vilket låter hårdast/mjukast?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Billy skrev:Jag gillar både Rotosound- och Ebs-strängar (.045-.105) men Elixirs stängar är favoriten.

Bästa priserna på strängar hittar man på http://www.stringbusters.com !

Mvh Billy
Kroknar inte din -79 med rotosound .045? Min nuvarande ric var tokspänd i trussroddarna när jag köpte den... satte på .040-.095 och lossade rejält på muttrarna (inte lätt att komma åt med 1/4 tums nyckel). Rejäl bakåtbow först!
Iofs hade det exemplaret klarat sig fram till nu, men det är dags för en lite softare ålderdom tänkte jag :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Nu jävlar kommer en lite dum fråga, men jag har ju bara spelat på några få strängsorter, så ni får hjälpa mig :D

Nå, jag har provspelat vissa basar och märkt att vissa strängar när man spelar på dom utan förstärkning låter lite "vassare", lite mer diskant osv, medan vissa låter lite "rundare"... Är det olika strängar då, stainless steel och nickel, eller är det bara att dom som låter "rundare" har en jäkla massa svett i sig? Gillar ju dom där lite rundare... :roll:
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

anli skrev:
Billy skrev:Jag gillar både Rotosound- och Ebs-strängar (.045-.105) men Elixirs stängar är favoriten.

Bästa priserna på strängar hittar man på http://www.stringbusters.com !

Mvh Billy
Kroknar inte din -79 med rotosound .045? Min nuvarande ric var tokspänd i trussroddarna när jag köpte den... satte på .040-.095 och lossade rejält på muttrarna (inte lätt att komma åt med 1/4 tums nyckel). Rejäl bakåtbow först!
Iofs hade det exemplaret klarat sig fram till nu, men det är dags för en lite softare ålderdom tänkte jag :D
Testade aldrig dom på Ricken, dom satt på min gammla Yamaha BB330, samma med Ebs-strägarna.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

FreCKo skrev:Nu jävlar kommer en lite dum fråga, men jag har ju bara spelat på några få strängsorter, så ni får hjälpa mig :D

Nå, jag har provspelat vissa basar och märkt att vissa strängar när man spelar på dom utan förstärkning låter lite "vassare", lite mer diskant osv, medan vissa låter lite "rundare"... Är det olika strängar då, stainless steel och nickel, eller är det bara att dom som låter "rundare" har en jäkla massa svett i sig? Gillar ju dom där lite rundare... :roll:
Jag gillar inte stainlessträngar, de låter vasst och sliter band nå't så ända in i Hälsingland. Nä, nickelplated round wound är min melodi! Lite rundare, inte samma råa känsla och mjukare diskant.

GHS Boomers eller SIT PowerWound funkar för mig.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Bean skrev:Testa EBS strängar. Riktigt bra och håller tonen länge.
Det är i alla fall min erfarenhet.

I övrigt har jag alltid gillat Rotosound bäst, men de finns bara att få tag i från Tyskland och USA numera verkar det som.
Rotosound har entt gäng svenska återförsäljare. Hagström i Västerås och Mabass, Karlskoga är 2 jag vet. Ska finnas fler.
Skriv svar