Råd ang flats

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Råd ang flats

Inlägg av Enbasist »

Hej basbröder.

Sitter i läge att beställa flats.
Är det någon som har erfarenhet av LaBella, Rotosound, Fender och GHS flats och ungefär vad som skiljer dom åt?
Tänkte mig medium gauge (45-105) ungefär. Har testat Chromes så dom vet jag var jag har.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Råd ang flats

Inlägg av bootsy »

Det finns spaltmil skrivet om detta på PB, sök och du skall finna.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Råd ang flats

Inlägg av Enbasist »

Ok. Tack för tips.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Råd ang flats

Inlägg av mikkejohansson »

Jag gillar Galli/Marusczsyk.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Janne

Re: Råd ang flats

Inlägg av Janne »

Min favorit är thomastik flats. Väldigt låg tension, gött ljud.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Råd ang flats

Inlägg av peter_s »

Jag har på egna basar testat D'Addario Chromes, Thomastik Infeld Jazz Flats och (troligen) Lakland. Alla är bra, och jag kan tyvärr inte säga att jag föredrar något av de nämnda fabrikaten före något annat.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Råd ang flats

Inlägg av Enbasist »

Har satt på Rotosound för att testa nu. 45-105. Känns än så länge rätt lika dom EBall jag haft tidigare som väl är samma som Chromes om jag fattat det rätt. Rotosarna är lite plåtigare så här i början men rätt bra bett. Gillar tjockleken 45-105 som verkar svårare att få tag på i färdigt set på EB/Chromes där det ju blir 45-100 eller 50-105. Får se hur dom är efter några veckors spel. Är sugen att testa LaBella också då jag får för mig att dom ska vara varmare i ljudet med bra low mid.
Någon som har ett begat set man kan få testa?
Senast redigerad av Enbasist den tor 21 feb 2013, 08:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Råd ang flats

Inlägg av bootsy »

Ernie Ball är väl inte samma sak som chromes?!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Råd ang flats

Inlägg av BB3000S »

bootsy skrev:Ernie Ball är väl inte samma sak som chromes?!
Det finns iaf obekräftade rykten som gör gällande att det kan vara så, samt att EBMM inte lindar sina flats själva. Har dock aldrig A/B'at EBMM vs Chromes för egen del.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8306
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Råd ang flats

Inlägg av Mr Spock »

bootsy: minns du vad det var för fabrikat på EB-0 flatsen?

(EDIT: vad gäller flats på 34" tycker jag faktiskt Fenders strängar kan rekommenderas. Bra och prisvärda - det sistnämnda numera en viktig parameter på PB. :D )
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Råd ang flats

Inlägg av Chopper »

Mr Spock skrev:vad gäller flats på 34" tycker jag faktiskt Fenders strängar kan rekommenderas. Bra och prisvärda - det sistnämnda numera en viktig parameter på PB. :D )
+1
Har just köpt ett andra set för att även montera på jazzen. Känns som jag håller på att förgubbas med stormsteg. 8)
Kan inte märka nån nämnvärd skillnad mot Chromes som sitter på den bandlösa.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8306
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Råd ang flats

Inlägg av Mr Spock »

Chopper skrev:
Mr Spock skrev:vad gäller flats på 34" tycker jag faktiskt Fenders strängar kan rekommenderas. Bra och prisvärda - det sistnämnda numera en viktig parameter på PB. :D )
+1
Har just köpt ett andra set för att även montera på jazzen. Känns som jag håller på att förgubbas med stormsteg. 8)
Kan inte märka nån nämnvärd skillnad mot Chromes som sitter på den bandlösa.

Hörru; förgubbning har med helt andra saker att göra än strängar!

Längd på axelband t ex... :wink:
Senast redigerad av Mr Spock den tor 21 feb 2013, 10:00, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Råd ang flats

Inlägg av Enbasist »

Har också läst att D'Addario även gör Fenders flats förutom att dom gör Ernie Balls. Hurvida dessa rykten stämmer till 100% kan jag inte garantera men det kan ju förklara varför dom i mina fingrar/öron känns rätt likvärdiga.
Är ju intressant att få klarhet i av ekonomiska skäl inte minst.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Råd ang flats

Inlägg av bootsy »

Mr Spock skrev:bootsy: minns du vad det var för fabrikat på EB-0 flatsen?

(EDIT: vad gäller flats på 34" tycker jag faktiskt Fenders strängar kan rekommenderas. Bra och prisvärda - det sistnämnda numera en viktig parameter på PB. :D )
Chromes såklart!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Råd ang flats

Inlägg av Enbasist »

Chopper skrev: Har just köpt ett andra set för att även montera på jazzen. Känns som jag håller på att förgubbas med stormsteg. 8)
Tycker flats verkar väldigt trendigt just nu och fler och fler börjar inse det sköna med dom så förgubbning är det nog inte, snarare insikt :)
Inget ont om ett bra set roundwounds heller iofs. Passar på vissa basar i vissa situationer helt klart.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8306
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Råd ang flats

Inlägg av Mr Spock »

bootsy skrev:
Mr Spock skrev:bootsy: minns du vad det var för fabrikat på EB-0 flatsen?

(EDIT: vad gäller flats på 34" tycker jag faktiskt Fenders strängar kan rekommenderas. Bra och prisvärda - det sistnämnda numera en viktig parameter på PB. :D )
Chromes såklart!

Ok!

(Vaddå "såklart"...? :) )
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Råd ang flats

Inlägg av bootsy »

Mr Spock skrev:
bootsy skrev:
Mr Spock skrev:bootsy: minns du vad det var för fabrikat på EB-0 flatsen?

(EDIT: vad gäller flats på 34" tycker jag faktiskt Fenders strängar kan rekommenderas. Bra och prisvärda - det sistnämnda numera en viktig parameter på PB. :D )
Chromes såklart!

Ok!

(Vaddå "såklart"...? :) )
Eftersom jag brukar tjata om chromes på samma ungefär sätt som Parkas gör med Sunn och Ford...
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Råd ang flats

Inlägg av Bassplaya »

mikkejohansson skrev:Jag gillar Galli/Marusczsyk.
+1

Ungefär samma känsla som chromes (ev lite styvare) men med lite mer sustain/ton.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Råd ang flats

Inlägg av lowfreq »

Enbasist skrev:Har också läst att D'Addario även gör Fenders flats förutom att dom gör Ernie Balls. Hurvida dessa rykten stämmer till 100% kan jag inte garantera men det kan ju förklara varför dom i mina fingrar/öron känns rätt likvärdiga.
Är ju intressant att få klarhet i av ekonomiska skäl inte minst.
Är rätt säker på att D'Addario numera gör Fenders flats-strängar, bara en sån sak som att även Fender-flatsen har färgade ball-ends, och att Fender-flatsen överlag påminner mycket om chromes.

MEN, som jag skrev i en annan tråd så gillar jag personligen Fender-flatsen bättre än chromsen,
E-strängen har bättre "klang" och dom låter inte lika döda som chromes, bättre definition har dom.
Fender-flatsen låter bättre överlag, mera liv och mera ton. IMO.
Fender-flatsen är också en aning mindre brighta än chromes.

Detta är alltså en blandning av personligt tyckande och fakta.

Och slutligen, det är ju klart som korvspad att Fender måste ha varit oerhört måna och noga med att få fram en riktigt bra sträng om dom skall sätta sitt namn på dem.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+
Inlägg: 1021
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 00:20

Re: Råd ang flats

Inlägg av flumpedagog »

Har precis smällt på ett set La Bella Jamerson-set på min Jazz Bass. Tjocka strängar som är tuffa för näven, men oj oj oj vad de låter kött-gött. Om du känner dig djärv och vill plumsa i den djupa änden av bassängen så är det dessa du ska införskaffa.

Tyvärr har jag inte testat de andra märkena du nämner så jag kan inte jämföra något.. Det enda jag kan säga är att La Bella låter förträffligt.
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;


Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Råd ang flats

Inlägg av Enbasist »

flumpedagog skrev:Har precis smällt på ett set La Bella Jamerson-set på min Jazz Bass. Tjocka strängar som är tuffa för näven, men oj oj oj vad de låter kött-gött. Om du känner dig djärv och vill plumsa i den djupa änden av bassängen så är det dessa du ska införskaffa.
Jag börjar inse att det är dags att prova ett sånt set och kanske ett set Thomastik för att känna på ytterligheterna. Svider i plånboken bara :)
Rotosound Jazz bas strängarna jag har testat nu känns ok men inte speciellt varma i soundet.
Användarvisningsbild
kribbah
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 12:33
Ort: Sandviken

Re: Råd ang flats

Inlägg av kribbah »

GHS Precision flats!!!!
Fender MIM P-bas, Schaller-skruvar, Rotosound flats, Hi-Mass bridge och Lundgren Vintage pickups.
Ampeg V4-B + SVT2x12
Prata gärna bas, men spelar hellre!
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Råd ang flats

Inlägg av Chopper »

Min Warwick Star Bass har Thomastik. Jag tyckte i början att de var för mjuka för att ha full kontroll, men märker att jag ändrat min spelstil efter dem. De låter förbannat bra helt enkelt. Bland de bästa strängar jag hört ljudmässigt. Testade att byta till Fendersträngar för att klara snabbare spel, men ljudmässigt går dessa ihop så fint med Star Bassen så jag bytte tillbaks direkt.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:55
Ort: Uppsala

Re: Råd ang flats

Inlägg av Bumsebrul »

Jag kör thomastik på P-bas, och de är rejält mycket mjukare än t.ex. chromes. På något sätt tycker jag att jazz flats liksom uppmuntrar till nyanser :) Jag tycker jag spelar med bättre touch även på andra basar sedan jag kört på dessa några år. Sedan kan det bero på att jag mognat (marginellt isf...) Med chromes upplever jag det mer som att man måste rycka och dra för att få ut ljudet.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Råd ang flats

Inlägg av BBQV »

Chromes är bra, men vissa tycker de är för brighta.
LaBella är också bra, men vissa tycker de är för stiffa.
GHS Precision är gillar jag, de låter och känns som flats ska i min värld.
Fenders egna är prisvärda. Vissa hävdar att de är samma strängar som Chromes eftersom de tillverkas i samma fabrik.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar