Tapered strings? Pros & cons

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1284
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Hånken »

soulbrother-smoke skrev: lör 06 jul 2024, 12:08 Det var en smart idé att testa på så viset. Då använder man ju exakt samma sträng.

Dum fråga men justerar du stallet för intonation när du har tapered sträng? Enligt min upplevelse får man flytta fram stallsadeln en bit för att matcha tonen på 12te band. Mensuren blir korta pga ökade flexibilitet.
Finns inga dumma frågor... jo, kanske :? men detta är inte en av dom. Mensuren blir egentligen inte kortare. Det gäller strängens s.k. "speaking length". När den börjar oscillera.

Javisst måste man justera en tapered strängs intonation precis som en vanlig "icke-tapered". Det är inte alls säker att den punkten är samma eftersom du automatiskt justerar höjden, utan att rucka på sadeln i HÖJD. Man måste antingen dra tillbaks den eller flytta fram den. Det är inte säkert att intonations punkten hamnar exakt på samma ställe på en tapered eller icke-tapered sträng. Allting beror på var själva stängkulan hamnar, och hur långt det är bakom stallet till strängkulans punkt. Har du "body through" strängning så hamnar du i "icke tapered" läge i alla fall, kanske. Allting beror på, eftersom ingen har någon standard för hur lång det måste vara bakom stallet till "ankaret" av strängen, dvs kulans stopp. Jag fick justera min, det var inte på samma punkt, som den var tidigare. Det var inte bara någon millimeter hit eller dit, utan rätt mycket..faktiskt. Det brukar vara känsligare med intonationspunkten (alltså större skillnad) ju tjockar gauge en sträng har. Dessutom intonerar jag alltid lite FLAT vid tolfte bandet, för man kan alltid juster med fingrarna i sidled. Den rör sig ganska kraftigt i antalet cent på stämmapparaten, om man vinklar fingret till höger eller vänster (vibrato) LÄNGS med strängen. Inte lika mycket på höga g-strängen dock.

soulbrother-smoke skrev: lör 06 jul 2024, 12:08 Jag håller med dig att det kan behövas mer detaljer i produktinformationen/ beskrivningen. Det är ju ok om man bara har en länk eller QR kod på förpackningen till en sida med alla specifikationer om man nu tycker att det blir för "mycket" på förpackningen eller webshoppens sida.

Tidigare stod det på thomann exempelvis
0.040
0.065
0.080 tw
0.105 tw

Inte numera, de kanske inte heller får sån information av tillverkaren...

Man skulle dessutom kunna ha en foto på själva strängarna inte bara förpackningen och ett mått på tapern eller åtminstone från ballend till övre tapern så man vet att de passar.
Just det, och det är kanske en konspiration? Bland tillverkare, att vi skall slösa minst 300 spänn (billigaste Ernie Ball) eller 7-800 kr (Thomastik) för att prova oss fram, och sedan slänga det setet för att köpa ett D'addario set. Som också visar sig vara grisen i säcken.

Jag har faktiskt tvingats på grund av detta, gå ner en gauge i strängset, till 040 eller t o m 035 för att undvika hamna i tapered-träsket. De är nästan aldrig tapered. Man löper i alla fall avsevärt mindre risk då.

Det blir sämre volym, mer "sladder" och man får höja strängläget något, men men... jag kan ha dom på länge utan att reta mig på att jag köpt grisen i säcken, som man egentligen faktiskt gör annars, eftersom man inte längre kan se vad som finns i säcken. Den strängtillverkare som säger till oss att "det spelar ingen som helst roll om de är tapered eller inte"* kan ta och lämna strängtillverkarindustrin och krypa tillbaks in till det ***hål de skets ut ifrån. Synonym för att "dra ngt gammalt över sig".

Det är våra pengar. Inte deras.


* se och hör videon ovan med Lumped strings snubben, där han jämför original, tapered och lumped strings ljud på olika bandstavar samma sträng. Visst är det skillnad?

Det som strängtillverkarna inte fattar när det gäller tapered strings, är att idén hämtas ifrån pianovärldens strängar, som de-facto är tapered eller egentligen OPEN CORE. Men som ni hör i ovan videoexempel så när "herr Lump" provar med öppen b-sträng eller e-sträng så är det knappt någon skillnad alls. På ett piano spelas det ALLTID (hammaren slår) på öppen sträng, det bandas aldrig ner på någon sträng alls, på någon bandstav eller greppbräda. Så det är där strängtillverkarna är helt ute och reser när det gäller pianosträngars jämförelse.

Jag har dessutom mina funderingar om att open core eller tapered har ökade produktionskostnader faktiskt. Om än marginella.

- - - - - - - - - -

Uppe vid huvudet, vad som händer bakom översadeln på väg till stämmisarnas stolpar kan vad som helst gärna få vara tapered, det spelar ingen som helst roll där.

Jag känner en kompis med sin 4 strängade fanned fret Dingwall som äntligen kunde speciallbeställa skräddarsydda strängar ifrån lilla Engelska tillverkare NEWTONE. De frågade om längden mellan stall och strängfäste, och han fick tapered strängar därefter. Den totala "gaugen" började precis framför stallsadeln och vid alldeles rätt intonationspunkt. Och kostade en rejält slant också eftersom 10 set var minimum. Han har strängar tills han pensioneras eller dör. Lite väl overkill för mig. Men men det var HANS pengar, inte mina. De gör på beställning vad du än önskar, men kostar därefter. Eftersom de "görs för hand".
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1284
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Hånken »

Alltså slutsats:

Egentligen borde strängarna vara helt tvärtom, än tapered eller open core, eller ens "vanliga". I alla fall till de tester som mr Kemp/Lump har - de facto - bevisat ovan. Dvs inte tapered alls utan tvärtom, en extra, eller ett extra tjockt wrap, lump, eller stump runt en del av den strängen. Men då kommer man automatiskt till samma sak när det gäller intonationen. Med en extra "klump" runt den delen av strängen riskerar den att komma ÄNNU högre upp även om stallsaden är sänkt till botten av stallet, och man har funnit att inte ens det räckte till.

Bättre då att gå in i en sportfiske-affär och köpa lin-tyngder i metall och häkta på. Då får man dem precis framför stallet, där de borde vara. Och är avsevärt billigare.
Skriv svar