Strängbyte

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar

Ser du positivt på ett nytt sätt att byta strängar på?

Omröstningen slutade tor 28 mar 2013, 12:40

Ja!
9
39%
Nej, det är bra som det är.
14
61%
 
Antal röster: 23

Trevia
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 28 feb 2013, 13:03

Strängbyte

Inlägg av Trevia »

Hej! I ett teknikprojekt på vår skola ska vi komma på innovativa idéer. I min grupp sitter vi och tänker på ett nytt sätt att byta strängar, eftersom det borde vara smidigare helt enkelt. Jag har tänkt att ha en omröstning här på detta forumet, och få svar på vad ni tycker om att byta strängar. Ju mer som svarar desto bättre! Det uppskattas VÄLDIGT mycket om ni klickar i ett alternativ i omröstningen. Tack! :)

~Trevia.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Strängbyte

Inlägg av Smygbas »

Ett nytt sätt som är bättre än det konventionella är ju bra. Om det är krångligt - njae. Hur resonerar ni med hur detta sätt ska fungera?

Tänk gärna lite runt kontrabasens strängbyte också. Det är ett helvete jämfört med elbas.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Strängbyte

Inlägg av xfredrikx »

Alltså, svårt att rösta utan att veta hur det nya sättet ser ut. Eller? Tycker inte direkt att det är bökigt att byta strängar som det är.
Trevia
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 28 feb 2013, 13:03

Re: Strängbyte

Inlägg av Trevia »

Jag kan inte avslöja helt hur idén är. Det skall gå snabbare än vad det gör i dagens läge är konceptet! Omröstningen är till för att få veta om det faktiskt finns något intresse för det överhuvudtaget.

Idén gäller i första hand för elbasar, elgitarrer och akustiska gitarrer.

~Trevia
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Re: Strängbyte

Inlägg av jimbeam »

Det känns svårt att svara utan att veta hur det skulle gå till.
Snabbare behöver ju inte betyda bättre/enklare/smidigare..
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Strängbyte

Inlägg av xfredrikx »

Okej.. Men kommer basen eller strängarna se annorlunda ut på något sätt? Alltså, kommer det se exakt likadant ut när man är klar?
Trevia
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 28 feb 2013, 13:03

Re: Strängbyte

Inlägg av Trevia »

Vår tanke är ny design på brygga och stämhuvuden! Kan förekomma att en ny typ av sträng även måste uppfinnas, men där är vi inte ännu.


~Trevia
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Strängbyte

Inlägg av Smygbas »

Om en ny typ av strängar krävs så kommer nog den konservativa delen av musikvärlden skrika på hjälp....
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Strängbyte

Inlägg av Nick »

Elbas är ju inget besvär att byta strängar på, men nylonsträngade gitarrer är ju ett elände. De stämmer ju om sig hela tiden, innan strängarna satt sig. Om man i en skola ska byta strängar på fem, sex gitarrer så blir det ganska jobbigt.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Strängbyte

Inlägg av Eagle Hazze »

Det är därför man har med sig två basar på gig, skämt åsido, strängar med fix längd och nippel i varje ände, kräver annorlunda mekanismer men lite intressant.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Strängbyte

Inlägg av Fredde79 »

Eagle Hazze skrev:Det är därför man har med sig två basar på gig, skämt åsido, strängar med fix längd och nippel i varje ände, kräver annorlunda mekanismer men lite intressant.
Som Steinberger, alltså?

En grej som skulle underlätta en del skulle vara om strängarna i paketet skulle vara rätt längd och ha färdigt 90-graders veck för att snabbt gå att smälla på en fenderbas utan verktyg. Men det förstår man ju att det inte skulle vara lönsamt för tillverkare att ha en massa olika versioner av samma strängar för olika basar.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Strängbyte

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja lite däråt skulle inte skada.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Strängbyte

Inlägg av hulkenstrong »

Då jag nu har flats på basarna och inte planerat byta ens en gång om året så får jag nog säga nej ;). Nya idér är alltid roligt men som sagt innan att gissa på en framtida lösning kan jag inte göra.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Strängbyte

Inlägg av bootsy »

Jag tycker faktiskt inte att det är så stor huvudvärk att byta strängar - gissningsvis bidrar det faktum att jag inte byter så ofta till denna ståndpunkt.

Sadowskys stall har en bra konstruktion där man inte behöver dra igenom hela strängen, utan det räcker med att sticka in kulan från "norrsidan" och säkra den (det finns säkert på andra basar också). Det sparar lite tid och trubbel.

Det enskilt jobbigaste med ett strängbyte kommer efteråt, där stämningen blir svajig ett litet tag. Men det är ju en helt annan sak.
Senast redigerad av bootsy den fre 15 mar 2013, 13:43, redigerad totalt 1 gånger.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Strängbyte

Inlägg av Mr Spock »

If it ain´t broken - don´t fix it.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Strängbyte

Inlägg av Nick »

bootzy - DU är klok som en bok! Håller helt med.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Strängbyte

Inlägg av xfredrikx »

Trevia skrev:Vår tanke är ny design på brygga och stämhuvuden! Kan förekomma att en ny typ av sträng även måste uppfinnas, men där är vi inte ännu.


~Trevia
Okej. Då röstar jag nej.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Strängbyte

Inlägg av bassace »

Vad man önskar sig ibland är Fender-stall där man inte behöver trä hela strängen genom hålet.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strängbyte

Inlägg av gabrieldahl »

jag röstar ja, men då förutsätter jag att det nya är ett smidigare sätt (och jag tycker att strängbyte är rätt smidigt med undantag från strängar som lossnar när man stämmer upp) och för att jag vill se vad ni tänkt ut! (:
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8598
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Strängbyte

Inlägg av engson »

Nick skrev:Elbas är ju inget besvär att byta strängar på, men nylonsträngade gitarrer är ju ett elände. De stämmer ju om sig hela tiden, innan strängarna satt sig. Om man i en skola ska byta strängar på fem, sex gitarrer så blir det ganska jobbigt.
+ 1
Nåt som underlättar strängbyte på akustiska gitarrer skulle jag uppskatta!! Strängar på elbas är enkelt i jämförelse! :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Strängbyte

Inlägg av DoggyD »

bootsy skrev:Jag tycker faktiskt inte att det är så stor huvudvärk att byta strängar - gissningsvis bidrar det faktum att jag inte byter så ofta till denna ståndpunkt.

Sadowskys stall har en bra konstruktion där man inte behöver dra igenom hela strängen, utan det räcker med att sticka in kulan från "norrsidan" och säkra den (det finns säkert på andra basar också). Det sparar lite tid och trubbel.

Det enskilt jobbigaste med ett strängbyte kommer efteråt, där stämningen blir svajig ett litet tag. Men det är ju en helt annan sak.
Japp, att byta strängar på en Sadowsky är ju hur simpelt som helst, på en Lakland går det inte riktigt lika supersmidigt, det kan ju så klart bero på att Hipshot has koniska strängstolpar, medan Sadowsky's stolpar är raka. Tur att man kör med slipers och inte behöver hålla på och runka med strängbyten i tid och otid, lol. :nickar:
Just det ja, Sadowsky har snyggare stall än Lakland, det höll jag på att glömma bort att nämna. :tummenupp:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Strängbyte

Inlägg av kmo »

Alltså.. Att byta strängar på en elbas kan aldrig och kommer aldrig att vara nåt problem, även om man byter ofta. Drar man lite i strängarna så stämmer dom ju oxå väldigt snabbt. Tror du får vända dig till akustiska instrument och dom med mycket strängar.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Strängbyte

Inlägg av strummer »

Äh, jag röstar nej, tycker inte det är ett dugg jobbigare att byta på en MM än på en Status. Tar lite längre tid, men jag tycker det är lite terapi att stränga om, töja strängarna och stämma upp:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Strängbyte

Inlägg av Hågge »

Jag säger nej till att det är jobbigt att byta strängar, men ja till att du/ni försöker komma på något nytt :tummenupp:
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Strängbyte

Inlägg av Fluktbas »

Handlar det om att göra livet lite lättare när man väl ska byta strängar finns det väl inget behov överhuvudtaget.

Men om projektet handlar om att göra det enkelt att byta låt säga från dag till dag. Då skulle säkert många vara mycket intresserade.
Skriv svar