Höfner + Thomastiks = fel?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Höfner + Thomastiks = fel?

Inlägg av Surfin' »

Har spanat in en Höfner fiolbas och vill slänga på mina favoritsträngar Thomastik flats men de finns inte i 30" vilket Höfnern är utan de har minst 32" strängar, tror ni de fungerar eller bör jag leta mig ett annat sträng märke? Ska maila Thomastik nu och höra vad de säger om saken.

Så kan jag köra med Thomastiks?
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Re: Höfner + Thomastiks = fel?

Inlägg av criss »

Mumin skrev:Har spanat in en Höfner fiolbas och vill slänga på mina favoritsträngar Thomastik flats men de finns inte i 30" vilket Höfnern är utan de har minst 32" strängar, tror ni de fungerar eller bör jag leta mig ett annat sträng märke? Ska maila Thomastik nu och höra vad de säger om saken.

Så kan jag köra med Thomastiks?
har du köpt fiol?
jag har en till salu från typ 1970...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

håller på och finansierar för en ny Höfner
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Höfnern har ju en stränghållare som gör att man kan ha lite längre strängar än shortscale eftersom änden på strängen hamnar en bit bakom stallet. Frågan är om det blir tillräckligt. Problemet dryftades nyligen ang Danelectro och man kan ju kanske linda av lite av yttervarvet av strängen för att kunna fästa den i hålet i stämskruven.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Höfner + Thomastiks = fel?

Inlägg av peter_s »

Mumin skrev:Har spanat in en Höfner fiolbas och vill slänga på mina favoritsträngar Thomastik flats men de finns inte i 30" vilket Höfnern är utan de har minst 32" strängar, tror ni de fungerar eller bör jag leta mig ett annat sträng märke? Ska maila Thomastik nu och höra vad de säger om saken.

Så kan jag köra med Thomastiks?
Jag har 32" Thomastik-strängar (vilka förvirrande nog heter "Short Scale"...) på min kortskaliga bandade fyra, och de passar perfekt. Mycket, troligen, beroende på stallkonstruktionen som inte är helt olik den på Höfners fiolbasar, med separat strängfäste och stall. Alltså borde det inte vara några som helst problem för dig heller, tror jag.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

ok tack för era svar väntar fortfarande på svar från Thomastik
Skriv svar