BEAD-bekymmer

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

BEAD-bekymmer

Inlägg av Fredde79 »

Hej,

Skulle behöva lite låga toner i ett av mina bandprojekt och fick den fantastiska idén att helt enkelt BEAD-stränga min ena bas (jazz). Jag hade en B-sträng liggande (Elixir 130) som kommit med vid ett basköp så jag lade på den och flyttade de övriga strängarna ett snäpp nedåt. Så skulle jag stämma, och då gick ju inte strängarna ner i sadelskårorna.

Nu är grejen den att jag under inga omständigheter kommer att fila upp originalsadeln på min -73:a. Finns det BEAD-strängar som är så tunna att detta skulle kunna lyckas? Pallar en valing jazzhals för trycket? Borde jag glömma hela saken?
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av mikkejohansson »

Halsen är ingen fara, använder du tjockare strängar som är tänkt att stämmas i BEAD så blir ju spänningen (typ) densamma...

Men jo, du kommer nog vara tvungen att fila upp sadeln om det ska bli bra. Eller byta sadeln.

Det är lätt att bli "hooked" på BEAD, i alla fall om jag utgår från mig själv :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av blackparkas »

Jag HATAR verkligen BEAD... Hade jag inte repat in mig på det till metalbandet hade jag försökt med nå´t helt annat... Ogillar BEAD skarpt...
Stämmer iofs ADGC men det är SÅ värdelöst att stämma ner BEAD, B-strängen blir som en fladdrande apa...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av bassace »

Man kan väl ta bort originalsadeln och sätta dit den igen senare när man vill återställa den. En sadel behöver väl egentligen inte ens vara fastlimmad, man kan väl ha två lösa som växlar mellan (de måste väl hållas på plats av strängtrycket)?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av mikkejohansson »

blackparkas skrev:Jag HATAR verkligen BEAD... Hade jag inte repat in mig på det till metalbandet hade jag försökt med nå´t helt annat... Ogillar BEAD skarpt...
Stämmer iofs ADGC men det är SÅ värdelöst att stämma ner BEAD, B-strängen blir som en fladdrande apa...
Fladdret beror väl på vad man har för strängar med...jag har kört Maru/Gallis både flats och rounds och tycker det funkar kanon. Med .125 B-sträng då. På P-Bas. I 34" :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av Fredde79 »

Tack för svaren! Tror jag glömmer hela saken och eventuellt filar min Samick i stället. (Byta mellan två sadlar är en bra idé i sig, men halsen har binding så det är inte sådär bara att plocka bort utan att förstöra någonting.)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av blackparkas »

mikkejohansson skrev:
blackparkas skrev:Jag HATAR verkligen BEAD... Hade jag inte repat in mig på det till metalbandet hade jag försökt med nå´t helt annat... Ogillar BEAD skarpt...
Stämmer iofs ADGC men det är SÅ värdelöst att stämma ner BEAD, B-strängen blir som en fladdrande apa...
Fladdret beror väl på vad man har för strängar med...jag har kört Maru/Gallis både flats och rounds och tycker det funkar kanon. Med .125 B-sträng då. På P-Bas. I 34" :)

Visst är det så, men i första hand är det nedstämningen som är problemet.
Har testat GHS, Ernie Ball, EBS, D Addario, DR, Skull Strings + nå´t mer.

DR och Skull Strings funkar rätt hyfsat, även fast man bara kör 125:a
Normalstämt är det inga problem, men ett tonsteg ner och det blir ospelbart med många, även fast man kör 130-135
Tycker jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av maxoges »

Jag kör BEAD på tre olika basar. Det funkar utmärkt med 120 som b-sträng. Behövde inte göra nåt med sadlarna.
Kör med dunlopsträngar
Bild
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av Fredde79 »

maxoges skrev:Jag kör BEAD på tre olika basar. Det funkar utmärkt med 120 som b-sträng. Behövde inte göra nåt med sadlarna.
Kör med dunlopsträngar
Låter bra, borde kanske testa med dessa!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av Hellish »

Åh, jag drömmer om att få stämma BEAD igen. ADGC suger verkligen ordentligt.
Jag kör på 125 och har inte behövt slipa någonting. För BEAD funkar även 120 finemang så kör på lite tunnare strängar bara så slipper du slipa. :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av blackparkas »

Håller med Hellish, ADGC känns inte bra, vill spela DGCF! :D

Det är B(A)-Strängen som pajar det för min del, samt att jag saknar G(F)-strängen ibland, även om jag aldrig skulle använda den typ..

Hur som helst så TROR Jag att jag hittat optimala setupen nu.
Kan bero en del på att jag har skaffat en riktigt bra bas för ändamålet också men..

Hur som helst kör jag DR Lorider 50-110-set och tar bort G-strängen samt smackat dit en 125:as (tror jag) High Beams.
Tanken var att det skulle jämna ut sig lite med Lo-riders som är rätt basiga, och så en High Beams-B-sträng som är lite brightare (hade jag för mig)..
B-strängen har kunnat vara lite spänstigare, men är det något jag lärt mig nu är det verkligen inte tjockleken på strängen som är avgörande, har testat i princip alla vanligaste fabrikaten och det är mer strängens fabrikat/egenskaper som gör skillnad.

Ang hur man får slipa beror mycket på bas och vad som känns bekvämt.
På Spectorn är det en mässingsadel som verkligen inte rymmer BEAD-strängat om man inte filar, visst, det går att köra, men de ligger liksom nå´n milimeter ovanför där den egentligen ska ligga... Så jag filade...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av HirYoshima »

Spela med originalstämning och ta B:et en oktav uppåt... övertala också guranisterna om att stämma upp och spela "ordentligt"!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av Seaweed »

HirYoshima skrev:Spela med originalstämning och ta B:et en oktav uppåt... övertala också guranisterna om att stämma upp och spela "ordentligt"!
Ja det blir nog svintungt.

;)

Alternativ: köp en femma :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av Fredde79 »

HirYoshima skrev:Spela med originalstämning och ta B:et en oktav uppåt... övertala också guranisterna om att stämma upp och spela "ordentligt"!
Nja problemet är snarare tonarterna i kombination med vissa basgångar. Tycker inte det låter bra att oktavera där man egentligen skulle vilja ha botten.

En annan intressant möjlighet är att som Scott demonstrerar i sitt inlägg "How to make your 4 string sound like a 5 string", använda en EBS OctaBass. Kolla videon från ca. 1:40. http://scottdevinemusic.com/how-to-make ... a-5-string. Låter väldigt bra tycker jag.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av blackparkas »

HirYoshima skrev:Spela med originalstämning och ta B:et en oktav uppåt... övertala också guranisterna om att stämma upp och spela "ordentligt"!

Varför då?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av HirYoshima »

blackparkas skrev:
HirYoshima skrev:Spela med originalstämning och ta B:et en oktav uppåt... övertala också guranisterna om att stämma upp och spela "ordentligt"!

Varför då?
Varför inte? Då slipper han ju problemet med att fila upp sadeln och han slipper problem med sladdriga strängar och han slipper problem med att han inte tycker att stärkarn kan spela så lågt. Nackdelen, han kanske inte uppfattas lika ond, men då kan han oktavpedalisera sig lägre.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av blackparkas »

Men... så du menar att han ska spela med oktavpedal när och där på de toner som ligger lågt alltså?


Äh...
Folk har ju kört nedstämt i hundra år, och att spela normalstämt när man lirar metal eller tyngre hårdrock blir ju bara löjligt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av Bassplaya »

blackparkas skrev: Äh...
Folk har ju kört nedstämt i hundra år, och att spela normalstämt när man lirar metal eller tyngre hårdrock blir ju bara löjligt.
host...

;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av blackparkas »

Bassplaya skrev:
blackparkas skrev: Äh...
Folk har ju kört nedstämt i hundra år, och att spela normalstämt när man lirar metal eller tyngre hårdrock blir ju bara löjligt.
host...

;)

Aj då, sket jag i det blå nu igen? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av Bassplaya »

blackparkas skrev:
Bassplaya skrev:
blackparkas skrev: Äh...
Folk har ju kört nedstämt i hundra år, och att spela normalstämt när man lirar metal eller tyngre hårdrock blir ju bara löjligt.
host...

;)

Aj då, sket jag i det blå nu igen? :D
Generellt sett har du rätt, men det finns undantag ;)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: BEAD-bekymmer

Inlägg av strummer »

HirYoshima skrev:Spela med originalstämning och ta B:et en oktav uppåt... övertala också guranisterna om att stämma upp och spela "ordentligt"!
haha, vore ju helt underbart att få höra hur "all" tyngre musik skulle låta spelad på det sättet:D
Kompressor, det är livet!
Skriv svar