Search goes on..

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2011, 21:20

Search goes on..

Inlägg av Mrandrenv »

Har oftast nöjt mig med D'Addario standard nickel rounds, men kommit fram till att dom är värdelösa.. Missförstå mig inte, dom låter kanon.. i ca 2 veckor, dugliga i 3 veckor sen är dom helt döda.

Läser mkt om folk som byter strängar kanske var sjätte månad, etc och då är det inga flats heller.

Testade Rotosound stainless, och ja, det var mer "zing" i dom, men dom höll verkligen inte länge. Vad jag har hört dör stainless snabbar än nickel, men jag vet inte om det är en myt eller inte träffat på rätt märke av stainless?

Det enda jag vill ha är prisvärda (300-400 kr, 5-strängat) strängar som håller i iaf 2 månader.. då kan jag inte vara mer nöjd. Tänkte jag skulle testa DR High Beam. Hur är hållbarheten där jämfört med ovan nämnda märken?

Kan olika strängar hålla olika länge beroende på vilken bas dom sitter på?

Tack på förhand!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Kontakta Christian på Unicornbass. Hans strängar är makalöst bra.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Koka!

Inlägg av allan »

Daddario är fantastiska att koka! Håller då en månad till.

Min begränsade erfarenhet av super-helvete strängar är ett Labella roundwoundset som på sin tid var svindyrt, men de höll länge..

"Stay-in-tune" köpte man på MUG i götet på nitiotalet. Höll mkt bra o kostade ungefär som daddario o rotosound....
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

DR Loriders.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Search goes on..

Inlägg av Grafen »

Mrandrenv skrev:Har oftast nöjt mig med D'Addario standard nickel rounds, men kommit fram till att dom är värdelösa.. Missförstå mig inte, dom låter kanon.. i ca 2 veckor, dugliga i 3 veckor sen är dom helt döda.

Läser mkt om folk som byter strängar kanske var sjätte månad, etc och då är det inga flats heller.

Testade Rotosound stainless, och ja, det var mer "zing" i dom, men dom höll verkligen inte länge. Vad jag har hört dör stainless snabbar än nickel, men jag vet inte om det är en myt eller inte träffat på rätt märke av stainless?

Det enda jag vill ha är prisvärda (300-400 kr, 5-strängat) strängar som håller i iaf 2 månader.. då kan jag inte vara mer nöjd. Tänkte jag skulle testa DR High Beam. Hur är hållbarheten där jämfört med ovan nämnda märken?

Kan olika strängar hålla olika länge beroende på vilken bas dom sitter på?

Tack på förhand!
Jag är rädd att du kommer bli besviken oavsett vad du testar, nysträngsljudet försvinner ganska fort oavsett strängmärke. Speciellt om man har handsvett.

Mitt bästa tips är att testa ett set ytbehandlade sk "coated" strängar typ Elixir, DR Extra Life, D'addario EXP och liknande. En del gillar inte den hala känslan de har (jag inräknad) men om man vill behålla zinget så länge som möjligt utan att koka eller avfetta strängarna så är de överlägsna.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

Jag körde länge med DrLorider. Brighta och fina i klangen, håller längre än average..
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Search goes on..

Inlägg av lowfreq »

Mrandrenv skrev:Tänkte jag skulle testa DR High Beam. Hur är hållbarheten där jämfört med ovan nämnda märken?
Hållbarheten är mycket bra (lång) på DR överlag. IMO.
Hi-Beam är ganska mjuka med låg tension, och dom är lite scoopade i mids'en.
dom är brighta utan att vara vassa. väldigt bra slap-strängar.

Lo-Riders är stiffare och lite råare i karaktären med skön lågbas och bra knuff i low-midden. Bra Growl.
otroligt bra ljud med fingerspel. mindre zing än hi-beams, men har ett öppet bra ljud som tränger fram bra i mixen.
Lo-Riders har bättre b-sträng än Hi-Beams, IMO.
Absolut mina favorit-strängar!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2011, 21:20

Inlägg av Mrandrenv »

Känns som det blir att köra på Lo Riders då! Kanske tom. ska testa att köpa både High och Lo för att lättare jämföra :)

Om man beställer från tysken, kommer dom i början av nästa vecka? Kan man välja att betala med faktura?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Search goes on..

Inlägg av bjelkeman »

DR High Beams var inte så zingiga som jag förväntat mig. Bekväma och låter lite lagom inkörda från början. Vilka stålsträngar har mer zing men håller hyfsat länge ändå?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Search goes on..

Inlägg av blackparkas »

Elixirs stålsträng?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Search goes on..

Inlägg av RolleHarris »

Ernie Ball Cobalt slinkies. Zingiga men feta samtidigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Search goes on..

Inlägg av saft »

Jag tröttnade för några år sen på att pröjsa 200+ För strängar. Bytte väldigt ofta, typ vart tredje gigg. Tänkte att jag kan väl vänja om mej med nå billigt skit och byta oftare med gott samvete. Typ avvara lite av kvaliten i förmån för nyasträngarkänslan.
Sen dess kör jag enbart på Harleybenton strängar. Ca 55spänn för ett setter.

I och med väldigt lägre frekvens i basgiggandet så har jag inte bytt alls så ofta senaste året. Typ 3 ggr.
Funkar helt ok ändå.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Search goes on..

Inlägg av hitman »

Jag hade egentligen också tänkt föreslå coatade strängar (typ Elixir) men då får man ju inte "zinget" som du gillar. Så då återstår att koka, fungerar ju för oss som måste vara lite sparsamma.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar