Warwick red label

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Janne

Warwick red label

Inlägg av Janne »

Lite märkliga strängar? Kunde inte låta bli att beställa ett set när jag beställde lite annat från thomann, 5 strängar för 150:- ungefär. Tog ett ganska fett set, 0.45 - 135. Hade räknat med att behöva spänna dragstången lite men till min stora förvåning så fick jag istället släppa rejält på den. Dom känns nästan som thomastik flats, alltså bra mycket slappare än elixirsträngarna som satt på förut. Tror jag gillar ljudet i dom, fast har inte riktigt bestämt mig än för dom låter verkligen inte som jag trodde att dom skulle låta.
Nä, det här var ingen recension, bara en reflektion.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Re: Warwick red label

Inlägg av Noelredding »

Jan Brodin skrev:Lite märkliga strängar? Kunde inte låta bli att beställa ett set när jag beställde lite annat från thomann, 5 strängar för 150:- ungefär. Tog ett ganska fett set, 0.45 - 135. Hade räknat med att behöva spänna dragstången lite men till min stora förvåning så fick jag istället släppa rejält på den. Dom känns nästan som thomastik flats, alltså bra mycket slappare än elixirsträngarna som satt på förut. Tror jag gillar ljudet i dom, fast har inte riktigt bestämt mig än för dom låter verkligen inte som jag trodde att dom skulle låta.
Nä, det här var ingen recension, bara en reflektion.
Har dom ett "ljust" ljud? Alltså är det mycket diskant i dom? I så fall tror jag att jag ska prova ett set :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ett av de få strängar som funkar för mig.
De mesta övriga dör efter 1-3 rep. Vet inte riktigt hur jag är skapt?! :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Warwick red label

Inlägg av Geddan »

Noelredding skrev: Har dom ett "ljust" ljud? Alltså är det mycket diskant i dom? I så fall tror jag att jag ska prova ett set :)
Vi snackar Steve Harris!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Red label är riktigt bra för sitt pris, jag gillar diskantrika strängar.

de är dock inte fasade (eller minns jag fel nu?) som t.ex. Black label så man får utöva lite våld för att få i dem i ett standard warwickstall. jäkligt konstigt att deras egna strängar inte passar i deras basar....
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Geddy_Lee skrev:Ett av de få strängar som funkar för mig.
De mesta övriga dör efter 1-3 rep. Vet inte riktigt hur jag är skapt?! :?
Jag satt ett par DR-strängar på min bas, där snackar vi skillnad direkt efter ett par rep. Från början var dom så brighta det kan bli och nu är dom helt jävla döda, jag har spelat på rostiga strängar som låtit bättre. :P


Red Label har jag provat en gång tror jag, kändes rätt "medelmåttliga", då köper jag hellre D'addario
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

knedy skrev: Red Label har jag provat en gång tror jag, kändes rätt "medelmåttliga", då köper jag hellre D'addario
If it works for you!
Jag köpte nyligen ett par för 240 spänn. (fick 90 kr rabatt på Börsen)
Då är de fortfarande runt 70-80 spänn dyrare än Red Label (beroende på vem som står i kassan på Börsen)
och DaDarrio funkade ett rep innan all klang försvann.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

knedy skrev:Jag satt ett par DR-strängar på min bas, där snackar vi skillnad direkt efter ett par rep. Från början var dom så brighta det kan bli och nu är dom helt jävla döda, jag har spelat på rostiga strängar som låtit bättre. :P
?? Har DR på 2 av mina basar nu och dom har hållit ton i evigheter! Vore dom inte så dyra skulle jag köpa fler set!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

peppe skrev:
knedy skrev:Jag satt ett par DR-strängar på min bas, där snackar vi skillnad direkt efter ett par rep. Från början var dom så brighta det kan bli och nu är dom helt jävla döda, jag har spelat på rostiga strängar som låtit bättre. :P
?? Har DR på 2 av mina basar nu och dom har hållit ton i evigheter! Vore dom inte så dyra skulle jag köpa fler set!
Från början var det övermycket diskant med mina, mer än nya Elixir men så en dag tog jag upp basen och det var som att spela på flatwounds doppade i sirap. Måste vara att jag fått ett skit-set antar jag.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

knedy skrev:Måste vara att jag fått ett skit-set antar jag.
Du fick nog ett helt normalt set! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Geddy_Lee skrev:
knedy skrev:Måste vara att jag fått ett skit-set antar jag.
Du fick nog ett helt normalt set! :wink:
Ja jag kommer då inte köpa fler DR-strängar :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

knedy skrev:
Geddy_Lee skrev:Ett av de få strängar som funkar för mig.
De mesta övriga dör efter 1-3 rep. Vet inte riktigt hur jag är skapt?! :?
Jag satt ett par DR-strängar på min bas, där snackar vi skillnad direkt efter ett par rep. Från början var dom så brighta det kan bli och nu är dom helt jävla döda, jag har spelat på rostiga strängar som låtit bättre. :P


Red Label har jag provat en gång tror jag, kändes rätt "medelmåttliga", då köper jag hellre D'addario
Jag köpte ett par DR Fat beams, dem låt svinbra verkligen, men dem dog efter kanske åtta timmars spel!
Till skillnad från mina elixir, som jag visserligen inte tycker om, men det setet köpte jag i oktober, och sedan dess använda flera timmar per dag med mycket slap, låter som DR efter en timme!
grejor
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Re: Warwick red label

Inlägg av Noelredding »

Geddy_Lee skrev:
Noelredding skrev: Har dom ett "ljust" ljud? Alltså är det mycket diskant i dom? I så fall tror jag att jag ska prova ett set :)
Vi snackar Steve Harris!
Gött!! :D
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Geddan!!! Det här är ju jättekonstigt, för Red label tillsammans med ernie ball är dom strängar som dör mest av dom jag någonsin haft! (med tanke på rotosoundstråden).
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

macahan skrev:Geddan!!! Det här är ju jättekonstigt, för Red label tillsammans med ernie ball är dom strängar som dör mest av dom jag någonsin haft! (med tanke på rotosoundstråden).
Bevisar återigen att det inte går att tipsa varandra ang strängar.
Det är bara att testa själv.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Geddy_Lee skrev:
macahan skrev:Geddan!!! Det här är ju jättekonstigt, för Red label tillsammans med ernie ball är dom strängar som dör mest av dom jag någonsin haft! (med tanke på rotosoundstråden).
Bevisar återigen att det inte går att tipsa varandra ang strängar.
Det är bara att testa själv.
+1

Det är verkligen väldigt fascinerande.. :D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har Warwick red label snygg silkeslindning?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Näpp. Ingen silkeslindning, däremot är dom sjukt prisvärda då tysken tar 95 spänn per set!!! Ganska diskantrika, tycker livslängden är klart godkänd med tanke på priset. Jämförde dom nyligen mot daddario xl o jag föredrar red label, men som sagt, det är en fråga om tycke o smak!
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Jag tycker verkligen inte att Red Label är något att ha. Jag tycker dom låter skit redan från början och efter två takter har dom tappat all ton. Med tanke på att ett par Rotosound RS66 kostar 120kr/set från USA så ser jag ingen anledning att köpa Red Label bara för att spara 25kr.
Janne

Inlägg av Janne »

Jag håller med Geddan, det går inte att tipsa andra om strängar. Men det är rätt kul att prova sig fram genom djungeln av bassträngar.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dexter skrev:Jag tycker verkligen inte att Red Label är något att ha. Jag tycker dom låter skit redan från början och efter två takter har dom tappat all ton. Med tanke på att ett par Rotosound RS66 kostar 120kr/set från USA så ser jag ingen anledning att köpa Red Label bara för att spara 25kr.
Och som sagt, Rotosound håller inte ens ett helt rep för mig,
så det är oerhört beroende av vem som spelar på strängarna.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Ni pratar om diskantrika strängar, vafan grabbar är det inte bas vi lirar?
Jag blir faktiskt lycklig av då strängarna dör lite å allt fnissel som dom har när dom är nya förvinner 8)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
dexter skrev:Jag tycker verkligen inte att Red Label är något att ha. Jag tycker dom låter skit redan från början och efter två takter har dom tappat all ton. Med tanke på att ett par Rotosound RS66 kostar 120kr/set från USA så ser jag ingen anledning att köpa Red Label bara för att spara 25kr.
Och som sagt, Rotosound håller inte ens ett helt rep för mig,
så det är oerhört beroende av vem som spelar på strängarna.

Ja, det är verkligen skumt.
Jag tycker Boomers låter skitbra trots att de är använda i flera veckor och jag tycker Red Label låter piss efter ett rep... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

peppe skrev:Ni pratar om diskantrika strängar, vafan grabbar är det inte bas vi lirar?
Jag blir faktiskt lycklig av då strängarna dör lite å allt fnissel som dom har när dom är nya förvinner 8)
Faktiskt! De mognar ofta fint på basarna,
På Ricken kan det möjligen vara kul å ha lite extrem edge när det distas.
För att överdriva grundkaraktären liksom.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:
peppe skrev:Ni pratar om diskantrika strängar, vafan grabbar är det inte bas vi lirar?
Jag blir faktiskt lycklig av då strängarna dör lite å allt fnissel som dom har när dom är nya förvinner 8)
Faktiskt! De mognar ofta fint på basarna,
På Ricken kan det möjligen vara kul å ha lite extrem edge när det distas.
För att överdriva grundkaraktären liksom.
Och samma här.
Strängar behöver spelas in för att de ska låta bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar