Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av RexHunter »

Hej jag har en FL Fender Jazz MiM som jag gradvis blir allt bättre vän med :win :roll: ... Nu har jag t o m vågat ta med den på rep :oops:...
Den låter dock väl dovt i mina 60 års tinnitus öron... Men strängarna är spänstiga o sköna för övrigt.
Föregående ägare trodde det är Fender strängar som sitter på den. Det är grönt silke i bägge ändarna o mässingsfärgade knoppar.
Förslag önskas alltså på spänstiga o lite livligare flats.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Danne »

D'Addario Chromes är spänstiga och bland de mest diskantrika flatsen på marknaden.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Roger Hedin »

Om du vill ha flats med lite mer ton än i armeringsjärnssträngar ( ;) ) kan jag rekommendera Thomastik Flats. De är i och för sig lite lösare i hullet, men har mycket mer ton.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Danne »

Lite lösare?....Men Thomastik-Infeld är ju bland det sladdrigaste man kan få tag på Roger. Jag gillar dem men om trådskaparen vill ha spänstiga strängar är de nog inte att rekommendera väl?
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Janne »

Älskar också TI men som Danne säger har de ju extremt låg tension. Och Chromes har ju lite mer ton än TI också.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Enbasist »

Dunlop flats!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av RexHunter »

Jag gjorde mig ett ärende till min lokala stränghökare, 4sound i Västerås i dag. I akt o mening att inhandla ett set m d’addario chromes... Det visade sig dock att lagret var tömt, inte bara på chromes, där fanns inga flats överhuvudtaget. :roll: Men det kommer hem nya på en vecka. Bara att slå sig till ro alltså... 8)
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Danne »

En vecka kan man nog sitta lugnt i båten ja. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Enbasist »

Dunlop flats som sagt.
Jag skulle aldrig köpa Chromes, alldeles för plonkiga, stela och osköna första månaderna eller längre. Ingen värme i dom vilket ju är en av största anledningarna att använda flats.
Smaken är ju olika men Dunlops har både topp end och ändå värme och är mycket bättre polerade än D’Addario vilket gör dom skönare att spela på.
Allt då IMHO. Men prova om du kan. Tyvärr verkar ju D’Addario lite ha mutat in sig helt och hållet på den svenska flats marknaden.
https://www.bassbuddha.com/product/dunl ... CwQAvD_BwE


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Roger Hedin »

Danne skrev: fre 22 mar 2019, 21:35 Lite lösare?....Men Thomastik-Infeld är ju bland det sladdrigaste man kan få tag på Roger. Jag gillar dem men om trådskaparen vill ha spänstiga strängar är de nog inte att rekommendera väl?
Som jag sa: i och för sig lite lösare i hullet...
Men - de har ton och inte bara pflompk! :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av RexHunter »

Blev även ett set med Dunlop flats beställda från BassBuddha i söndags. Kom just en pling från DHL att nu finns de för avhämtning i Västerås. Snabba ryck... :mrgreen:
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Enbasist »

Kul att se vad du tycker :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av RexHunter »

Ja här kommer mina första intryck av Dunlop strängarna...
Rejält hårda är dom. Lite mer tension än de (Fender?) strängar som satt på basen när jag fick hem den. Får nog dra åt dragstången ett 1/8 varv när de har satt sig.
Men de låter faktiskt bra. Både akustiskt, i lurar och i repan med min TH500. Repade med bluesbandet i kväll, 2 git, trummor o bas. Basen satt fint i mixen. Fan, nu har jag kört 2 rep med bandlös bas! Å det funkar... :mrgreen:
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Enbasist »




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av strummer »

RexHunter skrev: tor 28 mar 2019, 22:23 Ja här kommer mina första intryck av Dunlop strängarna...
Rejält hårda är dom. Lite mer tension än de (Fender?) strängar som satt på basen när jag fick hem den. Får nog dra åt dragstången ett 1/8 varv när de har satt sig.
Men de låter faktiskt bra. Både akustiskt, i lurar och i repan med min TH500. Repade med bluesbandet i kväll, 2 git, trummor o bas. Basen satt fint i mixen. Fan, nu har jag kört 2 rep med bandlös bas! Å det funkar... :mrgreen:
Och jag som skulle rekommendera Dunlop flats, sen till partyt, kul att du också gillar dem!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av Enbasist »

RexHunter skrev:Ja här kommer mina första intryck av Dunlop strängarna...
Rejält hårda är dom. Lite mer tension än de (Fender?) strängar som satt på basen när jag fick hem den. Får nog dra åt dragstången ett 1/8 varv när de har satt sig.
Där ser man hur olika man kan uppleva det där med tension. Jag var på väg att skriva att det enda jag ev skulle kunna invända mot Dunlops var just att dom är lite mjuka för sin tjocklek (45-105) jämfört med nästan alla andra märken och jag upplever Fender, Chromes, LaBella, GHS mm som betydligt fastare.
Sen är ju Thomastik något för sig själv med sina ovanliga tjocklekar och väldigt gummibandsartade elasticitet, som ju också ger dem ett väldigt typisk sound vilket många älskar... bara man kan vänja in sig och hitta dem under fingrarna Bild.
Dunlops är för mig nästan den perfekta kompromissen mellan lätt tension, old school och modernare, brightare flats.
Fender har å sin sida dribblat rätt friskt med tjocklekar och typ genom åren så du kanske har haft rätt tunna fender strängar på tidigare. Ge Dunlopsen nån vecka så ska du se att de känns rätt lagom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av mrbaloo »

Varför inte testa Gallo Blacknylon G77?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Förslag på flats till bandlös jazzbas?

Inlägg av hitman »

Intressant, har inte funderat så mycket på skillnaden tidigare. Jag tror jag kör på Ernie Ball och Rotosound Jazz 77 för tillfället, eftersom man inte behöver byta flata strängar ens vart 10:e år så hinner jag ju glömma bort mellan varven vad det var jag köpte en gång i tiden :D

Nu har jag en obesvarad kärlek till kontrabas, även om den är injusterad av Olle Steinholtz så är ju tensionen hög jämfört med de flesta elbasar.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar