Strängar mm. (Epiphone EB-0)

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
lego
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 28 feb 2013, 22:08

Strängar mm. (Epiphone EB-0)

Inlägg av lego »

Har nyss tagit upp mitt basspelanande ingen efter en svacka som började med ett bilinbrott där instrument och prylar försvann för 6-7 år sedan, med stölden försvann glädjen lite och jag la basandet på hyllan... Sålde allt utom min Bassman 100 och en halvfärdig 3/4 som fortfarande är lika halvfärdig. Saknar fortfarande min ursnygga SB-1000.... Nåja nog om det.

Jag började hur som leta short scale bas förra veckan (soffvänlig :D ) och köpte en EB-0 i måndags och känner att jag skulle vilja byta ut strängarna som inte riktigt faller mig i smaken (micken lämnar även den lite att önska men för hemmabuk, ok.) Nu är bara frågan vad jag ska ha. Har förstått (googlat) att EB-0 kommer med .45 .65 .80 .105 och vill ha samma dimension eller så nära som möjligt.

Har kollat på Daddario EXL170S, Pyramid Rockshort N och läst att Earnie Ball hybrid slinky .45 .65 .85 .105 skulle göra jobbet men är osäker på passningen på dem. Fördel om strängarna finns hos börsen (4sound) el handlare i mälardalsområdet.

Tack!

(Ändrade rubrik)
Senast redigerad av lego den mån 11 mar 2013, 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av Mr Spock »

D'Addario Chromes.

Däremot är tyvärr Epi EB-0 en ganska hopplös bas, in my humble opinion: utseendemässigt nästan en Gibson EB-0, men sedan tar likheterna slut...en tråkig hals (paradoxalt m h t att den är kort och tunn) och en fullständigt hopplös mick...

Men ett strängbyte kan vara början till ngt nytt.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
lego
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 28 feb 2013, 22:08

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av lego »

Jag gillar den tunna, korta halsen. Micken är som sagt hopplös - eller närapå iaf. Jag köpte den inte för utseendet utan för att det var vad jag kunde komma över i form av short scale. Bronco var alternativet och exet jag kund köpa var inte rätt, (nära uselt halsmässigt) så det blev EB-0. Hade gärna haft Squire mod Jag SS som alternativ för då hade det nog blivit en sån. Men det hade jag inte....

Men, är det ECB81S du syftar på? :)
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av Mr Spock »

lego skrev:Jag gillar den tunna, korta halsen. Micken är som sagt hopplös - eller närapå iaf. Jag köpte den inte för utseendet utan för att det var vad jag kunde komma över i form av short scale. Bronco var alternativet och exet jag kund köpa var inte rätt, (nära uselt halsmässigt) så det blev EB-0. Hade gärna haft Squire mod Jag SS som alternativ för då hade det nog blivit en sån. Men det hade jag inte....

Men, är det ECB81S du syftar på? :)
Jag hade svårt att bli kompis med halsen på mitt ex: förmodligen var det kombinationen lackerad hals, radie på greppbräda och en ganska okänslig (skruvad) hals som bidrog till den sammantagna upplevelsen...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
lego
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 28 feb 2013, 22:08

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av lego »

Efter lite fler timmar med basen i min nyinköpta övningsstärkare letade jag fram en gammal (noname) 2tolva och pluggade in basen i Bassman-toppen som jag haft ståendes sen det begav sig sist. Trodde först att toppen var död eftersom lampan inte lyste, rören såg ut att vara ok men pluggade ur å kollade säkringarna. Inget trasigt. Kabel i igen och kikade rören ännu en gång, allt lyste och såg bra ut. Värmde rören lite till och drog på volym och vooila! Var bara lampan som dött. Finfint att höra det gamla välbekanta ljudet igen. Men, det var inte riktigt som vanligt. Även om skillnaden mellan detta och övningsburken var, hmm - rätt rejäl...

Som du skrev Herr Spock, basen låter inte som en dröm - och är rätt hopplös när man pluggar den till en bra stärkare och verkligen hör den. Jag gillar iof fortfarande hals och spelbarheten men köpte denna EB-0a i måndags och funderar redan på om jag inte kastade lite slantar i sjön. Köpte som sagt short scale för att det skulle vara smidigt hemma slappandes i soffan - och lite för att inte spreta mina korvfingrar för mycket... :D Saknar min gamla fläskiga SB-1000 ännu mer nu, även om den kanske inte var världens bästa så lät den i alla fall som en dröm i jämförelse...

Funderar nu på om jag ska spränga årets budget och köpa mig en ordentlig J-bas, eller om strängar och ev en ny mick kan göra det lite roligare??

Sen har vi det där med placeringen av axelbandsknoppen, rent värdelöst att spela ståendes med fabriksplaceringen av knoppen. Provade det faktiskt först idag... Hela basen lutar snett framåt och det blir rätt obekvämt och konstigt. Har googlat lite och sett alternativa placeringar av knoppen. Men vågar man skruva som tex. på en Iommi gitarr i en billig EB-kopia?

Vill moderator flytta tråden till med ny topic om EB-0 i allmänhet så går det hur bra som helst, känns som strängproblematiken övergått i en mer allmän frågeställning om EB-0 -basen. :)
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av Mr Spock »

Nånstans (använd sökfunktionen) har jag en gammal byggtråd avseende en Epi EB-0. Nu utmynnade i o f s mitt bygge i att jag lät Urban Pickups (evilbiker här på PrataBas) linda om originalmicken efter Gibsonspecar - en modd jag storligen rekommenderar.

Men det finns annat att göra innan man går till ytterligheter. På TalkBass hävdas bestämt att elektroniken är felkopplad på Epi:s EB-nollor - ett fel som innebär väsentligt reducerade möjligheter att justera tonen. Kolla upp det, och koppla om, innan du tar ställning till ev basbyte.
EB-0 ÄR en bra soffbas.

EDIT: här är min gamla byggtråd:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=6&t= ... bson+Urban" onclick="window.open(this.href);return false;
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av Mr Spock »

lego skrev: ...basen låter inte som en dröm - och är rätt hopplös när man pluggar den till en bra stärkare och verkligen hör den. Jag gillar iof fortfarande hals och spelbarheten men köpte denna EB-0a i måndags och funderar redan på om jag inte kastade lite slantar i sjön. Köpte som sagt short scale för att det skulle vara smidigt hemma slappandes i soffan...

...Sen har vi det där med placeringen av axelbandsknoppen, rent värdelöst att spela ståendes med fabriksplaceringen av knoppen. Provade det faktiskt först idag... Hela basen lutar snett framåt och det blir rätt obekvämt och konstigt. Har googlat lite och sett alternativa placeringar av knoppen...
Eftersom jag impulsköpt både en och två shortscales och snabbt fått erfara liknande begränsningar, är det väl lika bra att lyfta fram denna dimension av "kortskaligt soffbasande". Shortscalebasarna utgör någon slags "felande länk" mellan lek och allvar - gitarr och bas. Redan i tillverkarnas beskrivningar framkommer detta i formuleringar som "instegsmodell" (dvs billig och enkel i konstruktionen), "perfekt för gitarrister" (hur fan man tänker när man skriver så, undandrar sig min bedömning) osv.
När inte ens de stora tillverkarna vet vilken målgrupp (och användningsområde) det handlar om, blir utbudet därefter. Det är helt enkelt inte lätt att hitta en bra kortskalig bas, och det vill till att man funderat igenom de egna behoven innan köp.

Vill man ha ett mångsidigt och högkvalitativt instrument direkt ur kartongen, är Fender Mustang ett säkert kort I M H O. Modellen är dock det höga priset till trots väldigt basic i utförandet, och för egen del kändes det aldrig riktigt "prisvärt" under den tid jag trakterade en Mustang...dock funkar den som såväl soff- som studiobas, och det är ju naturligtvis värt något i sig.

Om man de facto vill ha just en soffbas - i min bok betyder detta bra, billig, lätthanterad - skulle jag rekommendera Epiphone Allen Woody. Denna signaturmodell är till skillnad från det övriga Epi-utbudet ingen billig look-alike, utan en unik Epimodell. Kvalitet och detaljarbete imponerar, basen har en smal och angenäm hals. Vill man spela förstärkt, bjuder den på ett ganska traditionellt hollowbody/old school-sound, som dock inte är lika begränsat som EB-0 (den kommentaren gäller för både Gibson- och Epimodellerna). 2600 hos Tysken är ett kanonpris.

"Både och", dvs något att ha hemma oförstärkt men även kunna använda för att rocka röven av menigheten, bjuder t ex Squier Jaguar SS på. Den lider något av det klassiska "lågbudgetproblemet" hos shortscales; detaljarbetet är inte helt hundraprocentigt, vikten varierar stort mellan enskilda exemplar och jazzmicken har för klen output för att matcha P-micken - ändå är den gedigen och "ärlig" (dvs den levererar- till skillnad från exempelvis Epi EB-0 - vad den lovar).

Så kanske är det inte fel att överväga instrumentbyte allaredan. Dock skulle jag uppmuntra en ny shortie, före en jazzbas. Men det är ju jag, det. :wink:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
lego
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 28 feb 2013, 22:08

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av lego »

Nu har jag läst din byggtråd, imponerad! Tack för tipsen, Jaguar SS var (som jag nog redan nämnt) 1 av 3 alternativ jag hade från början men den fanns inte hos någon lokal butik så den föll bort på det.

Ska slå en kik på elektroniken, och stränga om som sagt. Sen får jag väl se. Måste även tillägga att jag egentligen inte är så negativt inställd till EB-0 som det kanske låter. Man måste ju komma ihåg vad den kostar, och att man oftast får vad man betalar för. Man får ändå rätt mycket spelbarhet för slantarna :)
Användarvisningsbild
lego
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 28 feb 2013, 22:08

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av lego »

Nyfiken som jag är så har jag kollat elektroniken. På volympotten är höljet bortbränt på mittersta vita kabeln (kanske syns det på bilden, så är det iaf). Inget ligger emot men inte OK med mig så butiken ska få kolla på det. Vill inte sabba trasslet med min usla lödteknik.

I övrigt ser det bra ut, jobbet alltså. Är det såhär det inte ska vara kopplat enligt en del?

Bild
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av HirYoshima »

lestrange har lindat om micken på den EB-3-modell jag har (som Spock ägde när den var nybyggd) - om du kollar med honom kanske han kan hjälpa dig även i det här fallet? Jag tycker den låter mumma och är en shortscale som är skön att spela på och så.. fortfarande lite neckdive dock, men det kommer man nog inte ifrån med ett huvud som är ungefär lika stort som kroppen.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
lego
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 28 feb 2013, 22:08

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av lego »

Då har ett set D'Addario EXL170s krängts på basen, helt klart ett steg i rätt riktning här hemma i soffan. Funderar på att få micken omlindad eller byta, men med tanke på vad basen kostar vete f-n om det inte är smartare att lägga dom slantarna på en annan bas istället. Det skulle vara intressant att veta vad det kostar att få omlindat. Nån som vet?

Ska hur som börja med att åka in till butiken i veckan och snacka lödning, har inte hunnit än....
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Strängar till Epiphone EB-0?

Inlägg av Mr Spock »

lego skrev:Nyfiken som jag är så har jag kollat elektroniken. På volympotten är höljet bortbränt på mittersta vita kabeln (kanske syns det på bilden, så är det iaf). Inget ligger emot men inte OK med mig så butiken ska få kolla på det. Vill inte sabba trasslet med min usla lödteknik.

I övrigt ser det bra ut, jobbet alltså. Är det såhär det inte ska vara kopplat enligt en del?

Bild
Elektronik är inte min paradgren, varför bilden inte säger mig ett smack. :oops:
I min byggtråd finns både kommenterat vad som anses vara fel i Epiphones fabrikskoppling, och hur det skall kopplas istället. Bara att följa de anvisningarna. :nickar:
lego skrev:Det skulle vara intressant att veta vad det kostar att få omlindat. Nån som vet?
Du har nu namn på två micklindare - Lestrange resp Evilbiker: pm:a dem för prisuppgifter.

Fortsatt lycka till!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar