La Bella's Deep Talking-strings?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

La Bella's Deep Talking-strings?

Inlägg av Levin »

Tjo! Har haft på D'addarios Chromes på min bandlösa Squire nu ett halvår och tycker det är groft gött sound, men tycker att de äter fingrarna lite väl mycket, läste på forumet någonstans att La Bella's Deep Talking Bass-flatwoundsträngar också skulle vara bra på bandlös, men det lät som om också var rätt svårspelade? Är de liknande eller skiljer de sig markant? Skulle vara groft tacksam för svar! Bandlös är så kul att spela att det är synd att man inte kan göra det så länge åt gången med chromes... inte jag iaf, tyvärr! Är såklart tacksam för andra tips på strängar som låter gött på bandlös!
Bass is also nice to eat
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: La Bella's Deep Talking-strings?

Inlägg av BBQV »

LaBella är ganska styva med kort sustain, vilket gör att de inte passar så bra till bandlös i mitt tycke. Det beror iochförsig på vad du är ute efter ljudmässigt, de funkar kanon om du vill ha ett kontralikt ljud.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: La Bella's Deep Talking-strings?

Inlägg av peter_s »

LaBella gör en variant av slipade Deep Talking som är lindad med svart nylon. Den är snäll mot fingrarna, och ger enligt uppgift ett än mer kontralikt ljud än den olindade varianten. (jag har bara testat dem på en bas som i sig låter åt kontrahållet, så jag har svårt att avgöra vad som är viktigast i ekvationen, basen eller strängarna) Kanske är den, som alltid med LaBella, en aning svåra att få fatt i, men det finns andra strängtillverkare som gör liknande, nylonlindade, strängar - t.ex. Rotosound och Maruszczyk - och som säkert är ungefär lika bra.

Annars är Thomastik Infeld Jazz Flats en oerhört bra slipad sträng, för den som gillar strängar med låg tension. Om jag ska välja slipade strängar, så står valet alltid mellan Jazz Flats och Chromes. Gillar båda lika mycket.
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: La Bella's Deep Talking-strings?

Inlägg av Levin »

Ah, tack så mycket! : D Thomastik låter nice, kanske ska testa det istället? Tack för svar i alla fall!
Bass is also nice to eat
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: La Bella's Deep Talking-strings?

Inlägg av Levin »

Sådana kanske? : http://www.thomann.de/se/thomastik_jf36 ... saiten.htm" onclick="window.open(this.href);return false; det fanns ett par andra med lite tjockare e-sträng också.
Bass is also nice to eat
Skriv svar