Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av Pelleper »

Jag monterade för ett tag sedan Chromes 0.45 på min Fender CS64 Jazz. Det blev förstås grymt, soundet passar grymt bra både i storbandet och i 70-funkbandet, så långt allt väl!

MEN, efter första repet med storbandet med dessa (helt nya) Chromes monterade så fick jag rejäla blåsor på högerhandens fingertoppar (pek-, lång- och ring). Har inte haft blåsor på 20 år säkert, men nu kom de direkt, efter ett rep! Är det så att flats är med "blås-framkallande" och har en "sämre" friktion i den aspekten? Är faktiskt lite förvånad, jag tycker att de känns lenare än de rounds jag brukar använda (Rotosound Swing-bass). Har ALDRIG kört flats innan, förrän nu då, men känner att det är sjysst att ha på en av basarna för de ändamål där det passar, frågan är bara om man upphör att få blåsor av dom? "Spelas" dom in så att dom bli mindre blåsbenägna så småningom? Hur lång tid tar det för fingrarna att vänja sig?

Fick blåsor av kontran förr, men inte idag, så jag antar att jag har vant mig med kontrasträngarna och att det blir samma med flatsen på Jazzen?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av Ingemar Sundström »

På ring? Jag spelar nästan aldrig eller väldigt sällan med ring. Däremot de andra du sa och lill. Når väl längre med den. 8)
Har också nya på nån bas som sliter lite extra. Men man vänjer sig nog.
Ingemar
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av bassace »

Tycker inte flats i sig själv är mer "blås-framkallande" än rounds men Chromes är ju ganska stiffa - du kanske behöver trycka hårdare på dem?
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av Pelleper »

Kvällens 2,5-timmars rep med storbandet gick fint, inga blåsor eller ens tendenser till blåsor! Måste varit nåt annat som orsakade blåsorna förra gången, ikväll känns det som vanligt i fingrarna.

Gött, då kan jag fortsätta med flats på Fendern, det passar ju så fint in i storbandet!!! :)
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av flagg »

Är fortfarande inne på mitt första set Chromes men vill minnas de var lite sträva vid första timmarnas spel, kan det var det som gjort det? Upplevde att de blev halkigare efter stund. Vet inte om det är nåt sprayat på dom eller om det bara är en rest från tillverkningen eller ens om jag minns rätt för det är ett tag sen, men ändå.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av klasextas »

Blåsor på högerhanden tycker jag att jag får om jag inte hör mig själv och tror att jag måste "ta i" mer när jag spelar, kan det ha varit så?
Edit: om man är högerhänt alltså
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av Pelleper »

flagg skrev:Är fortfarande inne på mitt första set Chromes men vill minnas de var lite sträva vid första timmarnas spel, kan det var det som gjort det? Upplevde att de blev halkigare efter stund. Vet inte om det är nåt sprayat på dom eller om det bara är en rest från tillverkningen eller ens om jag minns rätt för det är ett tag sen, men ändå.
Så kan det vara. Det kändes betydligt bättre detta rep än första repet med Chromes.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av bootsy »

Precis, chromes kan kännas lite småsträva i början. Det har nog med saken att göra, plus att du nog omedvetet ändrade anslaget lite, eftersom du spelade på en annan sorts strängar än vanligt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av Pelleper »

klasextas skrev:Blåsor på högerhanden tycker jag att jag får om jag inte hör mig själv och tror att jag måste "ta i" mer när jag spelar, kan det ha varit så?
Edit: om man är högerhänt alltså
Exakt. Så brukar det bli även med rounds, inte att man får blåsor men att fingrarna blir mer "ansträngda" (på högerhanden om man är högerhänt då) och att det nästan syns att man hört sig själv dåligt efteråt. På gårdagens rep med storbandet så var dom tydligen sugna på att höra mer bas, dom bad mig höja hela tiden, så det kan ju vara en orsak till att man "tar i" mindre :)
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
bjornen
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 15 feb 2011, 15:37
Ort: Söder om Malmee

Re: Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av bjornen »

Använder bara Chromes utom på Hofnern då som har TI.
Innan jag sätter på Chromes torkar jag av dom väldigt noga med en trasa.
Har tyckt mig märka attt det sitter en trög beläggning på dom.Denna försvinner
efter en tids spelande men bättre att förekomma detta slitageproblem av fingertoppar
Hpd-P-jazz,Hag S-Swede,Ampeg SVT-Micro-Ampeg-SVT610
and it "Cant get no worse"
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av pieco »

Fick också blåsor på högerhanden när bytte till flats på p-basen. Blev liksom du förvånad men tror att jag hade ett hårdare anslag initialt. Eftersom friktionen blir lägre mot en slipad sträng så kompenserade jag omedvetet med att "dig in" mer för att få samma känsla.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Har inte fått blåsor på 20 år, men NU...

Inlägg av Svensson »

Kör med Chrome flats men har aldrig haft problem med blåsor, sällan jag får blåsor av kontraspelandet också trots ibland långa speluppehåll.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar