Ta av och på strängar?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Ta av och på strängar?

Inlägg av Tumblinman »

Hur ofta brukar Ni kunna ta av/på ett strängset innan de börjat bete sig underligt (intonera dåligt, låta heldött o.s.v)?
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Ta av och på strängar?

Inlägg av Poester »

öh... gör man det överhuvudtaget?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta av och på strängar?

Inlägg av bootsy »

Otroligt individuellt, beroende på vilka strängar man har, hur mycket man spelar och hur man svettas (faktiskt!). På basar med flats kan det gå år utan att man behöver byta, på basar med rounds kan det behövas en gång i veckan om man giggar mycket och vill ha bright sound.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Ta av och på strängar?

Inlägg av mikkejohansson »

Tror inte OP menar byta strängar utan plocka av och sätta på samma set? Jag gör så ibland när jag går mellan flats och rounds på basarna. Brukar dock sällan sätta på roundsen igen utan byter oftast då. Flatsen får ligga och gosa till sig under tiden.

Har ingen uppfattning hur ofta man kan göra det dock.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ta av och på strängar?

Inlägg av Nick »

mikkejohansson skrev:Tror inte OP menar byta strängar utan plocka av och sätta på samma set? Jag gör så ibland när jag går mellan flats och rounds på basarna. Brukar dock sällan sätta på roundsen igen utan byter oftast då. Flatsen får ligga och gosa till sig under tiden.

Har ingen uppfattning hur ofta man kan göra det dock.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Samma sak för mig. Har bytt från flats till rounds några gånger. Slutar alltid med att flatsen sätts tillbaka.
Rounds sätter jag dock aldrig tillbaka. Brukar passa på att byta strängar då istället.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Ta av och på strängar?

Inlägg av Enbasist »

Jag tillhör dom som tycker bra om gamla rounds men det är väldigt olika från set till set även om det är samma sort. Klassiska Rotosound SwingBass låter bara bra ett halvår gamla... ibland. Vissa set tål att tas av och på många gånger beroende på tycke och smak. Ska tillägga att jag inte har speciellt mycket handsvett och att jag brukar torka av strängarna med en handduk innan basen åker in i gigbagen. Har lånat ut basen till nån elev eller på jam någon gång och då dog strängarna på en timme. Du märker ju rätt tydligt när dom dör på riktigt. Sen har vi flats som La Bella som bara verkar låta bättre och bättre. Har hittills aldrig upplevt att dom tagit slut däremot kanske man blir sugen på variation.
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Ta av och på strängar?

Inlägg av Tumblinman »

Precis som de flesta har förstått så pratar jag om att montera tillbaka samma strängset flera ggr. T.ex de som kokar sina strängar eller om man utför någon modifikation på sin bas. Provar någon ny strängsort eller vid rengöring av greppbrädan o.s.v. Det finns många säkert många fler anledningar till att man måste avmontera strängarna på sin bas.
Klarar strängarna av att återmonteras hur många ggr som helst?
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Ta av och på strängar?

Inlägg av Enbasist »

Ja som du märker på svaren så finns inget entydigt svar på frågan, men naturligtvis inte hur många gånger som helst. Däremot blir inte strängarna sämre av att tas av snarast tvärtom om du inte skadar dom vid på- och avtagning. Det som kan vara negativt är ju att basens hals utsätts för förändring varje gång och där är basar väldigt inviduella. Jag har haft basar där jag dragit mig in i det längsta för att byta då jag vet att det alltid medför massa setup och justering av truss medan andra instrument inte verkar påverkas alls utan det bara är att stämma upp och köra.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ta av och på strängar?

Inlägg av fieldflower »

Jag tycker att 3-5 strängkok var max - sedan börjar de ofta få hyss för sig och bli svåra att intonera och så.

Det var länge sedan jag kokade strängar dock, eftersom jag trivs riktigt bra med tyskens billigaste set.
För 50:- setet är det helt enkelt inte värt att koka.
Medlem i PB50+
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Ta av och på strängar?

Inlägg av Tumblinman »

Man läser ju rätt ofta om folk som haft sina Flats i flera, flera år. Jag antar att man gärna vill ta av dem ibland (minst en gång om året beroende på hur mycket man spelar) för att rengöra greppbrädan, byta mickar, prova någon annan sträng, koka o.s.v. o.s.v.
Kanske är det så att så länge man återmonterar dem på samma bas, där strängarnas brytpunkter över stall och sadel är densamma, så går det bra?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Ta av och på strängar?

Inlägg av mikkejohansson »

Tumblinman skrev:Man läser ju rätt ofta om folk som haft sina Flats i flera, flera år. Jag antar att man gärna vill ta av dem ibland (minst en gång om året beroende på hur mycket man spelar) för att rengöra greppbrädan, byta mickar, prova någon annan sträng, koka o.s.v. o.s.v.
Kanske är det så att så länge man återmonterar dem på samma bas, där strängarnas brytpunkter över stall och sadel är densamma, så går det bra?
Gillar man gamla flats vill man nog ha kvar gunket på greppbrädan med... ;)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar