Bass Strings Online!

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av BB3000S »

blackparkas skrev:
BB3000S skrev:
blackparkas skrev:Ja, det blir inte bättre utbud som sagt för att man inte frågar efter och ber dem ta hem det ni vill ha.
Och inte får man förfrågningar om att ta hem när prisbilden är så ytterligt skev.

Jämför priserna på gibson, ampeg, schecter, blackstar, epiphone mfl mfl.
Det är mest strängar det skiljer på idag. Och marshall och aguilar....

Strängar kommer aldrig bli lika billigt som utomlands. Som sagt, nettot på strängar i sverige är ofta över brutto utomlands.
Varför skulle strängar som produktkategori bete sig helt annorlunda än tex toppar, lådor o guror/basar då? Det är ju lättare att förstå värdet i att köpa en "komplicerad" produkt lokalt (även till ett högre pris), men som du säger är prisskillnaden inte så himla stor där numera. Strängar är ju raka motsatsen (när man väl har hittat sin favoritsort) då är det tillgång/snabbhet och pris som styr mest. Väl?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av Phear »

Det är väl som vanligt att usatillverkade prylar är mycket billigare i just usa än här. Små inköpsvolymer= högre inköpspris+ dyr frakt, sen ska man tjäna nån krona så man inte går i kk. Jämförelse: En osb-skiva kosta visst i usa ca 6 dollar jämfört m ca 120 kronor på byggmax
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av unicornbass »

Men denna trenden gäller överlag. Även arbetskraft mm. Hörde av en vän på en större bank där de outsourceat 85% av personalen på hans ganska stora avdelning till låglöneland. Och det gäller snart alla branscher. Ett fåtal branscher kan möjligtvis klara sig undan denna utveckling. Företagen tar businessen dit det är billigast precis som privatpersoner. Inget konstigt med det.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av lowfreq »

BB3000S skrev:...leveranstid (ska dock sägas att Jason skickade snabbt, det var själva transporten som tog rekordlänge). Beställde 3/10 och fick leveransen igår, La Bella flats. Sortimentet är verkligen hisnande!
Aslan skrev:...En gång när jag beställde skickades paketet 1-2 dagar efter beställningen men svenska tullen behöll paketet i nästa tre veckor. När jag ringde dem sa de typ: "Oj. Det där paketet har vi glömt bort..." Sen tog det en vecka till innan jag fick paketet.
TUR att jag läste det där! sådant där meck vill inte jag vara med om!
Grymt sortiment, men är det hisnande leveranstid + ev annat krångel så väljer jag hellre tüsken.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av BB3000S »

lowfreq skrev:
BB3000S skrev:...leveranstid (ska dock sägas att Jason skickade snabbt, det var själva transporten som tog rekordlänge). Beställde 3/10 och fick leveransen igår, La Bella flats. Sortimentet är verkligen hisnande!
Aslan skrev:...En gång när jag beställde skickades paketet 1-2 dagar efter beställningen men svenska tullen behöll paketet i nästa tre veckor. När jag ringde dem sa de typ: "Oj. Det där paketet har vi glömt bort..." Sen tog det en vecka till innan jag fick paketet.
TUR att jag läste det där! sådant där meck vill inte jag vara med om!
Grymt sortiment, men är det hisnande leveranstid + ev annat krångel så väljer jag hellre tüsken.
Ja sortimentet är verkligen sjukt brett hos BSO! La Bella flatsen var inte bråttom att få för mig, och att köpa från tysken ungefär 300:- dyrare. Annars kan jag rekommendera Strings and Beyond, jag är stammis där sen länge - leverans på ca 10 dar, aldrig ett enda problem. :idea:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av blackparkas »

BB3000S skrev:
blackparkas skrev:
BB3000S skrev:
blackparkas skrev:Ja, det blir inte bättre utbud som sagt för att man inte frågar efter och ber dem ta hem det ni vill ha.
Och inte får man förfrågningar om att ta hem när prisbilden är så ytterligt skev.

Jämför priserna på gibson, ampeg, schecter, blackstar, epiphone mfl mfl.
Det är mest strängar det skiljer på idag. Och marshall och aguilar....

Strängar kommer aldrig bli lika billigt som utomlands. Som sagt, nettot på strängar i sverige är ofta över brutto utomlands.
Varför skulle strängar som produktkategori bete sig helt annorlunda än tex toppar, lådor o guror/basar då? Det är ju lättare att förstå värdet i att köpa en "komplicerad" produkt lokalt (även till ett högre pris), men som du säger är prisskillnaden inte så himla stor där numera. Strängar är ju raka motsatsen (när man väl har hittat sin favoritsort) då är det tillgång/snabbhet och pris som styr mest. Väl?

Nej, jag tycker egentligen inte det ska göra någon skillnad.
Jag TYCKER att handlare ska kunna ha högre marginaler på strängar, plektrum, axelband etc, jämfört med basar, stärkare etc, annars kommer det fortsätta stängas butiker i Sverige.

Kan tillägga att nu senast är det Crafton som sänker listpriserna på Daddario.
Gitarrsträngar sjunker till typ 69 spänn eller nåt, köper man ett 3-pack kostar det 139:- och köper man 10p ska de numer kosta 395 spänn...

Bassträngarna kostar 225:- istället för 295:- ( EXL 165)

DR är redan sänkt som sagt.

Visst, det är inte nere på Tysk/Usapriser ändå, men anser man det inte vara värt knappt 50 spänn mer eller vad det blir för t.ex. Daddario då för att butiken kanske ska kunna finnas kvar när man behöver något på en gång en lördag em innan gig så kan jag inte annat än beklaga.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Bass Strings Online!

Inlägg av RolleHarris »

Daddario köper jag jag hos Musikcenter i Borlänge nuförtiden då de blivit billiga. Dock så har jag fastnat för Ernie Ball Cobalt Slinkys och de kostar runt 170kr i USA. Tyvärr så är det för bra pris för att inte köpa de därifrån
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av unicornbass »

blackparkas skrev:
BB3000S skrev:
blackparkas skrev:
BB3000S skrev:
blackparkas skrev:Ja, det blir inte bättre utbud som sagt för att man inte frågar efter och ber dem ta hem det ni vill ha.
Och inte får man förfrågningar om att ta hem när prisbilden är så ytterligt skev.

Jämför priserna på gibson, ampeg, schecter, blackstar, epiphone mfl mfl.
Det är mest strängar det skiljer på idag. Och marshall och aguilar....

Strängar kommer aldrig bli lika billigt som utomlands. Som sagt, nettot på strängar i sverige är ofta över brutto utomlands.
Varför skulle strängar som produktkategori bete sig helt annorlunda än tex toppar, lådor o guror/basar då? Det är ju lättare att förstå värdet i att köpa en "komplicerad" produkt lokalt (även till ett högre pris), men som du säger är prisskillnaden inte så himla stor där numera. Strängar är ju raka motsatsen (när man väl har hittat sin favoritsort) då är det tillgång/snabbhet och pris som styr mest. Väl?

Nej, jag tycker egentligen inte det ska göra någon skillnad.
Jag TYCKER att handlare ska kunna ha högre marginaler på strängar, plektrum, axelband etc, jämfört med basar, stärkare etc, annars kommer det fortsätta stängas butiker i Sverige.

Kan tillägga att nu senast är det Crafton som sänker listpriserna på Daddario.
Gitarrsträngar sjunker till typ 69 spänn eller nåt, köper man ett 3-pack kostar det 139:- och köper man 10p ska de numer kosta 395 spänn...

Bassträngarna kostar 225:- istället för 295:- ( EXL 165)

DR är redan sänkt som sagt.

Visst, det är inte nere på Tysk/Usapriser ändå, men anser man det inte vara värt knappt 50 spänn mer eller vad det blir för t.ex. Daddario då för att butiken kanske ska kunna finnas kvar när man behöver något på en gång en lördag em innan gig så kan jag inte annat än beklaga.
Mark DRonge var på mig att sälja DR. Svaret blev: javisst, när ni sänker inköpspriset i Sverige till internationell nivå, dvs runt 50% jämfört med idag. Han sa inget och gick därifrån. Öm tå tydligen... ;-)
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av RolleHarris »

Det är ju lite väl tilltaget med 50% mer än vad de kostar internationellt. Och då vaknar rebellen i mig som inte tänker böja sig inför systemet. Lite därför jag handlar utomlands med. Ser jag en skylt där det står "Gräsmattan får ej beträdas" så vill jag på en gång beträda gräsmattan. Föreningen för de milt kriminella eller hur var det i mosebacke monarki?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av blackparkas »

unicornbass skrev:
Mark DRonge var på mig att sälja DR. Svaret blev: javisst, när ni sänker inköpspriset i Sverige till internationell nivå, dvs runt 50% jämfört med idag. Han sa inget och gick därifrån. Öm tå tydligen... ;-)

Fast, 258:- är inte 50% av 330, hur är det med matten i snöstormen? :D


Jag håller ju med, det ska i dag inte behöva skilja så mycket.
Nu vet jag inte vad handlarna i andra länder eller leverantörerna i Sverige har för marginaler, jag vet bara att allas marginaler i Sverige har sjunkit senaste åren, och nu har de i och med detta sänkts ännu mer.

Fast samtidigt.
Hur vanligt är det egentligen att man köper jeans, kläder eller hemelektronik utomlands eftersom det skiljer så mycket i pris?
Knappast lika vanligt som att musiker köper instrument och tillbehör.
Är musiker ovanligt snåla eller är gemene man mer accepterande att saker och ting kan kosta mer om man får handla inom landet?

Jeans skiljer det ju minst 50% om man handlar från staterna efter vad jag förstår t.ex...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av BB3000S »

blackparkas skrev:
unicornbass skrev:
Mark DRonge var på mig att sälja DR. Svaret blev: javisst, när ni sänker inköpspriset i Sverige till internationell nivå, dvs runt 50% jämfört med idag. Han sa inget och gick därifrån. Öm tå tydligen... ;-)

Fast, 258:- är inte 50% av 330, hur är det med matten i snöstormen? :D


Jag håller ju med, det ska i dag inte behöva skilja så mycket.
Nu vet jag inte vad handlarna i andra länder eller leverantörerna i Sverige har för marginaler, jag vet bara att allas marginaler i Sverige har sjunkit senaste åren, och nu har de i och med detta sänkts ännu mer.

Fast samtidigt.
Hur vanligt är det egentligen att man köper jeans, kläder eller hemelektronik utomlands eftersom det skiljer så mycket i pris?
Knappast lika vanligt som att musiker köper instrument och tillbehör.
Är musiker ovanligt snåla eller är gemene man mer accepterande att saker och ting kan kosta mer om man får handla inom landet?

Jeans skiljer det ju minst 50% om man handlar från staterna efter vad jag förstår t.ex...
Jeans vill man som regel prova innan man köper dom, strängar not so much. ;)
330 är ca 30% mer än 258 som jag gissar är ett tyskt pris. Från USA kostar DR under 200.
Problemet är som jag ser det inte handlarna, problemet är de generalagenter och/eller tillverkare som inte verkar fatta att handlarna måste få priser från generalagenten som gör det möjligt att konkurrera även prismässigt med postorderalternativet. Framförallt när det gäller commodities som strängar är för dom som hittat sitt favoritmärke o modell!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av unicornbass »

blackparkas skrev:
unicornbass skrev:
Mark DRonge var på mig att sälja DR. Svaret blev: javisst, när ni sänker inköpspriset i Sverige till internationell nivå, dvs runt 50% jämfört med idag. Han sa inget och gick därifrån. Öm tå tydligen... ;-)

Fast, 258:- är inte 50% av 330, hur är det med matten i snöstormen? :D


Jag håller ju med, det ska i dag inte behöva skilja så mycket.
Nu vet jag inte vad handlarna i andra länder eller leverantörerna i Sverige har för marginaler, jag vet bara att allas marginaler i Sverige har sjunkit senaste åren, och nu har de i och med detta sänkts ännu mer.

Fast samtidigt.
Hur vanligt är det egentligen att man köper jeans, kläder eller hemelektronik utomlands eftersom det skiljer så mycket i pris?
Knappast lika vanligt som att musiker köper instrument och tillbehör.
Är musiker ovanligt snåla eller är gemene man mer accepterande att saker och ting kan kosta mer om man får handla inom landet?

Jeans skiljer det ju minst 50% om man handlar från staterna efter vad jag förstår t.ex...
Bra frågeställning!

Jag kan få tag på DR för långt under 200 i USA. Jag köper reservdelar till bilen för runt halva priset utomlands. Jag köper olja till bilen för halva priset utomlands. När jag renoverar köket tex kan jag beställa utomlands till 60% av priset hemma. Ingen bransch kommer bli oberörd av detta tyvärr, inte ens läkemedelsbranschen. Outsourcing och offshoring blir allt hetare för svenska företag och även då otroligt nog på tjänstesidan. Man slipper betala den höga kostnaden för arbetskraft i Sverige. Som någon sa: "skönt, då slipper vi slava på kontoret, då kan vi sitta hemma istället."

Jag betalar själv gärna för service.

För min del tycker folk att jag ska tillverka baslådorna i låglöneland så fler kan ha råd. Kollade upp detta. Visar sig att det inte blev mycket billigare än att få tillverkat i sverige. Kvalitén sjunker däremot och därmed varumärket. Mina galler som görs i Sverige enligt min egen design av väldigt bra högkvalitetsstål kostar inkl lackering 200:- st. Inget att klaga på då det inte kostar många tior billigare utomlands. Och då betydligt sämre kvalitet.

Generellt är nog Svenskar snålare. Tyvärr. Även om mina kunder är fantastiska!! Så än finns det hopp! :-)

Men då måste vi nog börja fråga efter kvalitet igen istället för billigast möjliga.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av BB3000S »

Nu blandar du iofs lite äpplen och päron Christian, en sak är att betala för kvalitetsprodukter gjorda i tex Sverige, en helt annan att betala en premie på 50-100% extra för exakt samma produkt, enda skillnaden att mellanleden ligger i Sverige eller inte - tex som fallet med DR-strängar. Det förstnämnda gör jag mer än gärna när jag har behov och möjlighet.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av unicornbass »

BB3000S skrev:Nu blandar du iofs lite äpplen och päron Christian, en sak är att betala för kvalitetsprodukter gjorda i tex Sverige, en helt annan att betala en premie på 50-100% extra för exakt samma produkt, enda skillnaden att mellanleden ligger i Sverige eller inte - tex som fallet med DR-strängar. Det förstnämnda gör jag mer än gärna när jag har behov och möjlighet.
Yes det har du rätt i. Kom in på attityder hos konsumenter i och med Parkas förde det på tal. Men jag får tillägga att vi har på tok för hög moms i landet. Det skapar obalans i privatkonsumerandet. Det tillsammans med andra faktorer styr handeln till gynnsammare (skattemässigt) länder. Resultatet för detta i längden lär ju knappast förklaras för gemene man. En kul anekdot var en bekant som var förbannad att lokala musikaffären slog igen. Var skulle han nu testa prylar han gick hem och beställde från thomann?? Jag säger inte det är bra eller dåligt. Jag köper ju själv en massa saker på import.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av blackparkas »

Nu är jag jävig, men personligen skulle jag gladeligen betala drygt 300 spänn för ett strängset jag verkligen vill ha i en lokal butik som kan tillhandahålla dessa strängar - och övriga tillbehör - när jag behöver dem istället för att köpa dem för 200 kr utomlands och behöva tramsa med ebay eller paypal eller whatever.

Föregående butiksinnehavare kunde inte hjälpa eller ville inte, trots att jag försökte, vilket medförde att jag handlade en del i närmaste musikaffär (Hudiksvall) alt. på annat håll. Jo. Det har hänt att jag köpt från både Thomann och Saitenmarkt back in the days.
Men återigen, hade den lokala butiken kunnat haft en vettig service och inte hissat priserna på allt (ja, tagit högre än listpriserna alltså...) så hade jag inte brytt mig i att handla någon annan stans.

Minns när de strängar jag använde kostade 500 spänn för vanligt 4-str så 300 spänn för världens bästa strängar är ju ingenting.. Men de ska finnas att köpa också...
Hade man dessutom fått köpa den kvalitet på högtalakabel t.ex. som man sökte efter, istället för att behöva få: - Inte behöver du nå´n bättre kabel än den där. (pisskabel för 59 spänn) så hade köplusten varit ännu större...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av unicornbass »

blackparkas skrev:Nu är jag jävig, men personligen skulle jag gladeligen betala drygt 300 spänn för ett strängset jag verkligen vill ha i en lokal butik som kan tillhandahålla dessa strängar - och övriga tillbehör - när jag behöver dem istället för att köpa dem för 200 kr utomlands och behöva tramsa med ebay eller paypal eller whatever.

Föregående butiksinnehavare kunde inte hjälpa eller ville inte, trots att jag försökte, vilket medförde att jag handlade en del i närmaste musikaffär (Hudiksvall) alt. på annat håll. Jo. Det har hänt att jag köpt från både Thomann och Saitenmarkt back in the days.
Men återigen, hade den lokala butiken kunnat haft en vettig service och inte hissat priserna på allt (ja, tagit högre än listpriserna alltså...) så hade jag inte brytt mig i att handla någon annan stans.

Minns när de strängar jag använde kostade 500 spänn för vanligt 4-str så 300 spänn för världens bästa strängar är ju ingenting.. Men de ska finnas att köpa också...
Hade man dessutom fått köpa den kvalitet på högtalakabel t.ex. som man sökte efter, istället för att behöva få: - Inte behöver du nå´n bättre kabel än den där. (pisskabel för 59 spänn) så hade köplusten varit ännu större...


Kan bara hålla med.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: sön 03 jun 2012, 18:18
Ort: Stockholm

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av Zoufbass »

blackparkas skrev:Nu är jag jävig, men personligen skulle jag gladeligen betala drygt 300 spänn för ett strängset jag verkligen vill ha i en lokal butik som kan tillhandahålla dessa strängar - och övriga tillbehör - när jag behöver dem istället för att köpa dem för 200 kr utomlands och behöva tramsa med ebay eller paypal eller whatever.

Föregående butiksinnehavare kunde inte hjälpa eller ville inte, trots att jag försökte, vilket medförde att jag handlade en del i närmaste musikaffär (Hudiksvall) alt. på annat håll. Jo. Det har hänt att jag köpt från både Thomann och Saitenmarkt back in the days.
Men återigen, hade den lokala butiken kunnat haft en vettig service och inte hissat priserna på allt (ja, tagit högre än listpriserna alltså...) så hade jag inte brytt mig i att handla någon annan stans.

Minns när de strängar jag använde kostade 500 spänn för vanligt 4-str så 300 spänn för världens bästa strängar är ju ingenting.. Men de ska finnas att köpa också...
Hade man dessutom fått köpa den kvalitet på högtalakabel t.ex. som man sökte efter, istället för att behöva få: - Inte behöver du nå´n bättre kabel än den där. (pisskabel för 59 spänn) så hade köplusten varit ännu större...
+1, Tycker att många som aldrig jobbat i butik har lätt för att bli helt blinda på det eviga snacket om marginaler och pålägg.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bass Strings Online!

Inlägg av blackparkas »

Ja, de flesta verkar tro att det är som i klädbranschen och som hos många andra i detaljhandeln när det i själva verket snarare är som i hemelektronikbranschen, dvs väldigt låga marginaler.
Morsan som jobbar inom blomsterhandeln är helt chockad över våra högsta marginaler, som anses som helt bedrövliga i deras värld med krukor etc...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar