La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Inlägg av BillWyman »

Jag älskar verkligen soundet som Donald ”Duck” Dunn har i sin P-Bass på Blues Brothers-låten ”She’s Caught the Katy”. Det sägs ju att han alltid spelade på La Bella 760 Deep Talkin Flats - Så min fråga till den samlade erfarenheten här blir:
Kan man verkligen få till ett sånt fantastiskt growl med dom strängarna?
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Inlägg av BillWyman »

Uppdatering:
Lyssnade på ett par klipp, ett med La Bella 760FL Deep Talkin Bass på P-bas med lönnbräda (vilket min Am Std 2011 har) och ett med samma strängar på en Fender Jazz med rosewoodbräda (som min Am Pro 2017 har) på Youtube idag.
Strängarna excellerade på båda basarna och ”tippade mig över kanten”. Två set beställda. :P
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Inlägg av hitman »

Duck lät verkligen bra!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Inlägg av Jacke »

Efter några år med GHS pressurewounds (vilka jag har varit mycket nöjd med) åkte det på ett set La Bella 760FL Deep Talkin Bass på p-basen igår. Basen blev så sjukt rolig att spela på att jag faktiskt hade svårt att lägga den ifrån mig. Strängarna bjuder lagom motstånd, de är varken stiffa eller sladdriga. Ljudet är stumt, livligt och tydligt på samma gång (jag kan inte beskriva det bättre än så) med ett härligt tryck i de lägre frekvenserna. Som en liten bonus uppå alltsammans behövde jag inte röra dragstången, och intoneringen verkar faktiskt stämma den också.

Jag har haft La Bella 760FL Deep Talkin Bass på en annan p-bas för lite drygt tio år sedan, jag var nöjd då också men fasen vet om de inte gifte sig ännu bättre med min nuvarande p-bas! :kär:

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Inlägg av lowfreq »

La Bella 760FL är grymt sköna strängar, väldigt balanserade och har en bra definition för att vara flats !
Jag gillar dom mycket bra.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Inlägg av JazzBassillen »

Du är på rätt spår, men setet som Duck Dunn och James Jamerson använde är det lite fetare och manligare 0760M. Jag forskade på detta när jag började i soulbandet för 9 år sen. Samma set sitter fortfarande kvar på P-basen med lönnbräda.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Inlägg av BillWyman »

JazzBassillen skrev: mån 18 apr 2022, 22:46 Du är på rätt spår, men setet som Duck Dunn och James Jamerson använde är det lite fetare och manligare 0760M. Jag forskade på detta när jag började i soulbandet för 9 år sen. Samma set sitter fortfarande kvar på P-basen med lönnbräda.
+1. :tummenupp: Jag vet. Läste oxå på lite innan köp, men fegade ur på 760M’s stiffness och valde dom mer hanterbara (tänker jag) 760FL. Kanske borde prova nångång ändå? 9år är ju i imponerade :!:
Hur upplever du dom tjockare, styvare 760M?
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Inlägg av MatsD »

Satt precis och fräschade upp minnet på Duck Dunns basgång till She Caught the Katy som vi spelade in för nåt år sen men som jag förstås glömt hur den gick eftersom vi inte följde upp med att spela den live. Jag tycker Ducks ljud sitter mycket i fingrarna, i anslaget och hur han väljer att spela vissa toner kort och andra lite längre. Jag gav upp att försöka låta likadant, särskilt som vi kör den nedflyttat i A med öppen sträng ist f Bb på första bandet. Det blir mer som en hommage att köra samma basgång på verserna. Men man kan i varje fall anstränga sig så långt att man skiftar till en p-bas med flats på den låten om man inte kör det som standard. Det gjorde inte jag på vår inspelning tyvärr.

Annars tycker jag Peter Framptons version är bra också där basisten kör ett helt annat stuk: https://www.youtube.com/watch?v=_reUsRj8qRQ - lite mer som på originalet med Taj Mahal.

För Jamerson-ljudet är det väl strängdämpare som bör adderas också eller spela med tummen. Tycker inte likheterna mellan Dunn och Jamerson är särskilt påfallande, fast det var det kanske heller ingen som påstod.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Skriv svar