Är strängar verkligen så viktigt?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Är strängar verkligen så viktigt?

Inlägg av B-Å Åhs »

Liksom en förutsättning för ljud ur basen så JA

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Är strängar verkligen så viktigt?

Inlägg av JohannesH »

Äh, allt är ju plajback nuförtid’n ändå.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Är strängar verkligen så viktigt?

Inlägg av B-Å Åhs »

Så sant

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Är strängar verkligen så viktigt?

Inlägg av boby »

Tycker nog att känslan ,tension mm är den stora skillnaden.ljudet är möjligt att skruva till så att skillnaden inte blir så stor . Om man nu tycker att den är stor. Tycker själv att dom flesta låter ok.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Är strängar verkligen så viktigt?

Inlägg av blackparkas »

boby skrev: mån 17 jan 2022, 21:00 Tycker nog att känslan ,tension mm är den stora skillnaden.ljudet är möjligt att skruva till så att skillnaden inte blir så stor . Om man nu tycker att den är stor. Tycker själv att dom flesta låter ok.
Jag håller nog inte riktigt med helt.
Absolut att tension/känsla är en viktig del.
Men efter att jag gick över till DR har jag några gånger testat bl.a. nytt och bl.a. sådant jag haft som favoriter förut och helt enkelt inte kunnat komma överens trots att känsla och tension varit likvärdigt.
Det har varit annan dynamik som inte är så lätt att EQ:a till... :)
Sedan tycker jag också att frekvenserna varit annorlunda, vilket förstås är enklare att använda EQ för att komma närmare.
Sedan har jag testat strängar som varit helt hopplösa.... I princip döda strängar right out of the box.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Är strängar verkligen så viktigt?

Inlägg av boby »

Har använt maru.. .. strängar länge.tycker dom är väl så bra som dr. Som jag var nöjd med också. Har ingen lust att testa andra heller.Tråkigt,men blivit besviken ett antal ggr.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Är strängar verkligen så viktigt?

Inlägg av basmartin »

boby skrev: ons 19 jan 2022, 19:35 Har använt maru.. .. strängar länge.tycker dom är väl så bra som dr. Som jag var nöjd med också. Har ingen lust att testa andra heller.Tråkigt,men blivit besviken ett antal ggr.
Är det fortfarande Galli som gör Maru-strängarna?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Är strängar verkligen så viktigt?

Inlägg av MatsD »

Som humoristerna redan konstaterat så är det ju rätt viktigt att man har strängar på basen. Men därifrån till hur viktigt det är att man har ett visst fabrikat, modell, strängtjocklek och allt annat det finns varianter på är en annan femma. Själv är jag just nu inne på att spela p-bas med flats och vill man ha det soundet så funkar det ju inte med oslipade Rotosound men annars är jag rätt flexibel där. Harley Benton slår väl inte La Bella på fingrarna men duger till vardags. När det gäller rounds är jag ännu mer flexibel. Visst hör och känner man skillnad men vad som är bäst är svårt att säga och varierar tycker jag. Det är kul att testa nya strängar som man inte spelat på tidigare. Det som inte varierar så mycket är att jag helst vill ha ett helt normalt 45-105-set och inte tunnare men både ett snäpp upp och ned funkar ändå.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Skriv svar