Thomastik-Infeld

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Thomastik-Infeld

Inlägg av BillWyman »

Jag kan inte tala mig nog varm om dessa strängar. :kär:

Äger i skrivande stund sex stränginstrument - Två P-basar, en med flats/rosewood och en med rounds/maple - en Jazz Bass - en Ibba Portamento fretless - en akustisk O-bas, samtliga klädda med Thomastik-Infeld strängar, till min yttersta belåtenhet!

Visst, det svider till lite vid själva inköpstillfället då dom är typ dubbelt så dyra som andra märken, men dess spelbarhet, ljud och livslängd väger mer än väl upp för detta, förutsatt att du gillar att spela med ett lätt anslag. Vi snackar low tension här!

Då de flesta av oss här inne på forat har köpt instrument, förstärkeri och kringutrustning för femsiffriga, för att inte säga sexsiffriga belopp så är ju inte nå’n el ett par extra hundralappar för att få avnjuta världens bästa strängar mycket att bråka om.

Till det senaste tillskottet i arsenalen, en ny (B-stock) Yamaha BB 735A (5:a) från Thomann (som ju kommer med D’Addario EXL 170-5, 45-130, från fabrik), hittade jag ett set TI Jazz Round Wound (JR345), 43-118, på ebay England för £60 inkl frakt, som är på väg till undertecknad i detta nu. Jag är ytterst spänd och förhoppningsfull på att få testa hur dom funkar på BB-femman!

Måste dock tillstå att D’Addario-strängarna kändes förvånansvärt bra att umgås med. Dom var för tjocka och för stiffa för just min smak bara. O det där lilla extra i ton och spelbarhet som TI-strängarna tillför saknades.

Trevlig Valborg tillönskas samtliga BasPratare! :vinkar:
Bild
Bild

Bild

Bild
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Thomastik-Infeld

Inlägg av Danne »

Ja, det handlar ju helt och hållet om preferenser. Min enda bandlösa bas kom med TI Flats och jag bytte sedermera till D'Addario Chromes vilka i ljud och styvhet är helt på andra sidan spektrumet. Jag kör i stort sett bara med D'Addario vilket passar mig med mitt oftast hårda anslag. Dock har jag nog tänkt byta tillbaka till TI på den bandlösa för de var mycket bättre både ljud och spelmässigt just på den.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik-Infeld

Inlägg av BillWyman »

Danne skrev: fre 30 apr 2021, 23:27 Ja, det handlar ju helt och hållet om preferenser. Min enda bandlösa bas kom med TI Flats och jag bytte sedermera till D'Addario Chromes vilka i ljud och styvhet är helt på andra sidan spektrumet. Jag kör i stort sett bara med D'Addario vilket passar mig med mitt oftast hårda anslag. Dock har jag nog tänkt byta tillbaka till TI på den bandlösa för de var mycket bättre både ljud och spelmässigt just på den.
Så är det!
Testa gärna TI rounds (JR344), 34 för skalan, 4 för antalet strängar, på din bandlösa.
Min bandlösa Ibanez Portamento har TI flats, samma set sen 2017, på sig. Jag är dock sugen på att prova JR344 på den. Tror det blir bra. Dom är snälla mot greppbrädan och har lite mer bett i tonen än flatsen.
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Thomastik-Infeld

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har JF344 på min bandlösa.
Mycket nöjd .

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik-Infeld

Inlägg av BillWyman »

Ni som kör med TI flats - Hur ofta/sällan byter ni till ett nytt set?
Flats är ju lite ”mulliga” av naturen. Upplever ändå TI som rätt spänstiga när dom är nya. Mitt ”problem” är att, eftersom dom håller i en evighet, jag till slut inte minns hur dom lät nya. Var det såhär från början eller är det dax att byta, typ?
Bara att köpa nya o testa, såklart. Men dom är ju rätt så pricey så det är ju inget jag vill göra i ”onödan” så att säga.
Med rounds är det ju så uppenbart när dom tacklar av.
Hur gör ni?
Senast redigerad av BillWyman den sön 18 jul 2021, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Thomastik-Infeld

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag byter inte, är nöjd hela tiden

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik-Infeld

Inlägg av BillWyman »

B-Å Åhs skrev: sön 18 jul 2021, 18:44 Jag byter inte, är nöjd hela tiden

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
F*n va’ härligt! :D :tummenupp:
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Skriv svar