Sida 1 av 1

La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Postat: tis 10 aug 2021, 18:02
av BillWyman
Jag älskar verkligen soundet som Donald ”Duck” Dunn har i sin P-Bass på Blues Brothers-låten ”She’s Caught the Katy”. Det sägs ju att han alltid spelade på La Bella 760 Deep Talkin Flats - Så min fråga till den samlade erfarenheten här blir:
Kan man verkligen få till ett sånt fantastiskt growl med dom strängarna?

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Postat: ons 11 aug 2021, 16:15
av BillWyman
Uppdatering:
Lyssnade på ett par klipp, ett med La Bella 760FL Deep Talkin Bass på P-bas med lönnbräda (vilket min Am Std 2011 har) och ett med samma strängar på en Fender Jazz med rosewoodbräda (som min Am Pro 2017 har) på Youtube idag.
Strängarna excellerade på båda basarna och ”tippade mig över kanten”. Två set beställda. :P

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Postat: tor 09 sep 2021, 21:34
av hitman
Duck lät verkligen bra!

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Postat: mån 24 jan 2022, 07:50
av Jacke
Efter några år med GHS pressurewounds (vilka jag har varit mycket nöjd med) åkte det på ett set La Bella 760FL Deep Talkin Bass på p-basen igår. Basen blev så sjukt rolig att spela på att jag faktiskt hade svårt att lägga den ifrån mig. Strängarna bjuder lagom motstånd, de är varken stiffa eller sladdriga. Ljudet är stumt, livligt och tydligt på samma gång (jag kan inte beskriva det bättre än så) med ett härligt tryck i de lägre frekvenserna. Som en liten bonus uppå alltsammans behövde jag inte röra dragstången, och intoneringen verkar faktiskt stämma den också.

Jag har haft La Bella 760FL Deep Talkin Bass på en annan p-bas för lite drygt tio år sedan, jag var nöjd då också men fasen vet om de inte gifte sig ännu bättre med min nuvarande p-bas! :kär:

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Postat: mån 18 apr 2022, 03:19
av lowfreq
La Bella 760FL är grymt sköna strängar, väldigt balanserade och har en bra definition för att vara flats !
Jag gillar dom mycket bra.

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Postat: mån 18 apr 2022, 22:46
av JazzBassillen
Du är på rätt spår, men setet som Duck Dunn och James Jamerson använde är det lite fetare och manligare 0760M. Jag forskade på detta när jag började i soulbandet för 9 år sen. Samma set sitter fortfarande kvar på P-basen med lönnbräda.

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Postat: tis 19 apr 2022, 11:32
av BillWyman
JazzBassillen skrev: mån 18 apr 2022, 22:46 Du är på rätt spår, men setet som Duck Dunn och James Jamerson använde är det lite fetare och manligare 0760M. Jag forskade på detta när jag började i soulbandet för 9 år sen. Samma set sitter fortfarande kvar på P-basen med lönnbräda.
+1. :tummenupp: Jag vet. Läste oxå på lite innan köp, men fegade ur på 760M’s stiffness och valde dom mer hanterbara (tänker jag) 760FL. Kanske borde prova nångång ändå? 9år är ju i imponerade :!:
Hur upplever du dom tjockare, styvare 760M?

Re: La Bella flats / Duck Dunn’s sound

Postat: tor 05 okt 2023, 00:08
av MatsD
Satt precis och fräschade upp minnet på Duck Dunns basgång till She Caught the Katy som vi spelade in för nåt år sen men som jag förstås glömt hur den gick eftersom vi inte följde upp med att spela den live. Jag tycker Ducks ljud sitter mycket i fingrarna, i anslaget och hur han väljer att spela vissa toner kort och andra lite längre. Jag gav upp att försöka låta likadant, särskilt som vi kör den nedflyttat i A med öppen sträng ist f Bb på första bandet. Det blir mer som en hommage att köra samma basgång på verserna. Men man kan i varje fall anstränga sig så långt att man skiftar till en p-bas med flats på den låten om man inte kör det som standard. Det gjorde inte jag på vår inspelning tyvärr.

Annars tycker jag Peter Framptons version är bra också där basisten kör ett helt annat stuk: https://www.youtube.com/watch?v=_reUsRj8qRQ - lite mer som på originalet med Taj Mahal.

För Jamerson-ljudet är det väl strängdämpare som bör adderas också eller spela med tummen. Tycker inte likheterna mellan Dunn och Jamerson är särskilt påfallande, fast det var det kanske heller ingen som påstod.