Nickel eller Stainless Steel...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Nickel eller Stainless Steel...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har i många år spelat uteslutande på nickelsträngar, men passade på att köpa ett set DR rostfria och satte på min Super J4. Det första intrycket var att de nöp fast i fingrarna på ett obehagligt sätt, men vilken TON! Nu har Super J5 också rostfria, fast D'Addario. Sent ska syndar'n vakna... ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Nickel eller Stainless Steel...

Inlägg av gthyni »

NYXL är ganska trevliga annars är och har det alltid varit rostfritt på mina basar, prosteels men även Swingbass, eller Hi-beams. Går inte ta blodprov på vänsterhandens fingrar.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Nickel eller Stainless Steel...

Inlägg av Jellew »

Håller med både avseende ton och obehaglighet. Jag lät känslan avgöra vid senaste köpet av strängar :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nickel eller Stainless Steel...

Inlägg av blackparkas »

Ja, rejält lucköppnare när jag orkade bry mig i strängar och halkade in på DR Lo Riders….
Synd bara att det är så svårt att hitta strängar med rejäl tension..

Lo Riders är vettiga i normal stämning, och det bästa jag testat hittills i ett helt ned men... Skulle vilja ha nåt mellan Lo Riders i normalstämt och Lo Riders nedstämt ett helt tonsteg...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Nickel eller Stainless Steel...

Inlägg av Rut66 »

Föredrar Stainless alla dagar i veckan. Upplever DR, (iaf Fat Beams/Hi Beams), snällare mot händerna än tex RotoSound som jag tycker är direkt obehagliga. Även D'addario FlexSteels var/är snälla mot händerna.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Skriv svar