Mina intryck av flatwounds

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Mina intryck av flatwounds

Inlägg av Ljudfreak »

Det första setet jag köpte var D'Addario Chromes. Skillnaden mot vanliga rounds var inte så stor. Fortfarande hör man strängljud och en del klonk mot banden. Thumpet fanns inte där, men visst, de är helt ok.

Jag surfade sedan runt på Youtube och hittade en kille som spelade otroligt funky och disinkt med La Bella 760FL. De har nästan bara grundton i sig och kämpar emot fingrarna duktigt mycket. Det blev genast mycket svårare att spela och några rep fick jag rentav byta bas för att det blev bumligt och odefinierat. Tänkte först att det var förstärkarproblem, men det var det inte.

För några dagar sedan kom det hem ett set Thomastik Infield flats. De är fortfarande nya och kanske blir litet dovare med tiden, men de är mjukare och innehåller mer än bara grundton. Det är lättare att bibehålla en meningsfull frasering när det finns kvar några fler frekvenser. Men thumpet är ändå där.

Mina La Bellas sitter fortfarande kvar på Schatzbasen. Numera kan jag dämpa såpass bra att tonerna blir distinkta. Korta toner, använder styvheten i strängarna för att göra dämpningsrörelsen så liten som möjligt, så kommer definitionen med tiden. Det är det mest uppfostrande setet av de tre. Man måste ändra spelstil radikalt. Ibland lägger jag handen emot strängarna och spelar med tummen. Tycker mig också ha märkt att man inte behöver spela lika starkt när basen håller sig inom sitt frekvensområde.

Hema har jag inte fått till någon inspelning med flats som jag gillat, men numera fungerar det bra på rep, till och med när vi kör någon Maceo Parker-låt. Vi gjorde också en simpel micken-i-rummet på rep av en ny låt och där satt den som en smäck. Än har jag inte vågat ta flats med på gig, men det är nog nästa steg. Det blir i så fall min LaklandBG med TI flats. Det är en kul resa som tvingar mig att spela bättre :tummenupp:
Senast redigerad av Ljudfreak den mån 02 jul 2012, 10:44, redigerad totalt 1 gånger.
dereborn

Re: Mina intryck av flatwounds

Inlägg av dereborn »

Ljudfreak skrev:...Tycker mig också ha märkt att man inte behöver spela lika starkt när basen håler sig inom sitt frekvensområde....
Där har du upptäckt en oerhört stor hemlighet!
Gäller inte bara för oss basister, utan för alla som spelar i ett band/gör en mix etc.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Mina intryck av flatwounds

Inlägg av Mungi »

TI-flats är helt klart de mest välljudande strängarna jag provat. De skiljer sig iom att de är roundcore, vilket ger den fina midfeta tonen. Men det ger också den sladdriga gummibandskänslan vilket jag inte gillar. Önskar dom kunde göra dom lite tjockare.

Annars tycker jag Fenders flats är de mest prisvärda. Kostar en bråkdel av Chromes men är minst lika bra. Synd bara att de inte finns som shortscale.
Senast redigerad av Mungi den fre 13 jul 2012, 12:02, redigerad totalt 1 gånger.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Mina intryck av flatwounds

Inlägg av Basmagnus »

Jag har länge vurmat för Chromes och jag gillar dem mycket.
Men när jag fick min Schatz P51-variant i våras hade Marcbass strängat den med Maruszczyk-flats och de känns och låter svinbra!
Ska beställa några set och testa på andra basar och se hur de känns då.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Mina intryck av flatwounds

Inlägg av Mr Praline »

Basmagnus skrev:Jag har länge vurmat för Chromes och jag gillar dem mycket.
Men när jag fick min Schatz P51-variant i våras hade Marcbass strängat den med Maruszczyk-flats och de känns och låter svinbra!
Ska beställa några set och testa på andra basar och se hur de känns då.
Kan bara hålla med. Har ett set på min Star Bass, låter grymt bra.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Mina intryck av flatwounds

Inlägg av Mungi »

Mr Praline skrev:
Basmagnus skrev:Jag har länge vurmat för Chromes och jag gillar dem mycket.
Men när jag fick min Schatz P51-variant i våras hade Marcbass strängat den med Maruszczyk-flats och de känns och låter svinbra!
Ska beställa några set och testa på andra basar och se hur de känns då.
Kan bara hålla med. Har ett set på min Star Bass, låter grymt bra.
Är dom styva som Chromes? Bara thump eller lite definition också?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Mina intryck av flatwounds

Inlägg av Mr Praline »

Något mindre styva än Chromes, bra balans mellan thump och definition.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Mina intryck av flatwounds

Inlägg av Basmagnus »

Mr Praline skrev:Något mindre styva än Chromes, bra balans mellan thump och definition.
Instämmer
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Mina intryck av flatwounds

Inlägg av GurraG »

Har maruflats på min jazz, grymt trevliga strängar!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Hope
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 16:20
Ort: Stockholm

Re: Mina intryck av flatwounds

Inlägg av Hope »

Hur ofta byter ni era Chromes? Har haft på mina ett BRA tag nu, spelat mycket på dom och jag tycker fortfarande dom låter bra. Tyckte de var lite för brighta i början.
Och vart beställer men dessa Marusckyzzz eller vad di heter?
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Sv: Mina intryck av flatwounds

Inlägg av RolleHarris »

Hope skrev:Hur ofta byter ni era Chromes? Har haft på mina ett BRA tag nu, spelat mycket på dom och jag tycker fortfarande dom låter bra. Tyckte de var lite för brighta i början.
Och vart beställer men dessa Marusckyzzz eller vad di heter?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Byter man flats?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Mina intryck av flatwounds

Inlägg av BBQV »

Om man använder Chromes, som ju är brightare än de flesta andra flats, så kanske man byter ibland, men jag har aldrig bytt ett set flats. Om de går av eller om man vill prova nå't annat kanske, men inte annars.

Jag är väl lite som gamarna i Djungelboken: "Du vill ha det dött va'?" :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar