Vart tog rostfritt vägen?
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Vart tog rostfritt vägen?
Det finns väldigt dåligt utbud i Sverige (där jag har kollat) på rostfria stålsträngar för bas. Nästa bara Rotosound som erbjuds. Rotosound 45-105 rostfritt är fortfarande hyfsade billiga, 350 kr. Men det flesta andra stänger har dragit iväg ordentligt i pris.
Någon som använder Warwick Red Label 45-105, 113 kr på Gear4music? Hur länge håller de Zinget jämfört med andra strängar?
Någon som använder Warwick Red Label 45-105, 113 kr på Gear4music? Hur länge håller de Zinget jämfört med andra strängar?
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- Danne
- VIP medlem
Re: Vart tog rostfritt vägen?
Körde på Warwick Red Label för sisådär 20-25 år sedan, men de var alldeles för elaka mot mina bebisfingrar. Kanske fortfarande är raspiga att spela på?
- Fibbel
- Medlem
Satte de på min dotters bas för dryga tre år sedan och jag minns dem som rätt så vassa.
- blackparkas
- Medlem++++
Warwick Red Label är ren dynga!!
Ännu sämre än Rotosound vilket är en bedrift i sig...
Det finns inget zing i Red Label ens när de är nya, och efter ett rep är de slut.
Buy quality, cry once.
EBS tex lär väl finnas?
Inte lika bra som DR förvisso, men DR verkar svårt att få tag på i svenska butiker efter att en dansk webbshop tog över agenturen...
Men DR verkar bara gått upp 50 spänn senaste åren, det är väl inte så farligt?
Vet att för nåt år sedan hade AdLib i sumpan en hel del DR, hur ser det ut nu?
Edit: Kollade precis Malmö Musikaffär som brukar ha DR. Över 500 spänn för ett paket Lo Rider! Jösses!!
Gitarren.se tar 319kr för EPS165, dyr frakt dock.
Emusic något dyrare strängpaket men billigare frakt men där lär ju butikerna i STHLM kunna ta hem enkelt.
Ännu sämre än Rotosound vilket är en bedrift i sig...
Det finns inget zing i Red Label ens när de är nya, och efter ett rep är de slut.
Buy quality, cry once.
EBS tex lär väl finnas?
Inte lika bra som DR förvisso, men DR verkar svårt att få tag på i svenska butiker efter att en dansk webbshop tog över agenturen...
Men DR verkar bara gått upp 50 spänn senaste åren, det är väl inte så farligt?
Vet att för nåt år sedan hade AdLib i sumpan en hel del DR, hur ser det ut nu?
Edit: Kollade precis Malmö Musikaffär som brukar ha DR. Över 500 spänn för ett paket Lo Rider! Jösses!!
Gitarren.se tar 319kr för EPS165, dyr frakt dock.
Emusic något dyrare strängpaket men billigare frakt men där lär ju butikerna i STHLM kunna ta hem enkelt.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Nykomling
Har också märkt att utbudet av rostfria strängar har blivit riktigt skralt här i Sverige. Verkar som att många butiker har fasat ut en hel del märken.
Har någon testat SIT Power Steel? Jag har hört att de ska ha ganska bra hållbarhet och lite mindre raspiga än Rotosound och Warwick Red Label. Dock svårt att hitta dem här.
Angående DR – håller med om att de är svåra att få tag på nuförtiden Spelavinst . Någon som har tips på en bra återförsäljare inom EU som inte tar ut absurda fraktkostnader?
Har någon testat SIT Power Steel? Jag har hört att de ska ha ganska bra hållbarhet och lite mindre raspiga än Rotosound och Warwick Red Label. Dock svårt att hitta dem här.
Angående DR – håller med om att de är svåra att få tag på nuförtiden Spelavinst . Någon som har tips på en bra återförsäljare inom EU som inte tar ut absurda fraktkostnader?
- BBQV
- Forumvärd
Jag använde SIT tidigare, men har haft svårt att hitta dem på senare tid.
Gillar deras ljud och känsla, de känns mjukare än DR men ändå inte som nickel.
Gillar deras ljud och känsla, de känns mjukare än DR men ändå inte som nickel.
-
- Medlem+
d'addaro pro steels finns i parti och minut, och det är det jag använder eftersom jag har nickelallergi.Ni kanske inte gillar dom alls, men en annan har inget val. Jag tror Ernie Ball har något set också, men de undviker jag p g a livslängden är för kort. De låter bäst av alla strängar i några dagar, kanske 2, sedan låter den som 10 år gamla flatwounds eller sämre...
-
- Medlem+
Kanske beror det på rädslan för nya "ståltullar" överallt? 

- eeakga
- VIP medlem
Nej jag får inte heller tag på "mina" stängar i Sverige längre. Kör Dean Markleys Blue Steel och har gjort i säkert 20 år, men de senaste 5 åren eller mer har jag inte lyckats hitta dom i någon svensk butik, så tyvärr behöver jag köpa dom från Tüsken.
Dingwall-strängar i rostfritt köper jag hos Malmö Musikaffär
Billigt är det ju dock ingenstans...
Dingwall-strängar i rostfritt köper jag hos Malmö Musikaffär
Billigt är det ju dock ingenstans...
-
- Medlem+
Å inte lär det bli billigare i heller med Tariffismen ifrån västeruts håll ... håll ut 3-4 år till, koka dom så länge 

- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Då får ja nog fortsätta använda Elixir stål eller Ernie Ball Cobalt. Men ska testa EBS stål.
Spelar metall med Orbital Decay.
-
- Medlem