Flats

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Flats

Inlägg av BBQV »

Satt och fingrade lite på Dereborns Larrivée och insåg att jag inte har en enda bas med flats! P -65:an ligger bra till för ett strängbyte...

Vad ska jag prova? Vilka är världens bästa flats? Är det 50 - 110 som gäller?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Pyramid 8)

Köpte dom igår, låter som en dröm!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

inte GHS... lite väl döda för min smak. Dadarrio Chromes funderar jag på att sätta tillbaka och ersätta nickel Rotososoundarna jag just nu testar på mudbuckerjazzen. De lät som jag förväntade mig att schysta flats skulle låtea.
Detta är dock min begränsade erefarenhet när det gäller flats!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Aha, ytterligare en fråga att ta ställning till! Nickel eller stål?

I vanliga fall (rounds) föredrar jag nickel. Är skillnaden i ljud lika stor när det gäller flats? Jag är ute efter soul- eller bluesrockljud (Jamerson/Duck Dunn/Carol Kaye/Bob Babbit), det där lite tubbiga thud-thud-thud. Som att spela med lovikkavantar, typ...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Varför inte köra på Labella som de gjorde? :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

precision65 skrev:Varför inte köra på Labella som de gjorde? :wink:
Asch, det blir ju så enkelt då! :lol:

Uppriktigt sagt så hade jag inte ens tänkt på att kolla upp det... :oops:

Tack!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har LaBella flats på min jazzbas. Hur bra som helst!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Flats

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Är det 50 - 110 som gäller?
Det är extremt tjockt. Tänk på att flatspunna strängar har högre massa i förhållande till strängtjockleken än rundspunna, så .105" är rätt så fett bara det.

Tyvärr har jag ingen aning om vad som är bra eller dåligt när det gäller olika märken. Men flats verkar skilja mer än rundspunna beroende på konstruktion, så det är nog värt att lägga ett par spänn extra. Själv kör jag nåt billigt jox från JAM, som jag tycker låter förvånansvärt bra. Stål skulle jag tro att det är.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Eftersom ingen tipsat om Thomastik-Infelds Jazz Flats så gör jag det. Bästa slipade strängen jag testat (fast jag har förvisso inte testat många). Låter väldigt bra, väldigt länge, och har en slinkig känsla som jag gillar. De är ganska tunna, och har låg tension: så den som inte gillar det bör leta efter något annat. För mig är dock TIJF den ultimata Precisionsbassträngen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

peter_s skrev:Eftersom ingen tipsat om Thomastik-Infelds Jazz Flats så gör jag det. Bästa slipade strängen jag testat (fast jag har förvisso inte testat många). Låter väldigt bra, väldigt länge, och har en slinkig känsla som jag gillar. De är ganska tunna, och har låg tension: så den som inte gillar det bör leta efter något annat. För mig är dock TIJF den ultimata Precisionsbassträngen.
Jag älskar dom! Men som sagt, är man ute efter styv känsla i strängarna ska man titta nån annanstans.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag monterade Thomastic Jazzflats på min bandlösa Warwick Thumb 5:a och den låga strängspänningen gjorde att det blev oljud mellan sträng och greppbräda mellan 9:e och 12:e banden på D strängen. Jag fick ingen ordning på det.
Monterade på Rotosound Rs885LD och med dem blir det åtminstånde inga missljud . Jag ska byta till d'addario Chromes för att se om det blir bättre. Rotosoundsträngarna låter bättre på den bandlösa Corvetten med emg pickupper.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GrafZeppelin skrev:
peter_s skrev:Eftersom ingen tipsat om Thomastik-Infelds Jazz Flats så gör jag det. Bästa slipade strängen jag testat (fast jag har förvisso inte testat många). Låter väldigt bra, väldigt länge, och har en slinkig känsla som jag gillar. De är ganska tunna, och har låg tension: så den som inte gillar det bör leta efter något annat. För mig är dock TIJF den ultimata Precisionsbassträngen.
Jag älskar dom! Men som sagt, är man ute efter styv känsla i strängarna ska man titta nån annanstans.
Då letar jag nå'n annanstans... :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

GHS Precision flatwounds! Finns som 2 olika set: M3050 (45, 65, 85, 105) resp 3050 (55, 70, 90, 105) Mmmmm

Feta både i känsla och sound, bra "träig" kärna i ljudet och håller bra. Rekommenderas för dom av oss som INTE vill ha "slinky".
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Det påstås att Pyramidsträngarna, och även Fenders slipade är rackarns styva, om det nu är det du vill åt BBQ.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
bassplayer
Medlem+
Inlägg: 2160
Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04

*Borttaget*

Inlägg av bassplayer »

*Borttaget*
Senast redigerad av bassplayer den fre 09 okt 2009, 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Flats

Inlägg av Klopper »

bassplayer skrev: Vill du inte ha Motownljudet så grisa inte ner fingrarna och sätt inte dit skumgummi.

/bassplayer
Och kör roundwounds! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
bassplayer
Medlem+
Inlägg: 2160
Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04

*Borttaget*

Inlägg av bassplayer »

*Borttaget*
Senast redigerad av bassplayer den fre 09 okt 2009, 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

På min Jazzbas låter Thomastik Infled Jazz flats ungefär hur bra som helst.

Eller så säger man som Paul har sagtnär folk frågat honom om vilka strängar han använder. "Long, shiny ones". [saxat ur intervju från Bass Player]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
haraldfather
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 nov 2007, 09:11
Ort: Stockholm

LaBella och Pyramid

Inlägg av haraldfather »

Jag har vanliga "Jamerson" LaBella flats på min Precision 64 och kan bekräfta att de är väldigt styva. E-strängen är också så tjock att den inte går att intonera riktigt ordentligt, men det funkar och låter bra. Läste någonstans att Pino Palladino har LaBella fast nedstämda ett steg på sin gamla Precision. Annars så sitter vad jag förstår Thomastik strängarna på hans signature model. Kanske är de lika slinkiga som LaBella nedstämda ... Är väldigt sugen att prova dem.

Vad gäller Pyramid så kan jag säga att jag har de kortskaliga på min Höfner då jag läste att de levererades med det. De är otroligt slinkiga. Det är också de strängar jag köpt som har störst skillnad i tjocklek och jag tycker E-strängen skiljer sig för mycket från de andra. De har dock ett skönt kontra-schwung och jag har spelat massor av cocktail-gig med dem.

/Martin
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag kör Chromes på jazzbasen och GHS på SCP-basen.
Passar för de olika ljudideal jag har i skallen när jag byter mellan dem.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Flats till jazzbas

Inlägg av macahan »

Falcon skrev:Någon som har tips om bra flats till jazzbas?
Ljudidialet är McCartney-68, White Vinyl, alltså bägge mickar med plektrumspel.
det här kanske är värt att kolla läget på..

rotosounds Tru Bass 88
(Black Nylon Flatwound)

"Most famously heard on the Beatles album ‘Abbey Road’. Super smooth with ultra low tension transforms any electric bass into a jazzy upright sound. Works great on fretless. Also works well with any kind of jazz, fusion, dub and reggae styles. Heard on ‘Transformer’ by Lou Reed, courtesy of Herbie Flowers."

"The 'Black Nylon Tru Bass' Strings were originally developed to simulate a double bass sound on an electric bass. These RotoSound strings made their most famous appearance on top of the 'Apple' building while Paul McCartney was playing his Hofner bass. You will note that the tension is low, making this string extremely comfortable to play."
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

köpte ett set d'addario flatspunna på ebay, men har inte fått dem än. ska bli spännande att prova.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Flats till jazzbas

Inlägg av ferm »

macahan skrev:
Falcon skrev:Någon som har tips om bra flats till jazzbas?
Ljudidialet är McCartney-68, White Vinyl, alltså bägge mickar med plektrumspel.
det här kanske är värt att kolla läget på..

rotosounds Tru Bass 88
(Black Nylon Flatwound)

"Most famously heard on the Beatles album ‘Abbey Road’. Super smooth with ultra low tension transforms any electric bass into a jazzy upright sound. Works great on fretless. Also works well with any kind of jazz, fusion, dub and reggae styles. Heard on ‘Transformer’ by Lou Reed, courtesy of Herbie Flowers."

"The 'Black Nylon Tru Bass' Strings were originally developed to simulate a double bass sound on an electric bass. These RotoSound strings made their most famous appearance on top of the 'Apple' building while Paul McCartney was playing his Hofner bass. You will note that the tension is low, making this string extremely comfortable to play."
Jag har sådana strängar på min bandlösa Corvette, de är hårdare än Thomastik flats. Ljudet är ganska bright för att vara flats tycker jag.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ah.. intressant att höra... jag har varit väldigt nyfiken på att prova dom själv..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:GHS Precision flatwounds! Finns som 2 olika set: M3050 (45, 65, 85, 105) resp 3050 (55, 70, 90, 105) Mmmmm

Feta både i känsla och sound, bra "träig" kärna i ljudet och håller bra. Rekommenderas för dom av oss som INTE vill ha "slinky".
Jag köpte ett set 55-105 av Yngwie. De har inte testats än, men jag återkommer när det är dags. Fast nu är frågan om P-basen eller T-birden ska få agera försökskanin...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar