För långa short scale strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

För långa short scale strängar

Inlägg av busse »

Jag köpte Pyramid Gold "No 640" scort scale strängar som jag tänkte sätta på min Danelectro Longhorn men strängarna är ju för långa. Vid stallet kommer "silkeslindningen" upp på sadeln och vid stämmskruvarna till E strängen kommer den "tjocka lindningen" av strängen så att den måste upp på själva stämmskruven. Finns det nåt jag kan göra eller blir det till att köpa nya strängar av annat fabrikat och vad skall man då köpa för att få nog korta strängar?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Silkeslindningen kan man nog skära bort, emn i den andra änden av strängen blir det nog knivigare. Jag är iofs i behov av ett par (nej, fyra stycken) långa short scale strängar, som ska passa ett string through-stall, så om du inte vill ha dem kan jag nog tänka mig att köpa dem av dig.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

GurraG skrev:Silkeslindningen kan man nog skära bort, emn i den andra änden av strängen blir det nog knivigare. Jag är iofs i behov av ett par (nej, fyra stycken) långa short scale strängar, som ska passa ett string through-stall, så om du inte vill ha dem kan jag nog tänka mig att köpa dem av dig.
Jag är ju lur på att jag måste ha nya strängar så du kan nog få köpa dom av mig. Vill vänta nån dag och se om nån kommer med nåt tips men jag tror att det är kört med strängarna jag har.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Om skåran eller hålet i stämskruven är för små så de bara klarar den tunna delen av strängen förstår jag problemet men annars kan det funka med den tjocka delen på stämskruven iaf. Vid stallet kan man ha någon form av hylsa som en distans mellan stall och strängänden.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är ju ingen fara om den tjocka delen av strängen kommer upp på strängstolpen nåt enstaka varv eller så. Silkestråde går som sagt att skära bort med rakblad, det gjorde Phil Lesh för sin kortskaliga Guild.
obbe
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Inlägg av obbe »

Jag hade samma problem vid stämskruvarna när jag strängade om min Longhorn (första reissuen). Det slutade med att jag tog fram tången och lindade av ett par centimeter av yttersta stränglagret på E-strängen. I stallet kan du kanske trä ett par muttrar över strängen =).

Har du nya eller gamla Longhorn-reissuen? Det som skiljer dem åt är bland annat att den äldre har en träbit som sadel medan den senare har "vanligt stall" och att stämskruvarna är klenare och trängre på den gamla.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Nu snor jag tråden lite här, men hur mycket längre än "vanligt" måste egentligen strängarna vara för att funka på ett string throughstall?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Det är ju ingen fara om den tjocka delen av strängen kommer upp på strängstolpen nåt enstaka varv eller så. Silkestråde går som sagt att skära bort med rakblad, det gjorde Phil Lesh för sin kortskaliga Guild.
Danelectro har ju samma stämskruvar till gitarr och bas, jag tror inte det är möjligt att linda upp E-strängen på den väldigt klena stolpen.
Jag hade samma problem vid stämskruvarna när jag strängade om min Longhorn (första reissuen). Det slutade med att jag tog fram tången och lindade av ett par centimeter av yttersta stränglagret på E-strängen. I stallet kan du kanske trä ett par muttrar över strängen =).

Har du nya eller gamla Longhorn-reissuen? Det som skiljer dem åt är bland annat att den äldre har en träbit som sadel medan den senare har "vanligt stall" och att stämskruvarna är klenare och trängre på den gamla.
Hur funkar det att linda upp lindningen på strängen? Jag har hört att den kan linda upp sig och så är den förstörd. Det är den gamla reissuen jag har den är väl mest lik 50-tals orginalet.

Om det kan vara till nån hjälp så är avståndet mellan stallet och halssadeln 758 mm på E-strängen och den totala maxländen för den tjocka lindingen får vara 830 mm för att inte gå upp på strängstolpen. Finns det nån Longhorn ägare som har tips på vilka strängar som passar?
gäst

Inlägg av gäst »

Passar Ernie Ballsträngar på en Longhorn?
Tänkte på Ernie Ball Hybrid Slinky, mina favoritsträngar.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Nu har jag fått höra att folk visst brukar borra ut hålet i stolpen och dra igenom strängen så man lindar upp den tjocka delen direkt på stolpen, tänkte testa detta och se om det går. I sånt fall så borde man ju kunna andvända vilka strängar som helst även long scale strängar, vilka ju också är lättare att hitta och förmodligen billigare också.
gäst

Inlägg av gäst »

busse skrev:Nu har jag fått höra att folk visst brukar borra ut hålet i stolpen och dra igenom strängen så man lindar upp den tjocka delen direkt på stolpen, tänkte testa detta och se om det går. I sånt fall så borde man ju kunna andvända vilka strängar som helst även long scale strängar, vilka ju också är lättare att hitta och förmodligen billigare också.
Lägg gärna upp bilder på hur du gör! :)

Har precis beställt en Longhorn nämligen och vill gärna använda mina favoritsträngar, ernie ball hybrid slinky! :oops:
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Nu har jag testat D'Addario Chromes "ECB81S" och dom passade direkt i Longhornen utan några som helst modifikationer av stämskruvarna. Fick dock skära bort silkestråden för att den inte skulle ligga på sadeln men det gick bra med en mattkniv.
Skriv svar