Pyramidsträngar till Höfnerbasar?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Pyramidsträngar till Höfnerbasar?

Inlägg av Albrecht »

Hej, basvänner! Undrar bara hur ni som spelar på en Höfner Club Ignition med Pyramid Golds löst det med den stumma e-strängen. Det är det enda jag är missnöjd med när det gäller den här basen. Har haft minst ett tjog basar, från 6-strängad Alembic till Hagtröm Viking, men den här är verkligen annorlunda, jättetrevlig. Jag gillar den. Läser man på nätet så gives flera råd: höj eller sänk halspickup´n, vänta så tar sig strängen, köp en tunnare slipad sträng...etc. Hörde nyligen Suptropic Arkestra. Deras bassist spelade på en Club-bas, som lät hur bra som helst i en stor Ampeg-rig....Tar tacksamt emot alla tips!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Pyramidsträngar till Höfnerbasar?

Inlägg av Dan the Man »

Jag satte på ett Pyramidset på min Club men E-strängen var helt kass. Noll ton. Bytte sen till D'Addario Chromes och det låter kalas!
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Pyramidsträngar till Höfnerbasar?

Inlägg av Albrecht »

Tack, Dan the Man! Jag tycker att e-strängen växer. Den behöver spelas in…Är Cromes slipade?
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Pyramidsträngar till Höfnerbasar?

Inlägg av Danny »

Testa Tomastik eller La Bella Low Tension flats. Chromes har aldrig funkat för mig. För stiffa och så låter dom inte bra.
Optimas flats har jag inte testat själv men hört mycket bra om.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Pyramidsträngar till Höfnerbasar?

Inlägg av Albrecht »

Tack för tipset, Danny! Det skall jag göra.
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Sir Toby
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 14 apr 2021, 21:49

Re: Pyramidsträngar till Höfnerbasar?

Inlägg av Sir Toby »

Om E-strämgen låter för död på Pyramid Gold så ska La Bella vara bättre på den fronten. Stålsträngar så lite mer metalliska och mindre gummiaktiga i ljudet men mer liv i E-strängen. Inte alls så ljusa och metalliska som Chromes, fortfarande dova som klassiska flats. Finns två varianter: FHBB samt FHB2 som är lite mindre styva.
Ett snäpp upp i ljushet är ju Thomastik. Inte längre så mycket Beatles över ljudet men fantastiskt ljud. Finns jf324 och 324h. Den vanliga 324 ska vara ganska ojämn med en markant tjockare E-sträng vilket gör att vissa absolut föredrar 324h som dock är svårare att få tag på. Thomastik är ju väldigt mjuka vilket vissa avskyr och andra älskar.
Pyramid Gold är ju klassiska för en Höfner men om E-strängen inte tar sig så hade jag nog siktat på La Bella.
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Pyramidsträngar till Höfnerbasar?

Inlägg av Albrecht »

Hej, Sir Toby & tack för tipsen! Efter ett halvt år så har e-strängen tagit sig. Den är inte perfekt, men mycket bättre...När det är dags att byta kommer jag att testa andra märken. Jag har haft Pyramider till ett antal basar och har aldrig haft så många problem som just med dem...många har varit dåligt lindade och gått upp direkt. Surt. Men när de är bra så gillar jag dem starkt.
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Pyramidsträngar till Höfnerbasar?

Inlägg av Albrecht »

Hej & jag vill bara berätta att Pyramidsträngarna nu satt sig. De kommer till sin rätt på ett fint sätt. E-strängen är mycket bättre nu...men det tog några månader!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Skriv svar