EBMM Cobalt Slinkys

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av BB3000S »

lowfreq skrev:
BB3000S skrev:...Cobalts kommer iofs inte att peta DR Fat Beams från tronen för min del, men det är första gången jag gillar nåt annat än DR och Chromes så här himla mycket. Väldigt bra strängar!
Det vill väldigt mycket till för att peta undan mina Hi-Beams.
Men nyfiken som man är så... Har du testat Cobaltsen på passiv jazzbas, Mattias?
Nej, inte på passiv jazzbas - där regerar DR och kommer nog att fortsätta göra det. Testa vetja!
Kör Cobalts på en aktiv Windmillfemma, en Yamaha BB och såklart på Stingray. På Stingray gillar jag dom lite extra mkt, men på dom båda andra kommer det nog att bli DR igen när det är dags att byta.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av lowfreq »

BB3000S skrev:
lowfreq skrev:
BB3000S skrev:...Cobalts kommer iofs inte att peta DR Fat Beams från tronen för min del, men det är första gången jag gillar nåt annat än DR och Chromes så här himla mycket. Väldigt bra strängar!
Det vill väldigt mycket till för att peta undan mina Hi-Beams.
Men nyfiken som man är så... Har du testat Cobaltsen på passiv jazzbas, Mattias?
Nej, inte på passiv jazzbas - där regerar DR och kommer nog att fortsätta göra det. Testa vetja!
Kör Cobalts på en aktiv Windmillfemma, en Yamaha BB och såklart på Stingray. På Stingray gillar jag dom lite extra mkt, men på dom båda andra kommer det nog att bli DR igen när det är dags att byta.
OK, ja det vore kul att testa. Förr eller senare så...
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av Bassplaya »

Är än så länge riktigt nöjd med strängarna. Återstår att se hur länge de håller.

Blir nog Cobalts till gitarren också.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av basmartin »

xfredrikx skrev:Ja, men risken finns där med alla slags kärnor.
Minimal risk med hexagonala strängkärnor, behövs inte böjas innan man klipper. Liksom Hellish har jag spelat i över 20 år och aldrig varit med om att en sträng lindar upp sig. Tänk när du är 90 år och sitter på hemmet och räknar ut hur mycket tid du har lagt på att böja hexagonala strängar i onödan. Den tiden får du inte tillbaka!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av klasextas »

basmartin skrev: Den tiden får du inte tillbaka!
Så sant.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av Hågge »

Har testat ett par set "Cobalts" nu, och måste säga att de nog är mina favoritsträngar. Vad det gäller "livslängden" på dessa är den i mitt fall, med min handsvett, lika kort som alla andra strängar mina händer kommer i kontakt med. Vilket i mitt fall innebär död E-sträng efter två rep.

Ljudmässigt så tycker jag dom har ett "brett gräängg" mättade liksom, mycket lågbotten. lite Scoopade, på ett positivt vis. Väldigt fingergnissliga när de är helt nya, 10 min :-). Har spelat in ca hälften av låtarna på nya plattan, som kommer i Februari, på dessa.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av bjelkeman »

Ser fram emot nya plattan!

Två rep! Fan det blir dyrt. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av RolleHarris »

Jag gillade de till min Stingray. Ska testa hur de är till mina EMG bestyckade Spectors
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av Bassplaya »

Gillar strängarna ännu mer nu efter mickbytet i basen.
Skriv svar