Ny bas snart - Vilka strängar?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Ny bas snart - Vilka strängar?

Inlägg av Mogalen »

Hej. Skall köpa en ny bas inom en snar framtid (1-2 månader, Human Base Roxy B5 eller G&L L2500 Tribute), och jag överväger att testa något nytt när det gäller strängar. Jag spelar i två band, ett metal band, och ett funk/soul band. Jag har alltid spelat på rounds (8 år). Jag kommer förmodligen använda den nya basen till allt vad gäller musik, min gamla 4'a får vila ett tag eftersom jag inte riktigt vill sälja den.
Jag har tänkt på att stränga den nya med flats, för funk/soul bandet, men jag vet inte riktigt om det funkar till metal liksom. Vet att det finns en massa fler typer av strängar, men jag vet inte vad de "är", så att säga.

Allmänt snack om vad "funktionerna" hos de olika strängarna utför, och om det finns något (förutom rounds) som kan producera i båda banden, om det nu finns.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ny bas snart - Vilka strängar?

Inlägg av Nick »

Jag skulle använda din nya bas med rounds till metallbandet, och stränga upp din gamla med flats och använda den till funk/soulbandet.

Överlag skulle jag säga round till metal. Det beror lite grann på vad man menar med metal också. Steve Harris i Iron Maiden spelar ju med flats.

Rounds har ju en högre diskant och ett "zing" som flats inte har. Flats upplevs som mer basiga, eftersom de inte har den höga toppdiskanten.

D'darios chromes hör till de mer diskantrika flatsen. Så de kanske kan funka, beroende på vilket sound du vill ha.

Finns en typ av strängar som kallas halfwounds/halfrounds/groundrounds också. Ett mellanting mellan rounds och flats. Har dock inte provat sånna själv.

http://www.fender.com/news/bass-strings-round-flat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Ny bas snart - Vilka strängar?

Inlägg av Mogalen »

Nick skrev:Jag skulle använda din nya bas med rounds till metallbandet, och stränga upp din gamla med flats och använda den till funk/soulbandet.

Överlag skulle jag säga round till metal. Det beror lite grann på vad man menar med metal också. Steve Harris i Iron Maiden spelar ju med flats.

Rounds har ju en högre diskant och ett "zing" som flats inte har. Flats upplevs som mer basiga, eftersom de inte har den höga toppdiskanten.

D'darios chromes hör till de mer diskantrika flatsen. Så de kanske kan funka, beroende på vilket sound du vill ha.

Finns en typ av strängar som kallas halfwounds/halfrounds/groundrounds också. Ett mellanting mellan rounds och flats. Har dock inte provat sånna själv.

http://www.fender.com/news/bass-strings-round-flat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Metalbandet spelar mycket eget, annars är det väl lite Sabbath, någon Metallica låt, någon RATM låt... Lite så.

Haha, visste inte att Harris körde med flats! Jag får helt enkelt beställa ett paket chromes och testa med bandet när jag köper basen, och se hur det låter!
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Ny bas snart - Vilka strängar?

Inlägg av Mogalen »

Nick skrev:Jag skulle använda din nya bas med rounds till metallbandet, och stränga upp din gamla med flats och använda den till funk/soulbandet.

Överlag skulle jag säga round till metal. Det beror lite grann på vad man menar med metal också. Steve Harris i Iron Maiden spelar ju med flats.

Rounds har ju en högre diskant och ett "zing" som flats inte har. Flats upplevs som mer basiga, eftersom de inte har den höga toppdiskanten.

D'darios chromes hör till de mer diskantrika flatsen. Så de kanske kan funka, beroende på vilket sound du vill ha.

Finns en typ av strängar som kallas halfwounds/halfrounds/groundrounds också. Ett mellanting mellan rounds och flats. Har dock inte provat sånna själv.

http://www.fender.com/news/bass-strings-round-flat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Och en fråga bara; Du skulle inte kunna förklara lite snabbt vad de andra typerna av strängar är? Tex. Nickelwound, tapewound... etc.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ny bas snart - Vilka strängar?

Inlägg av Nick »

Tapewound nämns i fender länken.
Här står det lite om olika material, och dess påverkan på ljudet.
http://www.daddario.com/DADProductsBass ... iveID=1905" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Ny bas snart - Vilka strängar?

Inlägg av Mogalen »

Nick skrev:Tapewound nämns i fender länken.
Här står det lite om olika material, och dess påverkan på ljudet.
http://www.daddario.com/DADProductsBass ... iveID=1905" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack!

Tror dock att jag har ångrat mig (igen...), struntar i en 5'a, känner att jag inte behöver B strängen. Blir nog en bandlös 4'a istället, eller en vanlig.
Skriv svar