130-sträng för kort!

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Whistler
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 12 dec 2006, 03:03
Ort: Jönköping

130-sträng för kort!

Inlägg av Whistler »

Köpte mig en Cort EVL 4-strängad bas på MB för ett par månader sedan.

Har aldrig ägt en bas, men den var underbart grym och jag slog till direkt. Schysst design, lät bra och hade ett mycket överkomligt pris.

Då jag spelar huvudsakligen i B-stämning på mina gitarrer (B-E-A-D-F#-B) tänkte jag självklart stränga om basen och stämma ner den på motsvarande vis (B-E-A-D).

Köpte en 130-sträng och flyttade ner de tre tjockaste som redan satt på vid köp. Strängade på 130:an och upptäckte till min fasa att strängen var för kort! Detta härledde jag till att strängarna träs genom hela kroppen innan de läggs i stallet.

Strängen i sig var givetvis tillräckligt lång för att spänna upp, men det tjockaste på det spunna slutar ca 2-3cm för tidigt, alltså innan sadeln. Fick klippa av ett par millimeter av strängen och lägga i sadeln för att sedan lägga strängen ovanpå den avklippta biten. Det gör att det går att spela på den, men intoneringen är ju helt upp åt väggarna! :roll:

När jag tänker efter så är det kanske inte helt vanligt med kroppsgenomgående strängning, men nog fasen måste det finnas sträng att få tag på för mitt ändamål? Musikbörsen har letat ihjäl sig, och jag känner att jag inte kan lasta dem med mer tid för en enda sketen sträng.

Några tips?
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Köpte mig en Cort EVL 4-strängad bas på MB för ett par månader sedan.

Har aldrig ägt en bas, men den var underbart grym och jag slog till direkt. Schysst design, lät bra och hade ett mycket överkomligt pris.

Då jag spelar huvudsakligen i B-stämning på mina gitarrer (B-E-A-D-F#-B) tänkte jag självklart stränga om basen och stämma ner den på motsvarande vis (B-E-A-D).

Köpte en 130-sträng och flyttade ner de tre tjockaste som redan satt på vid köp. Strängade på 130:an och upptäckte till min fasa att strängen var för kort! Detta härledde jag till att strängarna träs genom hela kroppen innan de läggs i stallet.

Strängen i sig var givetvis tillräckligt lång för att spänna upp, men det tjockaste på det spunna slutar ca 2-3cm för tidigt, alltså innan sadeln. Fick klippa av ett par millimeter av strängen och lägga i sadeln för att sedan lägga strängen ovanpå den avklippta biten. Det gör att det går att spela på den, men intoneringen är ju helt upp åt väggarna!

När jag tänker efter så är det kanske inte helt vanligt med kroppsgenomgående strängning, men nog fasen måste det finnas sträng att få tag på för mitt ändamål? Musikbörsen har letat ihjäl sig, och jag känner att jag inte kan lasta dem med mer tid för en enda sketen sträng.

Några tips?
Peaveys Cirrussträngar är mitt tips. Jag hade problem med min Peavey Millenium bas, som har 35" mensur, samt genomgående strängar. Sen vet jag också att D´addario har "Super-Long" strängar i sitt modellprogram, men jag vet inte hur långa de är.
Skriv svar