Flats

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Svarte_Jack skrev:Antar att man lära prova flats nån gång. Nån som har tips på några billiga som har relativt mycket zing? Har lyssnat för mycket på Iron Maiden senaste veckorna.
Flats är inte billiga dessvärre. JAM tar in ett eget märke som de tar 300:- för om jag inte minns fel. Men jag har för mig att de inte är speciellt brighta.

Återigen slår jag ett slag för D'addario Chromes, som är brighta (för att vara flats that is) och feta ändå. Men de är ju inte gratis.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hmmm. Ja det där med pris är ju lite trist om jag bara vill prova. Men å andra sidan är strängköp inte nåt akut behov just nu. Så chromes kanske kan vara nåt sen när det blir dags.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

beställde flatwounds på ebay. kostade $33 med frakt från staterna. tull slapp jag förbi.
de kom idag och åkte på basen direkt. har inte haft flats förut på någon bas, och efter en testlir på 15-20 min så får jag säga att jag är nöjd.
känns på något konstigt sätt mer lättspelad. och det kändes bättre att spela utan plektrum.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Jag fick för mig att jag skulle testa flats på jazzbasen för några år sedan och kom över ett set GHS Precision flatwounds 55-105 vilka dödade basen helt och hållet. De åkte av basen mer eller mindre omgående. Efter det tappade jag intresset för flats helt och hållet. På min hotrodded P jag köpte för ett tag sedan satt det DR high beam flats på och satan i gatan vad bra det låter. Så mitt tips (utan att veta vad jag pratar om) är dessa strängar.
Senast redigerad av jbass den lör 22 dec 2007, 14:14, redigerad totalt 1 gånger.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Ingen som vet var man kan hitta 50-105 flats i scort scale eller nåt som är lite grövre än 40-95?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25869
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Är också sugen på att prova flats men vet inte om jag törs slänga på dem på huvudbasen eller om jag skall kasta på dem på backupen i så fall...
Det är ju lika tråkigt om man får på dem på huvudbasen och de låter apa som om man får på dem på backupen och de låter kanonbra... Den ena har 3+2-huvud och den andre 4+1 så det finns väl risk för strängbrott om man skiftar emellan...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

busse skrev:Ingen som vet var man kan hitta 50-105 flats i scort scale eller nåt som är lite grövre än 40-95?
Ett tips är D'Addario Chromes: Finns som shortscaleset i dimensionen .045-.100. D'Addarios är ganska styva i sig så den dimensionen räcker om det just är strängspänningen du tänker på.
Finns här tex:http://www.juststrings.com/dad-ecb81s.html
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Ett tips är D'Addario Chromes: Finns som shortscaleset i dimensionen .045-.100. D'Addarios är ganska styva i sig så den dimensionen räcker om det just är strängspänningen du tänker på.
Finns här tex:http://www.juststrings.com/dad-ecb81s.html
Tackar det verkar ju vara det grövsta man hittar. Får väl ta och testa såna och se hur dom är, spelar ganska "hårt" så jag vill ha tjocka strängar, hög stränghöjd och mycket "böj" på halsarna. Det som de flesta anser vara "väl justerade" instrument kan jag inte alls med det bara rasslar band då.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

busse skrev:Det som de flesta anser vara "väl justerade" instrument kan jag inte alls med det bara rasslar band då.
Samma här. För att inte tala om alla som spelar med ett jädra rassel själva utan att ens förstå hur mycket bättre det låter om man ökar stränghöjden. :?

Tillägg: Fast jag måste säga att nu när jag haft Thomastik-strängar på ett tag så har jag vant mig vid att spela mycket mjukare. De inbjuder till ett mer dynamiskt spel, och faktum är att det låter som att man spelar hårdare än man gör, så den låga dragkraften gör inte så mycket. Det blir mest väldigt lättspelat. 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
busse skrev:Det som de flesta anser vara "väl justerade" instrument kan jag inte alls med det bara rasslar band då.
Samma här. För att inte tala om alla som spelar med ett jädra rassel själva utan att ens förstå hur mycket bättre det låter om man ökar stränghöjden. :?

Tillägg: Fast jag måste säga att nu när jag haft Thomastik-strängar på ett tag så har jag vant mig vid att spela mycket mjukare. De inbjuder till ett mer dynamiskt spel, och faktum är att det låter som att man spelar hårdare än man gör, så den låga dragkraften gör inte så mycket. Det blir mest väldigt lättspelat. 8)
Fast många gillar ju rassel.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Japp visst skall det rassla lite, och det skall rassla lika mycket över hela halsen som Mr Entwistle uttryckte det.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

anli skrev:Japp visst skall det rassla lite, och det skall rassla lika mycket över hela halsen som Mr Entwistle uttryckte det.
Jag är väl ensam om att inte gilla hans ljud också. :roll: Förstår inte vitsen med rassel alls.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Makten skrev:
anli skrev:Japp visst skall det rassla lite, och det skall rassla lika mycket över hela halsen som Mr Entwistle uttryckte det.
Jag är väl ensam om att inte gilla hans ljud också. :roll: Förstår inte vitsen med rassel alls.
Åhå, du gillar inte hans ljud säger du! Hehe... "Live at Leeds" ljudet fick mig att vilja spela bas anno dazumal. Men det är väl en smaksak som allt annat.
På vissa basar passar det ypperligt enligt min mening. Men inte en med flats, utan en rounds på diskantig distad Rick tex. Lite off topic alltså. :wink:
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

mojo skrev:
bootsy skrev:
mojo skrev: - Vad tillför flats ljudmässigt?
- Vad skall man satsa på utan sladdrighet, men som inte upplevs som armeringsjärn?
1. Flats tillför en värme, en kärna och ett fläsk som inte kan ersättas av döda rounds. De är dessutom mycket långlivade, eftersom de inte blir ingrodda med smuts på samma sätt som rounds.
2. D'addario Chromes är ganska hårda och fina. Dessutom är de min favorit hittills på jazzbasen. Fenders flats är stenhårda.
Thomastik Infields jazz flats är å sin sida som mjukost.
D'addario Chromes inköpt och strängat. Behaglig känsla och förvånansvärt brighta, men lite muddig e-sträng.
Spelkänslan är det som just nu är påtagligt positivt, får se vad jag tycker om ljudet efter kvällens gig.
Spännande!
Ser fram emot rapport.
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

mojo skrev:
bootsy skrev:
mojo skrev:
bootsy skrev:
mojo skrev: - Vad tillför flats ljudmässigt?
- Vad skall man satsa på utan sladdrighet, men som inte upplevs som armeringsjärn?
1. Flats tillför en värme, en kärna och ett fläsk som inte kan ersättas av döda rounds. De är dessutom mycket långlivade, eftersom de inte blir ingrodda med smuts på samma sätt som rounds.
2. D'addario Chromes är ganska hårda och fina. Dessutom är de min favorit hittills på jazzbasen. Fenders flats är stenhårda.
Thomastik Infields jazz flats är å sin sida som mjukost.
D'addario Chromes inköpt och strängat. Behaglig känsla och förvånansvärt brighta, men lite muddig e-sträng.
Spelkänslan är det som just nu är påtagligt positivt, får se vad jag tycker om ljudet efter kvällens gig.
Spännande!
Ser fram emot rapport.
Funkar! Detta blir ett äktenskap som kommer att hålla.
Mycket kul!
Själv ska jag också iväg och lira med min chromes-strängade jazzbas ikväll.
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 23:28, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Äsch... tänkte sno chromesträngarna från JazzMuddbasen (som skall demonteras) till min Ovation Magnum II... men alldeles vansinningt snävt avklippta, vad tänkte jag med!
Så va tusan skall man sätta på en mega-preamp-ebonygreppbräda utrustad mahognybas. Preampen är så extrem så man kan säkert få tinnitus framkallande diskant av de mest döda flats :-D

-Thomastik jazz? Verkar vara hetast i tråden. Men är dom tokslappa som ni säger?
-Ett nya Daddario chromes.. snyggt lindade blå ändar och låter bra med spänst. Men vore ju kul med nåt nytt!

Eller så fegar jag med halfrounds ;-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

D'addarios halfronds är grymma, du behöver inte fega... :tummenupp: men jag sätter chromes på min jazz :vinkar:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Thomastiks flats a dryga 300 bagis beställt!
Skall bli intressant att sätta dom på Ovation basen.
Tycker det kan vara mysigt med lite mjuka lena strängar som omväxling.
(har brottats med rotosound rostfria rounds på p-basen och dom har för grov och rå lindning!)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Arsle!
Fick beställa ÄNNU ett set Thomastiks eftersom longscale inte räckte till Ovation (stallet skjäl längd). Som tur var hittade jag nyss super long på stringsandbeyond för 267 bagis (samköpte DR hibeams och GHS boomers när jag ändå höll på).
Gissa om jag blev besviken när jag ivrigt skulle stränga om i går kväll.
Såg så beviken ut att tom frugan tycket synd om mig (hon hade iofs fredagsdrajan i hand och var på välvilligt humör).

Lekte med tanken att sätta det för korta setet på P-basen, men jag tror jag vill ha rounds på den. Lika så med Ricken.
Det får bli en hyllvärmare så länge. Elle köpa en P-bas till att sätta dom på :-D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

anli skrev:Arsle!
Fick beställa ÄNNU ett set Thomastiks eftersom longscale inte räckte till Ovation (stallet skjäl längd). Som tur var hittade jag nyss super long på stringsandbeyond för 267 bagis (samköpte DR hibeams och GHS boomers när jag ändå höll på).
Gissa om jag blev besviken när jag ivrigt skulle stränga om i går kväll.
Såg så beviken ut att tom frugan tycket synd om mig (hon hade iofs fredagsdrajan i hand och var på välvilligt humör).

Lekte med tanken att sätta det för korta setet på P-basen, men jag tror jag vill ha rounds på den. Lika så med Ricken.
Det får bli en hyllvärmare så länge. Elle köpa en P-bas till att sätta dom på :-D
Annars kan jag köpa dem!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kan eventuellt ta med dom till örebro. Skall först prova de super långa.. vem vet jag kanske bli tokfrälst i dessa mjukisar!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ok, fick hemma mina extra långa thomastiks! Satte dom på Ovation-basen (043-095), och wow vad mysiga och slinkiga dom var!
Låter bra, lite som Daddario chrome tyckte jag. Rätt mycket diskant, fast lite svårt att avgöra med Ovation... den har så extrem preamp (skall modda med ett extra passivt plektrumkydd, för att få lite mer dynamik och kontroll).
Lite humor med så lättbendade strängar när man har separata halsmickar för varje sträng... vilken inbyggd volym pedal det blir :-D
Bra köp!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar