Billiga strängar som fungerar?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: tor 09 apr 2020, 12:32
fieldflower skrev: tor 09 apr 2020, 09:02
Också lite underligt att de som skyr billiga saker öht skriver i en tråd som heter "Billiga strängar som fungerar?"
Det kanske finns andra trådar man kan skriva i om man inte är intresserad av att delta i ämnet...?
Jag trodde det här var Pratabas, men jag kanske missuppfattat och hamnat i nåt annat forum?
Såg mer ut som forumet KlagaPåBasister i era inlägg...;)

Om nån ber om tips på billiga och bra strängar är det helt enkelt inte produktivt att bidra med att billiga strängar per definition är skit och basister som vill ha billiga strängar är dåliga människor som inte tar basismen på allvar.
Det kanske känns konstigt, men så ligger det alltså till.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av blackparkas »

Du har ju helt missat hela Pratabasgrejen trots att du var med från början... :D

Att tycka det är tråkigt att folk inte vill att deras hobby ska få kosta är inte samma sak som att man tycker folk som väljer billiga alternativ är dåliga människor som inte tar basismen på allvar.
Men ja, jag tycker absolut det känns mer seriöst om någon står och lirar med en Fender än en Harley Benton-bas.
Och ALLA har råd med en Fender idag, sen om man hellre vill ha en Ibanez och inte vill ha en Fender är det en annan diskussion.

Billiga strängar ÄR per definition skit, FÖR MIG, och om man då frågar efter åsikter så borde det ju vara ok att jag uttrycker MIN åsikt, eller ska vi bara få svara om man har nåt positivt att säga?
Så har aldrig PB funkat, även om det på senare år varit extremt tråkigt här mycket tack vare att folk som säger vad de tycker inte är kvar längre...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av fieldflower »

Hahaha, hemmablind som vanligt. :lol:
"Nej jag tycker inte att det är skit, men jag tycker minsann att det är skit."
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av blackparkas »

Förstår inte vad du menar?

Läste du öht vad jag skrev?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av fieldflower »

Frågan är väl om du läste vad du just skrev?
Man är inte dålig om man använder billiga prylar men man är oseriös.
Du förstår verkligen inte...?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av blackparkas »

Jag sa inte att man ÄR OSERIÖS.
Jag sa att Jag tycker att det KÄNNS MER SERIÖST med Fender än Harley Benton.
(Eller Music Man istället för Sterling by, eller Warwick istället för Woodoo osv...)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av fieldflower »

Så... I en tråd för billiga strängar... Hade du tänkt tillföra eller bara klaga...?
Vi har väl gått varvet runt nu tror jag...
:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av blackparkas »

-Billiga strängar som fungerar?
-Det finns inte, ENLIGT MIN ERFARENHET.

Alt.
-300 spänn för Daddarios ÄR billigt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av mrbaloo »

Så här 13 år sedan jag köpte min akustiska bas tycker jag att mina DAddario coated phosforbrons-strängar som sitter på basen är superbilliga. Jag har aldrig bytt strängar så jag har ett paket oanvända tills den dagen infaller. Strängarna var dyra i inköp men pris per ton och per år blir ju löjligt billigt. Dessutom är de grymt bra ljud i dem, så jag är nöjd.

De där DR Neon strängarna är också mycket prisvärda även om de är dyra i inköp. För de räcker mycket längre än motsvarande ocoated strängar.

Så kanske man inte kan tänka, men så tänker jag.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: tor 09 apr 2020, 15:52 -Billiga strängar som fungerar?
-Det finns inte, ENLIGT MIN ERFARENHET.

Alt.
-300 spänn för Daddarios ÄR billigt...
Om jag snubblar över en tråd som frågar efter de bästa flatsen så scrollar jag vidare eftersom jag inte gillar flats.
Om jag snubblar över en tråd där man skall rangordna de bästa Metallica-skivorna scrollar jag vidare eftersom jag inte gillar Metallica.
Osv, osv, osv.
Det enda jag skulle kunna bidra med i såna trådar är negativism. Därför scrollar man vidare.

Eller... man kan ju svara, men på ett trevligt sätt.
Men att börja jiddra om seriositet i förhållande till pris i en tråd som frågar efter bra prylar med lågt pris är bara arsligt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev: tor 09 apr 2020, 16:38 Så här 13 år sedan jag köpte min akustiska bas tycker jag att mina DAddario coated phosforbrons-strängar som sitter på basen är superbilliga. Jag har aldrig bytt strängar så jag har ett paket oanvända tills den dagen infaller. Strängarna var dyra i inköp men pris per ton och per år blir ju löjligt billigt. Dessutom är de grymt bra ljud i dem, så jag är nöjd.

De där DR Neon strängarna är också mycket prisvärda även om de är dyra i inköp. För de räcker mycket längre än motsvarande ocoated strängar.

Så kanske man inte kan tänka, men så tänker jag.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Där har du en poäng.
Även om jag tycker att tyskens 50-kronors set är helt ok om man byter hyfsat ofta, så är de Elixir som satt på Ricken då jag köpte den av Hågge bättre.
De har hållt ton väldigt länge, och även om det kanske inte går jämnt ut i krona per månad blir det ändå prisvärt om man kan byta betydligt mer sällan.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av lowfreq »

fieldflower skrev: tor 09 apr 2020, 13:00...Om nån ber om tips på billiga och bra strängar är det helt enkelt inte produktivt att bidra med att billiga strängar per definition är skit och basister som vill ha billiga strängar är dåliga människor som inte tar basismen på allvar.
Det kanske känns konstigt, men så ligger det alltså till.
Haha... "är dåliga människor" ... Du vill verkligen missförstå med flit... Jag vet att du förstår vad jag/parkas menar.
...och att trådar ibland drar iväg åt olika håll... är det ens något vi reagerar på öht? Det är väl mer regel än undantag.

Själv tror jag mer på att det många gånger är mer ekonomiskt att köpa kvalitet i långa loppet.
Snålheten bedrar ofta visheten, som det brukar heta.

Jag tror det är väldigt ovanligt att superbilliga strängar är bra. Den ekvationen går sällan ihop.

Hög kvalitet som samtidigt är väldigt billigt är extremt ovanligt.

Så svaret är: nej, det finns inte. IMO.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: tor 09 apr 2020, 17:31
blackparkas skrev: tor 09 apr 2020, 15:52 -Billiga strängar som fungerar?
-Det finns inte, ENLIGT MIN ERFARENHET.

Alt.
-300 spänn för Daddarios ÄR billigt...
Om jag snubblar över en tråd som frågar efter de bästa flatsen så scrollar jag vidare eftersom jag inte gillar flats.
Om jag snubblar över en tråd där man skall rangordna de bästa Metallica-skivorna scrollar jag vidare eftersom jag inte gillar Metallica.
Osv, osv, osv.
Det enda jag skulle kunna bidra med i såna trådar är negativism. Därför scrollar man vidare.

Eller... man kan ju svara, men på ett trevligt sätt.
Men att börja jiddra om seriositet i förhållande till pris i en tråd som frågar efter bra prylar med lågt pris är bara arsligt.

Det får du tycka.
Och då tycker jag du är löjlig.
Du som varit med ett tag borde ju ha insett att det är just de här diskussionerna som gjorde forumet till vad det en gång var.
Det var pga att det gick att diskutera högt och lågt som forumet var roligt och välbesökt.
Nu ska det vara så korrekt och forumet är även mindre besökt än någonsin, och väldigt långt ifrån roligt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av Danne »

Man får tycka lite som man vill här tycker jag. Min åsikt är att tex Warwicks Red Label är bland det otäckaste jag strängat en bas med. Dock inser jag att smaken är som baken. hitman efterlyser billiga strängar som "funkar". Tex funkar Warwick Res Label utmärkt för Geddan. Då är det ju enklast att hitman skaffar ett set och testar. Han kanske blir en glad kille av dem och då kan jag inte annat än att lyfta på hatten och gratulera. Jag kommer dock inte hålla med om att de strängarna funkar men gläds åt att det finns en lycklig basist i Västerås. :dancy:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av blackparkas »

:D

Ja, rent krasst så kan ju ingen säga huruvida de funkar för den personen som ska använda dem.
Strängar verkar vara bland det konstigaste som finns med tanke på hur olika länge de håller ton för olika människor.
Och en sträng som håller tonen länge för någon, håller kort för en annan, och så är det precis tvärtom med ett annat fabrikat...
Fuck hjärnkirurgi, strängar är den riktigt hårda nöten att knäcka... :D

Med tanke på vad ett Red Label kostar så är det ju bara att testa, är det skit så har man kastat en lunch åt skogen och kan använda strängarna till nån bas man säljer...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av saft »

För mej har problemet varit att inga strängar låter bra efter 2 gigg. Och jag vågar inte lita på att dom håller mer än 3 max 4 gigg. Därför har jag ofta bytt innan varje gigg.

I repan eller hemma är det en annan sak, då håller dom för alltid, även om dom kanske slutar låta bra efter ett tag, så håller dom. Men live så tenderar jag att spela med mycke vilja(våld), känsla(våld) och energi(våld). Blandat med fukt(öl,svett,blod) och plektrumrester som torkar ihop på strängarna så håller dom inte så länge, än mindre låter bra.

Spelar ingen roll vilket märke eller om dom kostar 300:-, 600:- eller 55:-. Dom är lika kasserade efter 1-2 gigg.

En 2 veckors turné med 10 gig kan antingen kosta 550:- i bassträngar, eller 3000:-.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av Geddan »

Vet inte vad det egentligen beror på, men strängar har alltid haft en tendens att dö väldigt fort för mig.
Det kanske handlar om vilken typ av PH man har på huden, svett o.s.v. Hårt spelar jag ju iofs.

De absolut värsta strängarna för mig har varit GHS Boomers och Rotosound.
Gör ju givetvis inte misstaget att köpa dem igen, men de skulle jag som sagt behöva byta efter varje låt. (och jag skojar inte)
Har liksom dragit slutsatsen att nickel är no-no för mig.
Dunlop hade någon stålsträng som funkade rätt bra.
Testade Cocco (tror jag de hette) som också funkade över förväntan. Och D´Addario då, funkar också hjälpligt.
Köpte 2-pack av XL och tyckte det gjorde priset helt överkomligt.
Men jag var heller inte helt nöjd, eftersom det inte gick att hitta 135 på B-strängen av XL.

Men när man då hittar en sträng, Red Label, som klår dem alla och dessutom har 135 B-sträng,
så skippar jag ju inte den för att den råkar kosta en tredjedel av de övriga.
Eller?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av mrbaloo »

Geddan skrev:Vet inte vad det egentligen beror på, men strängar har alltid haft en tendens att dö väldigt fort för mig.
Det kanske handlar om vilken typ av PH man har på huden, svett o.s.v. Hårt spelar jag ju iofs.

De absolut värsta strängarna för mig har varit GHS Boomers och Rotosound.
Gör ju givetvis inte misstaget att köpa dem igen, men de skulle jag som sagt behöva byta efter varje låt. (och jag skojar inte)
Har liksom dragit slutsatsen att nickel är no-no för mig.
Dunlop hade någon stålsträng som funkade rätt bra.
Testade Cocco (tror jag de hette) som också funkade över förväntan. Och D´Addario då, funkar också hjälpligt.
Köpte 2-pack av XL och tyckte det gjorde priset helt överkomligt.
Men jag var heller inte helt nöjd, eftersom det inte gick att hitta 135 på B-strängen av XL.

Men när man då hittar en sträng, Red Label, som klår dem alla och dessutom har 135 B-sträng,
så skippar jag ju inte den för att den råkar kosta en tredjedel av de övriga.
Eller?
Ja, jag har den erfarenheten att mina händer är "torra" och inte så fuktiga. Så oavsett strängar så räcker de superduperlänge för mig. Men grabben har lite mer fuktig hud och där räcker strängarna inte alls lika länge. Men jag har dock märkt att Galli-strängar räcker lite längre än DAddario. Galli är lite dyrare. Men DR Neon räcker ännu längre. De senare är ju coated.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av BBQV »

Nu dyker det upp reklam för billiga strängar min facebookfeed...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av Danne »

BBQV skrev: fre 10 apr 2020, 10:45 Nu dyker det upp reklam för billiga strängar min facebookfeed...
Bara till att säga upp bekantskapen med Geddan alltså! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av Geddan »

Alltså om inte världens sämsta basist ska ha världens sämsta strängar, var ska då sleven vara?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av BBQV »

Danne skrev: fre 10 apr 2020, 16:52
BBQV skrev: fre 10 apr 2020, 10:45 Nu dyker det upp reklam för billiga strängar min facebookfeed...
Bara till att säga upp bekantskapen med Geddan alltså! :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av Matte Öberg »

fieldflower skrev: mån 06 apr 2020, 09:56 Jag tycker Tyskens egna för 55:-/4-set eller 100:-/5-set är helt ok.
Blir ju så billigt att man inte har mage att koka strängar...
Ja, alltså.. Måste hålla med dig. Har haft Boomers som favoriter i över ett decennium och tyckte det va kalas att Clas Ohlsson och nån fler kedja började sälja dom. Tills kollegan gav mig ett set 45-105 av Tyskens 55:- strängar. Vafan.. trodde jag skulle bli riktigt avskräckt men det slutade med att jag köpte själv..
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev: fre 10 apr 2020, 08:24 Vet inte vad det egentligen beror på, men strängar har alltid haft en tendens att dö väldigt fort för mig.
Det kanske handlar om vilken typ av PH man har på huden, svett o.s.v. Hårt spelar jag ju iofs.

De absolut värsta strängarna för mig har varit GHS Boomers och Rotosound.
Gör ju givetvis inte misstaget att köpa dem igen, men de skulle jag som sagt behöva byta efter varje låt. (och jag skojar inte)
Har liksom dragit slutsatsen att nickel är no-no för mig.
Dunlop hade någon stålsträng som funkade rätt bra.
Testade Cocco (tror jag de hette) som också funkade över förväntan. Och D´Addario då, funkar också hjälpligt.
Köpte 2-pack av XL och tyckte det gjorde priset helt överkomligt.
Men jag var heller inte helt nöjd, eftersom det inte gick att hitta 135 på B-strängen av XL.

Men när man då hittar en sträng, Red Label, som klår dem alla och dessutom har 135 B-sträng,
så skippar jag ju inte den för att den råkar kosta en tredjedel av de övriga.
Eller?

Ja, vi är alla olika även när det gäller handsvett och annat vi utsöndrar.
GHS och Rotosound är samma för mig, men även Red Label... :D

Om det funkar för en så är det klart man ska köra, det är bara så svårt att köpa att RL funkar iom att jag tycker de låter skit från första början, utan att mina chipsfingrar ens nuddat dem... :D

Nu vet jag inte om du ser vad jag skriver, men annars kan väl någon informera Geddan om att Daddario visst har ett XL-set med 135-sträng.
EXL 165-5
Men det är möjligt att de inte finns som 2-pack, det vågar jag inte ta gift på.
Men det är iaf ett vanligt 45-105 med en 145-sträng som B-sträng.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Billiga strängar som fungerar?

Inlägg av Geddan »

5 minuter in i det här klippet kommer sammanfattningen.
Han kan givetvis ha fel, men han har ändå testat i en månad på 2 i princip identiska basar.


Se´n måste jag ju säga att Red Label finns ju också som nickelsträngar.
De uttalar jag mig inte om öht, eftersom jag inte spelar på nickel.
Senast redigerad av Geddan den lör 11 apr 2020, 10:44, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar