Ernie Ball Slinky

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Ernie Ball Slinky

Inlägg av Anders »

Är det nån som vet om det bara är tjockleken som skiljer på de olika slinky-modellerna,eller även konstruktionen?
http://www.ernieball.com/products/bass-strings?filter" onclick="window.open(this.href);return false;[501]=4635
T.ex. Regular slinky 50 g-sträng,är det samma sträng som Power slinky med 50 g-sträng?

Jag är ute efter ett 5 set som låter som Regular slinky,men som är styvare.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Ernie Ball Slinky

Inlägg av xfredrikx »

Samma konstruktion!
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Ernie Ball Slinky

Inlägg av Anders »

OK,tack!
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Ernie Ball Slinky

Inlägg av RolleHarris »

Prova Daddario. De tycker jag låter lika som slinkys men kanske lite brightare och de låter nya längre. Det gillar jag iaf. Har du provat Cobalts? De är som en uppenbarelse. De bästa strängarna jag testat
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Ernie Ball Slinky

Inlägg av Anders »

RolleHarris skrev:Prova Daddario. De tycker jag låter lika som slinkys men kanske lite brightare och de låter nya längre. Det gillar jag iaf. Har du provat Cobalts? De är som en uppenbarelse. De bästa strängarna jag testat
Jag har provat xl170 eller vad dom heter,nickel,de som går från .45.
Jag upplever att de har också den där gropen i mellanregistret som slinky har,eller fenders originalsträngar.
Kanske att Slinkys har en mer fast punch i botten ( :tummenupp: )som inte d'addario's strängar hade.Vet inte.
Jag har hört mycket bra om Cobalts men nästan bara om hur diskanten påverkas.

Det är basregistret som jag vill ha rätsida på med nuvarande rigg.Men Cobalts kanske är jämna,inte så basiga,utan mer fast ljud i botten,eller?

God Jul förresten :D
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Ernie Ball Slinky

Inlägg av RolleHarris »

Jag tycker Cobalts städar upp i botten på nåt vis. Den finns där och är stark men inte mullrig. De har en öppnare diskant på nåt sätt men ändå inte för mycket. Jag brukar stänga av diskanthorn för ett mer mjukare ljud. Tycker Cobalts är fantastiska. Köp från http://www.stringsandbeyond.com" onclick="window.open(this.href);return false; så kostar de ca 190kr
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Ernie Ball Slinky

Inlägg av Anders »

Det låter ju skitbra RolleHarris!
Tack för tips.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Skriv svar