Hej! Ny här.

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Steve Aktiv
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 19:05

Hej! Ny här.

Inlägg av Steve Aktiv »

Är gitarrist egentligen men köpte en bas för att jag var nyfiken. Lirar i ett hobbyband bara men skitkul är det. Fråga: följde med ett strängset Fender 1.270 1.676 2.108 2.565 Är det något att ha? Har kollat runt lite och fattar 0 Tacksam för hjälp. Gitarr kör jag Elixir eller cleartone 10:or men har inte en susning om vad jag bör ha. Lirar typ ZZ top å Deep Purple mestadels på basen... Jo.. den har goa strängar nu men om jag vill byta? Vad kan ni rekommendera? Funkar Fendersetet?

Gillar glidkänslan hos cleartone och elixir när det gäller elgitarrsträngar alltså. Hoppas någon fattar ;)

Vänliga hälsningar Steve
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Hej! Ny här.

Inlägg av Eagle Hazze »

Välkommen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8598
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Hej! Ny här.

Inlägg av engson »

Välkommen!
Det verkar vara en konstig beteckning på ditt strängset.
Det vanligaste är nog att det är tjockleken som anges (i tum/inch??).
T ex 045 060 085 100 eller liknande...
Exempel:
http://www.fender.com/accessories/strin ... s-strings/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Hej! Ny här.

Inlägg av Poester »

Välkommen hit!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Steve Aktiv
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 19:05

Re: Hej! Ny här.

Inlägg av Steve Aktiv »

Tack! :)
Jo.. jag blev fundersam när jag kollade runt på nätet. Fick inte ihop det riktigt... Verkade ju vara lite för "heavy" ;) Får googla mer helt enkelt.
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:55
Ort: Uppsala

Re: Hej! Ny här.

Inlägg av Bumsebrul »

du kan ju testa elixir till basen om du gillar det glidiga. det blir dyrt men håller länge. Jag tycker att man blir utan sprillans-superbright-känslan (om man nu ville ha den) i nya strängar, men å andra sidan håller de sig "ganska nya" väldigt länge. Dock inte att rekommendera om man spelar mycket och hårt med plektrum kanske i.o.m. att man kan skava av ytskiktet, men det borde väl vara samma sak som på gitarr.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Hej! Ny här.

Inlägg av Dan the Man »

Det verkar vara mm-tjocklekar.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Hej! Ny här.

Inlägg av kmo »

Det är förmodligen olagligt att spela ZZ Top och Deep Purple med coatade strängar. Straffet är att omedelbums beställa Rotosound Swingbass nickel, 045-105.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar