Att handla strängar från en lokal handlare...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av Roger Hedin »

Lokal och lokal, inom riket i alla fall... :wink:

Jag skrev ju en liten recension på Thomastik Jazz Rounds härförleden. Det visade sig att det första setet hade en dålig E-sträng. Vår vän "Urban Guerilla" på Malmö Musikaffär ordnade en utbytessträng från en till en början motvillig distributör; dock låg strängen i brevlådan när jag kom hem från dagens id, nu sitter den på basen och låter som den ska, dvs. med samma klangfärg som de övriga strängarna. Hur hade detta gått med en Thomannsk affär? Eller en basstringsonlinesk? Nä - fram för lokala handlare och lokalt öl! Gynna våra knights in rusty 'n' dusty armour som håller ut mot den stora anhopningen av Alibabor och Aliexpresser och fan och hans mormor...!

God jul alla näringsidkare!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av BBQV »

:clappy:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av mrbaloo »

Kom ihåg att det inte bara gäller strängar!
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av anthax »

Har gått på niten att köpa över nätet och fått trasiga produkter, att de få kronor man sparar in på ett onlineköp äts upp av frakter fram och tillbaka innan fungerande prylar står hemma. :)
Senast redigerad av anthax den fre 22 dec 2017, 16:51, redigerad totalt 1 gånger.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av Taurus »

Jag försöker alltid handla lokalt - Musikaffärn i bandystaden utan hall eller i nödfall 4Sound Gävle - om det är möjligt, praktiskt och inte ohemult mycket dyrare än utrikisk näthandel.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av blackparkas »

Taurus skrev:Jag försöker alltid handla lokalt - Musikaffärn i bandystaden utan hall eller i nödfall 4Sound Gävle - om det är möjligt, praktiskt och inte ohemult mycket dyrare än utrikisk näthandel.
Hörrududu... "Snart" har vi hall å!! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:
Taurus skrev:Jag försöker alltid handla lokalt - Musikaffärn i bandystaden utan hall eller i nödfall 4Sound Gävle - om det är möjligt, praktiskt och inte ohemult mycket dyrare än utrikisk näthandel.
Hörrududu... "Snart" har vi hall å!! :D
Du ska säga: Hallå! Snart har vi hall å. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av BillWyman »

Roger Hedin skrev:Lokal och lokal, inom riket i alla fall... :wink:

Jag skrev ju en liten recension på Thomastik Jazz Rounds härförleden. Det visade sig att det första setet hade en dålig E-sträng. Vår vän "Urban Guerilla" på Malmö Musikaffär ordnade en utbytessträng från en till en början motvillig distributör; dock låg strängen i brevlådan när jag kom hem från dagens id, nu sitter den på basen och låter som den ska, dvs. med samma klangfärg som de övriga strängarna. Hur hade detta gått med en Thomannsk affär? Eller en basstringsonlinesk? Nä - fram för lokala handlare och lokalt öl! Gynna våra knights in rusty 'n' dusty armour som håller ut mot den stora anhopningen av Alibabor och Aliexpresser och fan och hans mormor...!

God jul alla näringsidkare!
Jag har just strängat upp en av P-basarna med Thomastik-Infeld Jazz Round Wound (JR 344).
Första intrycket - Oj vad tunna / Wow vad härliga dom är att spela på / Så bra dom låter (direkt ur paketet)!
Tyvärr har jag inte köpt setet av ”Urban Guerilla” (beställde det från England tillsammans med en Lindy Fralin PU) denna gången, men basen som förärats strängarna är köpt, flång ny, av herr ”Urban Guerilla” på Malmö Musikaffär.
Peppar, peppar så verkar alla strängar vara hela i mitt set, men du har absolut en poäng i det du skriver, Roger.
Nästa gång kommer även strängarna köpas ”lokalt”

Gott slut folks!
Bild
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av Svensson »

Helt klart gynna fysiska butiker inom landets gränser men man ska nog vara lite försiktigt med att i förväg döma ut Thomann och andra stora drakars kundbemötande och ovillighet att ta till sig reklamationer. Jag har hört flera exempel på den de skött sig föredömligt så då är det ju bra om det lokala alternativet som i ditt fall varit på tårna och fixat det på ett bra sätt. Finns tyvärr alldeles för många lokala handlare (inte musikaffärer specifikt) som inte förstått att konkurrensen från de stora kedjorna inte enbart består i prissättning utan även kundbemötande, chansen till öppet köp, garantier osv.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev: chansen till öppet köp, garantier osv.

Sånt där kan ju småhandlare nästan aldrig tävla med.
Säg att en kund beställer en Gibson för 37 papp...
Få mindre butiker som kan erbjuda öppet köp på en sådan eftersom det oftast innebär att butiken får ha gitarren på hyllan eftersom öppet köp inte verkar funka mellan distributörer och ÅF.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev: chansen till öppet köp, garantier osv.

Sånt där kan ju småhandlare nästan aldrig tävla med.
Säg att en kund beställer en Gibson för 37 papp...
Få mindre butiker som kan erbjuda öppet köp på en sådan eftersom det oftast innebär att butiken får ha gitarren på hyllan eftersom öppet köp inte verkar funka mellan distributörer och ÅF.
Nej såklart, tänkte väl mer överlag, att man i alla fall måste vara medveten om vilken konkurrens man har och försöka möta upp mot den, man ska inte underskatta sina konkurrenter i förhand, lite så jag menade. Finns många lokala handlare som är fantastiska att ha att göra med men tyvärr alltför många som man undrar varför de ens driver egen butik, i alla fall här uppe.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av Roger Hedin »

:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:men tyvärr alltför många som man undrar varför de ens driver egen butik, i alla fall här uppe.
Här nere också.... HAHAHAHAAA!!!!! :D

Jag är ensam i Hälsingland.
Stod för nån timme sedan och sålde INTE en tamburin jag hade hemma eftersom jag berättade för kunden att den var kass.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev:men tyvärr alltför många som man undrar varför de ens driver egen butik, i alla fall här uppe.
Här nere också.... HAHAHAHAAA!!!!! :D

Jag är ensam i Hälsingland.
Stod för nån timme sedan och sålde INTE en tamburin jag hade hemma eftersom jag berättade för kunden att den var kass.... :D
Du skulle ha krängt på dom en Gibson för 37 papp och slängt med tamburinen på köpet istället!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av blackparkas »

Hehehe... Ja... Det BORDE jag gjort... OM jag hade varit en storbutik med bara fokus på SÄLJ SÄLJ SÄLJ!!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag krängde byggvaror ett tag på 80-talet, då en mycket liten och mycket gammal tant kom in med sin magsure son och nonchalante sonson för att köpa en ytterdörr. (De ville säkert att tanten skulle spara på pengarna de skulle ärva.) Det var en klämkäck liten gumma, vi slängde käft ett långt tag till sursonens tydliga ogillande. Hon ville ha den kraftigaste dörren vi hade, så jag visade henne slutligen efter mycket kännande och skärskådande ett monster till dörr som var tre tum tjock. "Är den bra?" frågade tanten. "Ja, det verkar vara gott krut i dig, men jag lovar att den här dörren kommer att överleva dig" svarade jag. Tanten garvade, körde sin lilla men spänstiga armbåge i sidan på mig och sa: "JAG TAR DEN! Pojkarna får lasta den på takräcket." Skräcken i deras ögon när de skulle lyfta ut pjäsen - med vikt som ett gammalt svart piano - gick inte ta fel på. Tanten skrattade och betalade. Hon kom aldrig tillbaka, så jag antar att hon både är nöjd och avliden sedan länge. Det är roligt att handla live, både köpa och sälja...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av BillWyman »

Roger Hedin skrev:Lokal och lokal, inom riket i alla fall... :wink:

Jag skrev ju en liten recension på Thomastik Jazz Rounds härförleden. Det visade sig att det första setet hade en dålig E-sträng. Vår vän "Urban Guerilla" på Malmö Musikaffär ordnade en utbytessträng från en till en början motvillig distributör; dock låg strängen i brevlådan när jag kom hem från dagens id, nu sitter den på basen och låter som den ska, dvs. med samma klangfärg som de övriga strängarna. Hur hade detta gått med en Thomannsk affär? Eller en basstringsonlinesk? Nä - fram för lokala handlare och lokalt öl! Gynna våra knights in rusty 'n' dusty armour som håller ut mot den stora anhopningen av Alibabor och Aliexpresser och fan och hans mormor...!

God jul alla näringsidkare!
Jag köpte också ett set Thomastik JR344 av Frej alias ”Urban Guerilla” på Malmö Musikaffär för en tid sen. Detta set hamnade på ena Jazzbasen (har sen tidigare ett likadant set, beställt från UK, på ena P-basen så jag hade ju ett friskt set att jämföra med) och i mitt fall visade det sig att såväl E som A strängen(arna) var ”dåliga”. Dom lät som flats ungefär. Inte alls krispigt och homogent med D och G som setet jag redan hade.
Men Frej löste detta. På en vecka hade jag ett nytt set från leverantören i min brevlåda. Jag bytte E och A och till min glädje kunde jag konstatera att dessa lät som dom skall.
Nu returnerar jag dom felaktiga och överblivna strängarna till Malmö o sen går dom vidare till leverantören för analys.
Hoppas att detta bara var en tillfällig blip av Thomastik (?) för jag gillar verkligen deras strängar.
Flatsen har jag aldrig (tre set) haft några problem med.
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av engson »

Jag försöker få mailsvar på ett par enkla frågor från mina två närmaste lokala butiker.
Det går så där...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av Danne »

engson skrev:Jag försöker få mailsvar på ett par enkla frågor från mina två närmaste lokala butiker.
Det går så där...
Mja, min upplevelse är den att mindre fysiska butiker ofta är just fysiska butiker. Man verkar vara mindre benägen att vara driven på den digitala sidan. Sedan om detta beror på tidsbrist, olust eller oförmåga låter jag vara osagt. Kanske de räknar med att deras kunder kommunicerar med telefonsamtal? Nätbutikerna däremot kommunicerar ju mest digitalt, så där funkar nog mail avsevärt bättre.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av engson »

Danne skrev:
engson skrev:Jag försöker få mailsvar på ett par enkla frågor från mina två närmaste lokala butiker.
Det går så där...
Mja, min upplevelse är den att mindre fysiska butiker ofta är just fysiska butiker. Man verkar vara mindre benägen att vara driven på den digitala sidan. Sedan om detta beror på tidsbrist, olust eller oförmåga låter jag vara osagt. Kanske de räknar med att deras kunder kommunicerar med telefonsamtal? Nätbutikerna däremot kommunicerar ju mest digitalt, så där funkar nog mail avsevärt bättre.
Det är lugnt för min del. Jag löser det på annat sätt. Att försöka ringa dit är ännu mer meningslöst. Jag har försökt.
Det handlar ändå om två hyfsat stora butiker i ordermusickedjan. Har dessutom lagt åtskilliga tusenlappar på inköp hos dom genom åren. Begriper inte varför dom inte bara kan svara på ett enkelt mail. :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av Roger Hedin »

Det finns nåt som heter telefon. Det brukar funka. Välj rätt handlare och inte nån som är för stor för sin egen verklighet.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av blackparkas »

Danne skrev:
engson skrev:Jag försöker få mailsvar på ett par enkla frågor från mina två närmaste lokala butiker.
Det går så där...
Mja, min upplevelse är den att mindre fysiska butiker ofta är just fysiska butiker. Man verkar vara mindre benägen att vara driven på den digitala sidan. Sedan om detta beror på tidsbrist, olust eller oförmåga låter jag vara osagt. Kanske de räknar med att deras kunder kommunicerar med telefonsamtal? Nätbutikerna däremot kommunicerar ju mest digitalt, så där funkar nog mail avsevärt bättre.

Ja, jag är ju en sån där fysisk butik som gärna är fysisk, och som har kunder som gärna är "fysiska" så att säga... :D
Men nog svarar jag på mail för det mesta...
Jag är ju iofs en enmansbutik, de större butikerna borde ju kunna erbjuda än mer service mail/nät-ledes.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av gthyni »

Fast nog är det väl rätt att prioritera de kunder som släpat sig till en butik framför de som ringer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av mrbaloo »

http://www.notreble.com/buzz/2016/07/08 ... my-part-1/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.notreble.com/buzz/2016/08/05 ... my-part-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Att handla strängar från en lokal handlare...

Inlägg av RolleHarris »

Det önskar jag att jag kunde, men tyvärr finns det bara Daddario och Fendersträngar i butiken. Nickel också, inte stainless, inte i min storlek heller så vad gör man?
Skriv svar