Problem med urladdning av statisk spänning

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5328
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Problem med urladdning av statisk spänning

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Sedan jag bytte strängar på en av mina basar har jag haft problem med att basen "knäpper" till då och då. Från början trodde jag att det var glapp i sladden, men efter att testat 5-6 st sladdar är den tesen borta. Det verkar heller inte som om utgångsjacket glappar, ej heller test med olika basförstärkare eller med nytt batteri till basens preamp löser problemet.

Nu är jag nere på strängnivå och tror att det är någon form av statisk spänning som laddas upp i basen mha strängarna. Om ni på forumet får gissa eller veta sanningen är jag tacksam om goda råd om hur jag kan lösa problemet.

Strängarna är Fender Super Bass 7250M vilka alltid har fungerat jättebra till min bas. Dessutom har jag mätt upp att strängarna har elektrisk kontakt sinsemellan men jag är inte lika säker på att strängarna har kontakt med den jordpunkten på utgångsjacket. Behöver strängarna vara jordade?

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Problem med urladdning av statisk spänning

Inlägg av Makten »

mrbaloo skrev:Behöver strängarna vara jordade?
Ja, det är en bra idé. Dra en tåt från stallets undersida (det lär finnas hål där) till jacket eller höljet på någon av potarna.
Angående knäppandet så kan det vara plektrumskyddet. Det verkar mycket osannolikt att strängarna skulle göra någon skillnad om du inte ändrat något annat. Prova att limma metallfolie på undersidan av hela plektrumskyddet och jorda detta. Det kan byggas upp statisk elektricitet i plasten annars, vilket ger knäppanden när det till slut blir överslag till micken eller något annat.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5328
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Problem med urladdning av statisk spänning

Inlägg av mrbaloo »

Makten skrev:
mrbaloo skrev:Behöver strängarna vara jordade?
Angående knäppandet så kan det vara plektrumskyddet.
God idé med plast i plektrumskyddet. Jag glömde dock att nämna att min bas är utan plektrumskydd (bas = Dean Edge 4). Men att prova jorda stallet är ju enkelt. Det kan jag försöka göra.

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5328
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Problem med urladdning av statisk spänning

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Men att prova jorda stallet är ju enkelt. Det kan jag försöka göra.
Nu har jag läst in mig på ämnet. Det är tydligen inte så bra att jorda strängarna eftersom man då kan få rejäla strömmar genom kroppen om någon enhet i ljudkedjan är elektriskt felkopplad. Jag får nog försöka lösa problemet på annat sätt.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Problem med urladdning av statisk spänning

Inlägg av Makten »

mrbaloo skrev:Nu har jag läst in mig på ämnet. Det är tydligen inte så bra att jorda strängarna eftersom man då kan få rejäla strömmar genom kroppen om någon enhet i ljudkedjan är elektriskt felkopplad. Jag får nog försöka lösa problemet på annat sätt.
Var har du läst något så dumt? Alla vettiga instrument har jordade strängar. Om man använder vanlig utrustning finns det ingen som helst risk att få ström i sig eftersom jord är just jord, även i förstärkaren. Det vore ungefär lika logiskt som att säga att man aldrig ska ta på förstärkaren eftersom man kan få en stöt. :lol: :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5328
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Problem med urladdning av statisk spänning

Inlägg av mrbaloo »

Makten skrev:Var har du läst något så dumt?
Jag har bland annat sökt efter "jord" på PrataBas och läste ex.vis http://pratabas.se/viewtopic.php?t=3189&highlight=jord. Sedan har jag sökt på google efter "gounding the bridge on a guitar". Så det känns som om jordningen kan lösa mitt problem, men samtidigt kan det vara farligt... :? Jag får ta och mäta upp mina andra basar och se hur de är kopplade, dvs om deras bryggor/strängar är jordade.

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Samtliga mina basar har stallet jordat.
Och skulle jorden saknas så åker den dit bums.
Risk för att få sig en stöt ligger nog mer i hur förstärkarens elanslutning är beskaffad. Egensnidade förlängningskablar, klantigt fippel under huven osv.
Vill man försäkra sig om att inte kunna få en snyting så är det väl wireless som gäller.
Kan tillägga att jag aldrig fått en smäll pga strängjordning under mer än 30 års tid.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5328
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Det verkar som om jag har hittat en lösning på mitt problem. Jag prövade att byta mina Fender-strängar mot ett par gamla/använda EB Super Slinky och vips(!) så fungerar det jättebra.

Skillnaden som jag kan se är att Fender-strängarna hade svart "sytråds"-lindning i ändarna av strängarna. Det lustiga är att jag fick knäppande ljud även om jag bara kopplar basen till en batteridriven hörlursförstärkare... utan jordning alls till övriga världen.

Men nu leker livet igen för min bas. Kanske är det dags att pillra bort "sytråds"-lindningen från Fender-strängarna och montera tillbaka dem igen.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

mrbaloo skrev:Det verkar som om jag har hittat en lösning på mitt problem. Jag prövade att byta mina Fender-strängar mot ett par gamla/använda EB Super Slinky och vips(!) så fungerar det jättebra.

Skillnaden som jag kan se är att Fender-strängarna hade svart "sytråds"-lindning i ändarna av strängarna. Det lustiga är att jag fick knäppande ljud även om jag bara kopplar basen till en batteridriven hörlursförstärkare... utan jordning alls till övriga världen.

Men nu leker livet igen för min bas. Kanske är det dags att pillra bort "sytråds"-lindningen från Fender-strängarna och montera tillbaka dem igen.

/MrBaloo
Hur mycket av strängen lindade du runt stämskruven? Om man inte har nog med sträng på och lindar "uppåt" så kan det låta väldigt märkligt...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5328
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Noelredding skrev: Hur mycket av strängen lindade du runt stämskruven? Om man inte har nog med sträng på och lindar "uppåt" så kan det låta väldigt märkligt...
Jag brukar alltid linda 4-5" (dvs. 1" = 25.4 mm) runt stämskruven. Dessutom är jag mycket noga att det lindas in mot huvudet så att man får rätt strängtryck mot sadeln.

Ok, så att du menar om jag hade missat denna gången, så kanske jag fick ett för litet strängtryck på sadeln och en massa glappoljud (ej elektriskt) in i mikrofonerna. Intressant teori, även om jag är rätt säker på att stränglindningen var nära nog "perfekt" så kan det ju vara så som du säger. Det skall jag vara mer noga att kolla vid nästa test med de strängar som verkar ha "orsakat" felet.

/MrBaloo
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Jag har varit ute för samma problem, då bytte jag strängar i samband med mick byte och trodde att den nya pickupen spökade. Bytte till nya Elixir strängar och jag fick samma fenomen att det knäppte sprakade då man tog eller drog handen efter strängarna, då beroode det på coatingen på strängarna som gjorde att ytan på strängen inte fick kontakt med jorden. Detta har varit uppe i en tråd tidigare.

Edit:
Kolla denna tråd den handlar lite om samma sak http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=2515
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5328
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Det verkar som om jag har hittat en lösning på mitt problem.
:cry:
Det verkar som om jag var lite förhastad. Nu har det "knäppande" ljudet kommit tillbaka. Jag har undersökt elektroniken och kommit fram till att jordkabeln från stallet verkar ha tappat kontakten med övriga komponenter. Det skall jag undersöka härnäst. Undrar hur jordkabeln är ansluten till stallet?

/MrBaloo
dereborn

Inlägg av dereborn »

Den går oftast i en kanal som kommer upp under stallet o så är den bara fastklämd där
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5328
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

dereborn skrev:Den går oftast i en kanal som kommer upp under stallet o så är den bara fastklämd där
Det stämmer att det låg en fastklämd kabel under stallet. Jag tror att stallet satt lite löst (förmodligen pga att träet i basens kropp har torkat sedan montering av stall) och svartoxideringen under stallet var lite för dålig kontakt i.

Nu är strängarna ordentligt jordade som det skall vara och jag hoppas att det löser mitt problem.

Tack för tipset!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5328
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Efter följande insatser verkar problemet vara löst (tror jag):
- Fixat jordning av stallet
- Byte av utgångsjack
- Byte av batterikontakt där sladden var nästan av och gick av till slut

/MrBaloo
Skriv svar