i bas-arsenalen!
Jag är förvånad över att många basister äger 2,3,4 eller fler basar - och kör alla strängade med samma strängar!
Mina 2 P-basar är två HELT olika instrument, den gamla med flats o RW, den nya med rounds o let önn. Om man sedan lägger till känslan/inspirationen så slår det garanterat en "mångsidig" aktiv bas "med oändliga tonvariationsmöjligheter i o m splitkonfig, en humbucker o en mick gjord av måsnäbbar" etc.
Den riktigt stora skillnaden blir ju att man som sagt spelar annorlunda pga hur det känns i fingrarna o låter! En klar fördel i min bok!
Ja ja ja. Tjatmostrar.
Ni kommer väl aldrig att ge er.
Jag får väl ge skiten en chans då.
Är det någon av er flatlöss, eller någon annan, som har ett set flats ni inte använder som jag kan köpa billigt.
Det ska va strängar som ni inte gillade, för att de var;
För tjocka
För styva
För brighta
För sträva
Suck.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Annars rekommenderar jag Thomastik JF344 , lite mjukare
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
JazzBassillen skrev:Ja ja ja. Tjatmostrar.
Ni kommer väl aldrig att ge er.
Jag får väl ge skiten en chans då.
Är det någon av er flatlöss, eller någon annan, som har ett set flats ni inte använder som jag kan köpa billigt.
Det ska va strängar som ni inte gillade, för att de var;
För tjocka
För styva
För brighta
För sträva
Suck.
Du slipper! Om man inte vill ha en aha-upplevelse som i värsta fall tar en vidare som musikant, så måste man inte.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Uppdatering:
Jag föll till föga och införskaffade ett set La Bella Deep Talkin' Bass Strings för utvärdering.
De sitter nu på min Schatz P-bas.
I kväll har jag repat med soulbandet.
Ljudet är naturligtvis övertygande.
Till skillnad mot alla andra flats jag kännt på, är dessa inte sladdriga och undflyende som överkokt spagetti, utan har en god styvma.
Alltså över förväntan för högernävens fingerspel.
Vänsterkardan upplever ju naturligtvis en obehaglig halkighet och brist på grepp.
Som blankslitna sommardäck på isgata ungefär.
Det är väl en vanesak antar jag.
Har väl tänkt offra bekvämligheten på Jamerson- / Dunn- ljudets altare.
Ni som vet: rostar/ärgar de till sig eller blir de bara mer blankpolerade med tiden?
Nån som provat att sandblästra eller etsa ovansidan, eller har nåt annat bra trick?
Apropos Jamersons skumgummi;
Har för mig att jag har sett en slags contraption med skumgummi som man kan koppla av och på med typ en spak.
Nån som vet jag jag menar eller kanske tom. använder en sån?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE