Klippa strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Klippa strängar

Inlägg av Funkfingers »

Det är ju ganska vanligt att klippa strängar så att längden funkar.
Har gjort så själv när det behövts.
Ibland har det hänt att strängar "dött" då jag klippt dem.
Även om jag följt råden med att "vika" strängen kraftigt vid klipp-stället och klippa en bit efter "vik-stället".
Läste detta svar som en snubbe fått från Thomastik angående om det var ok att klippa i deras strängar.

"I contacted Thomastic Infeld and enquired about cutting down a long scale Jazz Flat to allow it to fit a short scale bass". Here's their reply:

"Dont cut the string before you install the strings. If you do this before the strings go dead .than the winding material get of from the core wire."


Nåt att tänka på även om det inte handlar om att korta strängen så mycket som den här snubben behövde göra.
Jag ska prova med att klippa efter det att jag rullat på strängarna nästa gång.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Hur menar du nu?

Först rulla på hela strängen, stämma upp basen och sen stämma ner och klippa överflödig sträng?

Funderar också lite i dom här banorna särskilt efter att jag häromdagen beställde ett set DR Black Beauties som ju har coating.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

I de fall där det går så ska man enligt Thomastik klippa strängarna efter det att man stämt upp basen med strängarna på plats.
Alltså klippa bort "öveflödet".
Klippa strängar ska man tydligen aldrig göra annat än i yttersta nödfall.
Men måste man klippa så ska man tydligen göra det efter det att de sitter på plats.Om det är möjligt.
Senast redigerad av Funkfingers den tor 12 apr 2012, 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Funkfingers skrev:I de fall där det går så ska man enligt Thomastik klippa strängarna efter det att man stämt upp basen med strängarna på plats.
Alltså klippa bort "öveflödet".
Klippa strängar ska man egentligen aldrig göra annat än i yttersta nödfall.
Men måste man klippa så ska man tydligen göra det efter det att de sitter på plats.Om det är möjligt.
Så gott som alla strängar är ju för långa, iaf dom jag har erfarenhet av på mina basar.

Om jag förstått det rätt så håller basen inte stämningen lika bra om man har för många resp. för få varv runt stolpen. Har för mig att 4-5 för G-sträng, 3-4 för D- och A-sträng och 2-3 för E-sträng är en tumregel. Så gör jag iaf. Rätta mig gärna om jag har fel.

För att få dessa antal varv så måste jag klippa strängarna. Men du menar alltså att man då först ska linda på hela strängen och efter ta av den igen och klippa den?

Det går ju knappast att klippa när strängen är uppspänd. Iaf inte om man som har har stämmskruvar där man sticker ner strängänden i stolpen.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Tycker det låter som overkill att man skulle vara tvungen att linda på strängarna innan man klipper dom, men jag måste erkänna att de Thomastik flats jag gav bort till Gurra G för ett tag sen lät för taskigt i mina öron. Woof woof, thum thum (inget thump ens). Nu kanske jag överdriver soundet en aning, men jag får nog tusan testa att linda på mitt andra set Thomastik (som jag betraktat som damaged goods) innan jag klipper dom.

Bassplaya - jag fattar det som att man ska linda på dom sådär gitarrfult, med utstickande strängändar, och sen klippa bort överskottet.

Har btw kört DR's roundcore sen 90-talets mitt och bara bockat o klippt, funkar fint med dom strängarna. Fast Thomastik kanske är känsligare.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

BB3000S skrev:
Bassplaya - jag fattar det som att man ska linda på dom sådär gitarrfult, med utstickande strängändar, och sen klippa bort överskottet.
Håller det verkligen?

Jag trodde man stack ned strängänden i stolpen av en anledning.

Kan även tillägga att jag inte kör med Thomastik öht. utan jag pratar om strängar rent allmänt.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Bassplaya skrev:
BB3000S skrev:
Bassplaya - jag fattar det som att man ska linda på dom sådär gitarrfult, med utstickande strängändar, och sen klippa bort överskottet.
Håller det verkligen?

Jag trodde man stack ned strängänden i stolpen av en anledning.

Kan även tillägga att jag inte kör med Thomastik öht. utan jag pratar om strängar rent allmänt.
Rent allmänt skulle jag säga att det är helt safe att bocka o sen klippa, men Thomastk kanske är ett specialfall vad det verkar? Ja, visst är det praktiskt att sticka ner strängänden i stolpen, blir också lättare att få den på plats (IMO) om man bockat den först - gör alltid det oavsett om det är round eller hexcore.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

BB3000S skrev:
Bassplaya skrev:
BB3000S skrev:
Bassplaya - jag fattar det som att man ska linda på dom sådär gitarrfult, med utstickande strängändar, och sen klippa bort överskottet.
Håller det verkligen?

Jag trodde man stack ned strängänden i stolpen av en anledning.

Kan även tillägga att jag inte kör med Thomastik öht. utan jag pratar om strängar rent allmänt.
Rent allmänt skulle jag säga att det är helt safe att bocka o sen klippa, men Thomastk kanske är ett specialfall vad det verkar? Ja, visst är det praktiskt att sticka ner strängänden i stolpen, blir också lättare att få den på plats (IMO) om man bockat den först - gör alltid det oavsett om det är round eller hexcore.
Jag har aldrig bockat strängen innan jag klippt den. Har heller aldrig märkt av några problem. men jag ska göra det när jag får hem mina black beauties.

Hur bockar man lättast strängen? Går det att göra med handkraft eller behöver man nåt verktyg som man naturligtvis saknar i verktygslådan?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Thomastis´s strängar har säkert runt kärna. D´Addario t.ex. kör sexkantiga kärnor just för att minimera strulet med att lindningen släpper runt kärnan när man klipper strängen. EBS och andra tillverkare lindar strängändarna med tråd av samma anledning. Jag klipper alltid strängarna innan jag strängar på en Stingray och jag har inte en enda gång haft problem med att lindningen släpper på vare sig D´Addario- eller EBS-strängar.

//J
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Har varit med om att Rotosound strängar dött då jag bockat och klippt dem.
Det är väl så att strängar med rund kärna är känsligare.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Funkfingers skrev:Har varit med om att Rotosound strängar dött då jag bockat och klippt dem.
Det är väl så att strängar med rund kärna är känsligare.
Definitivt.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Så hur bör jag göra på ett set DR black beauties?

Ska jag bocka dom innan jag klipper, och i så fall med vilken typ av tång, ska jag klippa dom i rakt läge eller linda strängarna som en gitarr och klippa av "ögonpetarna"?
Funkfingers skrev:Har varit med om att Rotosound strängar dött då jag bockat och klippt dem.
Det är väl så att strängar med rund kärna är känsligare.
Jag har klippt mina Rotosounds (Swingbass och Rotobass) från rakt läge och jag har inte märkt att dom har dött eller att lindningen gått av.

EDIT: Kan man använda Black Beauties på stringthrough-stall utan att dom går sönder eller är det topload som gäller? Läste nånstans att tex elixirsträngar kan gå sönder om man trär dom genom stallet. Visserligen är det inte samma typ av coating men man blir ju nyfiken.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Kan ju också vara dåliga set från fabriken.. De två senaste D'addario EXL jag dragit på min Lull har varit stendöda och haft sjövilda övertoner på B, E och A-strängen. Händer då och då..
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

BB3000S skrev:Tycker det låter som overkill att man skulle vara tvungen att linda på strängarna innan man klipper dom, men jag måste erkänna att de Thomastik flats jag gav bort till Gurra G för ett tag sen lät för taskigt i mina öron. Woof woof, thum thum (inget thump ens).
Jaså du din gamle skojare, du har gett mig sekunda varor? :D

Nädå, jag ska ingenting säga. Får man strängarna gratis så får de vara lite hur de vill. Har inte satt på dem än, det ska bli spännande när jag gör det. :wink:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

GurraG skrev:
BB3000S skrev:Tycker det låter som overkill att man skulle vara tvungen att linda på strängarna innan man klipper dom, men jag måste erkänna att de Thomastik flats jag gav bort till Gurra G för ett tag sen lät för taskigt i mina öron. Woof woof, thum thum (inget thump ens).
Jaså du din gamle skojare, du har gett mig sekunda varor? :D

Nädå, jag ska ingenting säga. Får man strängarna gratis så får de vara lite hur de vill. Har inte satt på dem än, det ska bli spännande när jag gör det. :wink:
Hahaha, dom var prick på prissatta efter vad jag tyckte dom var värda ju! :D
Nä, döda kanske är att ta i, men jmf med Chromes plus intrycket när jag läste funkfingers rekommendation ovan (från Thomastik) så funderar man ju lite. Gjorde som vanligt en 90 graders böj och klippte av, men det kanske var dumt? Det tar dock emot att "riskera" det oöppnade setet genom att sätta det på en bas så dyra som domvar - lite moment 22 faktiskt... :? :roll:

Berätta hur det går när du väl sätter på dom!
Woof woof, thum thum... ;)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

BB3000S skrev: Woof woof, thum thum... ;)
Ja, flats alltså? :lol:
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Ale skrev:
BB3000S skrev: Woof woof, thum thum... ;)
Ja, flats alltså? :lol:
You bet! :tummenupp:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Thomastiks flats verkar vara känsliga för klipp.
De är ju brutalt middiga från start med väldigt lite topp.
När de "dör" så försvinner den lilla diskant de har och låter inget vidare.
Men när de funkar som de ska och man eq:ar dem rätt så låter de fantastiskt bra.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Funkfingers skrev:Thomastiks flats verkar vara känsliga för klipp.
De är ju brutalt middiga från start med väldigt lite topp.
När de "dör" så försvinner den lilla diskant de har och låter inget vidare.
Men när de funkar som de ska och man eq:ar dem rätt så låter de fantastiskt bra.
Brutalt middiga skulle jag inte kalla dom Gurra G tog hand om, men nog saknade dom diskant alltid. Kanske tog jag livet av dom när jag klippte dom? Den lilla strimma av liv dom hade dvs. :)

Nån som vill köpa ett oöppnat set för 300:- eller byta mot Chromes/DR, tveka inte att höra av er!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
RoadToNever
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 12:51
Ort: Malmö

Inlägg av RoadToNever »

Man gör en distinkt böj innan man klipper: Problem solved. ;)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag har då alltid klippt innan.

Har inte bockat någon sträng innan klipp heller, oavsett hex- eller round core. Har aldrig haft några problem.

Och det där med att ha hela strängen på strängstolpen förstår jag inte heller. Ungefär tre varv tycker jag låter bäst.
Användarvisningsbild
botox
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 27 nov 2011, 18:44

Inlägg av botox »

Vad gör vi med en jazz bass som pga av konstruktionen gör att man gärna rullar på nåra varv extra på främst a-strängen för att slippa de inbyggda missljuden som uppstår pga av brist på strängtryck på dessa strängar. Varvar alltid på strängen så den bottnar i stolpen för att minimera missljuden. Inte märkt nåt av döda strängar men andra åsikter i ämnet välkomnas!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

botox skrev:Vad gör vi med en jazz bass som pga av konstruktionen gör att man gärna rullar på nåra varv extra på främst a-strängen för att slippa de inbyggda missljuden som uppstår pga av brist på strängtryck på dessa strängar. Varvar alltid på strängen så den bottnar i stolpen för att minimera missljuden. Inte märkt nåt av döda strängar men andra åsikter i ämnet välkomnas!
Släng skiten. :D


Skämt o sido.
Har du testat att höja stallsadeln en aning?

Alt byt ut det befintliga strängtrycket mot ett strängträd. Dessa täcker även in A-strängen. Ett sånt här: http://store.hipshotproducts.com/cart.p ... tail&p=236
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

botox skrev:Vad gör vi med en jazz bass som pga av konstruktionen gör att man gärna rullar på nåra varv extra på främst a-strängen för att slippa de inbyggda missljuden som uppstår pga av brist på strängtryck på dessa strängar. Varvar alltid på strängen så den bottnar i stolpen för att minimera missljuden. Inte märkt nåt av döda strängar men andra åsikter i ämnet välkomnas!
Drar alltid strängarna lågt oavsett bas, det brukar funka fint även på Fender Jazzar. Bara att se till att man har tillräckligt med sträng, brukar klippa nånstans runt 10cm bortom stämskruvarna.

Annars gjorde Makten (tror jag det var) en enkel modd med en såndär skruv som har en liten krok istället för huvud för att få ett strängtryck till A-strängen.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

BB3000S skrev: Drar alltid strängarna lågt oavsett bas, det brukar funka fint även på Fender Jazzar. Bara att se till att man har tillräckligt med sträng, brukar klippa nånstans runt 10cm bortom stämskruvarna.
+1
Skriv svar