"Döda" strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
bejsman
Medlem+
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 18:22
Ort: Ekenäs Finland

"Döda" strängar

Inlägg av bejsman »

Synpunkter på sk. dead strings, och då menar jag roundwound som inte bytts på lääänge och spelats myyyyycke. Jag tycks gilla dem men vet inte riktigt varför. Särskilt Sadowsky Modern 5 med emg låter coolt.
Sadowsky UV-70 5
Sadowsky Metro PJ 5
Mike Lull MV4
Guild Pilot
Yamaha BB1200 fretless
Midas Precision
EBS Reidmar + 2xTKS 112 & Eden 300T & EBS Proline 4x10
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: "Döda" strängar

Inlägg av Bassplaya »

Gillar egentligen inspelade strängar, men om jag märker att basen stämmer ur sig när jag spelar så är det dags att byta. Annars brukar jag byta inför gig. Eftersom jag inte har gig så ofta så funkar det för mig.
I mars hade jag 3 gig på två helger och bytte strängar en vecka innan första giget. Dessa strängar har suttit kvar fram till några dagar innan senaste giget som var i i onsdags. Då var det dags för nytt strängbyte. Anledningen var just att basen inte höll sig stämd.
Nästa planerade byte blir inför studion efter jul.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: "Döda" strängar

Inlägg av 41HZ »

Gillar döda strängar, byter först om de börjar stämma om sej eller så. Brukar ha dom ett par år. Har ett par flats på en bas som hängt med i sådär en 15 år, kanonljud!
Men så föredrar jag också ett middigt ljud.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: "Döda" strängar

Inlägg av JohannesH »

Tänkte precis göra en tråd om detta :)

Jag älskar när strängarna har stabiliserat sig/dött. De blir förutsägbara och jag känner att en viss "mojo" infinner sig. Billigt blir det också. Jag använder dr high-beams och brukar använda dem flitigt drygt ett halvår innan jag byter ut dem.
Jag spelar en hel del flageoletter och en del slap och strängarna behåller tillräckligt med "skärpa" för att det ska funka.
Ibland undrar jag om jag skulle prova flats på huvud-basen för att slippa in-nötningen :)

Sedan möter man folk som byter strängar varje kvart som förkastar inspelade strängar men det måste ju bli väldigt dyrt att hålla strängarna förutsägbara genom att byta dem så ofta? Är det värt det?

Sedan vill man ju inte att strängarna blir smutsiga och äckliga. Det är ju bara vidrigt och det påverkar spelbarheten negativt.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: "Döda" strängar

Inlägg av JohannesH »

Zombie-strängar for the win!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: "Döda" strängar

Inlägg av BBQV »

Det beror väl på ljudideal? Jag gillar inte zinget och fnisseldiskanten hos nya stålsträngar, mina favoriter är ordentligt inspelade nickelsträngar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar