DR-strängar - bra eller skit?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Danne-man »

HiBeams är grymme rocknroll strängar! Bra diskant och högmid även när ny-zinget försvunnit.
Show me your bäjsfäjs!
Användarvisningsbild
Mr_Gul
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 02 sep 2012, 14:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Mr_Gul »

HiBeams rekommenderas starkt! Har även testat den gula Neon-varianten, men den var lustigt nog helt katastrofalt dålig. Coatingen tog bort väldigt mycket ton och färgen släppte onödigt fort. Kan dock hända att det diffar lite mellan de olika färgerna eftersom jag hört bra saker om både de svarta och de röda.
Woodo B7 Walnut (7-strängad), Washburn B-10 (bandlös), Samick (okänd modell)
Trace Elliot AH300-topp + Marshall 2x15"-låda, Hughes & Kettner BassForce XXL 300W-combo
T-Rex ToneTrunk 42, T-Rex The FuelTank Junior, Boss TU-3, Ibanez SB7/PD7/TC7/DE7
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Bullen »

Danne-man skrev:HiBeams är grymme rocknroll strängar! Bra diskant och högmid även när ny-zinget försvunnit.
Instämmer. Man hör fortfarande att det är en köttig stålsträng istället för att det låter som man spillt brunsås över dem.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av xfredrikx »

Aldrig prövat DR men alltid varit sugen.. Letar efter en sträng med krämig kärna men ändå tydlig och "skärande" topp, men ändå mer åt det runda krämiga hållet, några tips?
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Bullen »

Lo-riders tror jag skulle funka bra. Inte jättebrighta men ändå bra diskant. Bra kärna, ljudet mognar fint med tiden istället för att låta trött så fort zinget försvinner.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Seaweed »

Jag är helt kär i mina nya DR DDT 55-115. Stiffa, helrätt ljud och verkar hålla rätt bra. Har gjort 3-4 svettiga gig och kanske repat 10 gånger och det är fortfarande lite zzing kvar.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Aslan »

Seaweed skrev:Jag är helt kär i mina nya DR DDT 55-115. Stiffa, helrätt ljud och verkar hålla rätt bra. Har gjort 3-4 svettiga gig och kanske repat 10 gånger och det är fortfarande lite zzing kvar.
Låter intressant! Vad har du för stämning på 55-115? Själv kör jag HiBeams 50-110 och stämmer ner till D...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Seaweed »

Aslan skrev:
Seaweed skrev:Jag är helt kär i mina nya DR DDT 55-115. Stiffa, helrätt ljud och verkar hålla rätt bra. Har gjort 3-4 svettiga gig och kanske repat 10 gånger och det är fortfarande lite zzing kvar.
Låter intressant! Vad har du för stämning på 55-115? Själv kör jag HiBeams 50-110 och stämmer ner till D...
CGCF. Om man ska va petig så hade nog en 120 istället för 115 varit perfekt, men det funkar betydligt bättre än t.ex. GHS 55-115. Mycket mer distinkt i tonen.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Lex »

Seaweed skrev:
Aslan skrev:
Seaweed skrev:Jag är helt kär i mina nya DR DDT 55-115. Stiffa, helrätt ljud och verkar hålla rätt bra. Har gjort 3-4 svettiga gig och kanske repat 10 gånger och det är fortfarande lite zzing kvar.
Låter intressant! Vad har du för stämning på 55-115? Själv kör jag HiBeams 50-110 och stämmer ner till D...
CGCF. Om man ska va petig så hade nog en 120 istället för 115 varit perfekt, men det funkar betydligt bättre än t.ex. GHS 55-115. Mycket mer distinkt i tonen.
Är DR DDT 55-115 stiffare än GHS 55-115?
Jag bytte nyss till GHS 55-115 på min D-stämda bas. Blev riktigt nöjd med stiffheten och ljudet. Har bara repat en gång med dem dock så det återstår att se hur länge de håller. Sen bara för att jag blev mycket nöjd nu innebär ju inte att jag inte kan bli ännu mer nöjd med nåt annat :D
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Seaweed »

Lex skrev:
Seaweed skrev:
Aslan skrev:
Seaweed skrev:Jag är helt kär i mina nya DR DDT 55-115. Stiffa, helrätt ljud och verkar hålla rätt bra. Har gjort 3-4 svettiga gig och kanske repat 10 gånger och det är fortfarande lite zzing kvar.
Låter intressant! Vad har du för stämning på 55-115? Själv kör jag HiBeams 50-110 och stämmer ner till D...
CGCF. Om man ska va petig så hade nog en 120 istället för 115 varit perfekt, men det funkar betydligt bättre än t.ex. GHS 55-115. Mycket mer distinkt i tonen.
Är DR DDT 55-115 stiffare än GHS 55-115?
Jag bytte nyss till GHS 55-115 på min D-stämda bas. Blev riktigt nöjd med stiffheten och ljudet. Har bara repat en gång med dem dock så det återstår att se hur länge de håller. Sen bara för att jag blev mycket nöjd nu innebär ju inte att jag inte kan bli ännu mer nöjd med nåt annat :D
Jag upplever som som snäppet stiffare. Eller så är det bara att tonen känns jämnare. GHS är bra, har kört dom mycket, men inte sen jag testade DR... ;)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av xfredrikx »

Bullen skrev:Lo-riders tror jag skulle funka bra. Inte jättebrighta men ändå bra diskant. Bra kärna, ljudet mognar fint med tiden istället för att låta trött så fort zinget försvinner.

Låter definitivt intressant. Läste lite om dom på hemsidan också, verkar lite stiffare och det är ju bra då jag stämmer ner ett tonsteg.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Bullen »

xfredrikx skrev:
Bullen skrev:Lo-riders tror jag skulle funka bra. Inte jättebrighta men ändå bra diskant. Bra kärna, ljudet mognar fint med tiden istället för att låta trött så fort zinget försvinner.

Låter definitivt intressant. Läste lite om dom på hemsidan också, verkar lite stiffare och det är ju bra då jag stämmer ner ett tonsteg.
Kan nog funka kanon! Körde ner till C# med 110-set utan att det blev allt för slappt.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Bullen »

Aslan skrev:
Seaweed skrev:Jag är helt kär i mina nya DR DDT 55-115. Stiffa, helrätt ljud och verkar hålla rätt bra. Har gjort 3-4 svettiga gig och kanske repat 10 gånger och det är fortfarande lite zzing kvar.
Låter intressant! Vad har du för stämning på 55-115? Själv kör jag HiBeams 50-110 och stämmer ner till D...
Kör det också nu! Funkar helt perfekt.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av xfredrikx »

Hur är ytan på de då? Gillar "glidiga" strängar som man inte tänker på finns under fingrarna. :lol:
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Bullen »

Flats m.a.o? ;)

Tycker de är sköna som tusan att lira på, efter ett par svettiga rep med några liter handsvett så glider det fint.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av xfredrikx »

Näe tycker flats blir klibbiga på ett annat sätt än roundwounds, faktiskt.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Bullen »

Jo det är ju helt klart annorlunda. Skulle aldrig i livet få för mig att använda flats, just för hur de känns. Får riktiga obehagskänslor utav den där släta ytan..
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Grafen »

Kan nu även varmt rekommendera DR Black Beauties, har hittills fått ut mer än dubbla livslängden (dvs fem gig istället för två) ut samma set. Den största fördelen är dock att de inte känns coatade så man slipper halka omkring.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Fredde79 »

Har använd DR de senaste åren och har alltid återgått till dem om jag skulle ha haft på något annat märke tillfälligt (fenders strängar av den "nya modellen" åkte av efter fem röda sekunder).

- Sunbeams: Otroligt mjuka och sköna att spela på, men kan bli lite klankingt om man har låg action och ändå vill kunna trycka till ibland. Skulle rekommendera dessa åt sådana som alltid spelar sådär fint tekniskt och fjäderlätt.
- Hi-Beams: Hade dessa en tid, bra att spela på men soundet var inte helt i min smak.
- Nickel Lo-Riders: Perfekt match för min P-bas. Rätt styva, lämpar sig mycket väl både för lätt och tung spelteknik. Ger ett mycket skönt "grrr" och bra punch. Funkar väldigt bra i drop-D också.

Tips: E-strängens lindning på de DR jag använt är rätt tjock nertill så det lönar sig att kolla att den inte kärvar i stallet och sätter vrid på strängen när man strängar om. Gällde speciellt Badass II som jag hade på min förra P.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
botox
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 27 nov 2011, 18:44

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av botox »

Efter att ha kört på mina snakeskins dagligen i ett halvår så försvann zzinget. Spolade upp lite varmvatten i badkaret och hällde i lite diskmedel av känt märke och lät strängarna ligga och löga sig en stund. Sen använde jag en gröngul disksvamp och drog den längs strängarna. Obs - den gröna sidan mot strängen. Därefter sköljning i kallt vatten och några drag genom en mjuk handduk och vips- strängarna som nya igen. Dessutom tog proceduren bara 20 minuter. Ett fullgott, om inte bättre alternativ till kokning. 8)
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Bullen »

Bra tips! Kokning gör ju att de lättare ryker av, särskilt vid plektrummisshandel så detta skall absolut testas (fast i en hink eller nåt i brist på kar).
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av RolleHarris »

Diskhon funkar bra. Även diskmaskin ;-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av BBQV »

Fredde79 skrev:Har använd DR de senaste åren och har alltid återgått till dem om jag skulle ha haft på något annat märke tillfälligt (fenders strängar av den "nya modellen" åkte av efter fem röda sekunder).

- Sunbeams: Otroligt mjuka och sköna att spela på, men kan bli lite klankingt om man har låg action och ändå vill kunna trycka till ibland. Skulle rekommendera dessa åt sådana som alltid spelar sådär fint tekniskt och fjäderlätt.
- Hi-Beams: Hade dessa en tid, bra att spela på men soundet var inte helt i min smak.
- Nickel Lo-Riders: Perfekt match för min P-bas. Rätt styva, lämpar sig mycket väl både för lätt och tung spelteknik. Ger ett mycket skönt "grrr" och bra punch. Funkar väldigt bra i drop-D också.
Bra med lite jämförelser!
Hur skulle du beskriva Hi-Beams ljudmässigt? Är de lika styva som Lo-Riders?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Mungi »

Har dom några flats med roundcore?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Fredde79 »

BBQV skrev: Bra med lite jämförelser!
Hur skulle du beskriva Hi-Beams ljudmässigt? Är de lika styva som Lo-Riders?
Det låg rätt välanvända Hi-beams på min P-bas när jag köpte den och jag fick helt enkelt lust att byta till Lo-riders eftersom jag visste att jag gillar dem mera. Om jag ska vara helt ärlig så minns jag inte riktigt varför jag tyckte mindre om Hi-beamsen, kanske för lite mellanregister i min smak, saknades ett "grr" som jag tycker att Lo-riders har. Och de är inte lika styva som Lo-riders.

Den här har säkert länkats tidigare, men Ed Friedland har gjort en rätt utförlig recension av de flesta DR-strängar (inkl. ljudprov) här: The Bass Whisperer Reports: DR Strings
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Skriv svar