Tapered strings? Pros & cons

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Stempa »

Mors. "Tapered strings", någon som erfarenhet av det?

Det här "... The result will be a string that does not allow for proper intonation to be set and odd harmonics to be heard while playing." är väl det fenomenet att ju högre upp, över 12 bandet och vidare upp på E och (mindre men hörbart) A strängen desto surare blir övertonerna på en not.

Testat det själv med att ta ett B på 19 bandet E strängen. Fundamentet där var 124hz men harmonics drar iväg till 251hz och 501hz osv. Låter lite småsurt helt enkelt. Min teori och som jag fattar det i en del texter är att problemet med feta strängar över ett stall. Fundamentet och övertonerna ser inte exakt samma stränglängd pga fysiken. Shortscal basar verkar ha större problem med detta än de långhalsade kusinerna.

Så, tapered strings. Borde väl förbättra intonationen för fetare strängar totalt sett? Har för mig att jag en gång i tiden faktiskt hade ett set strängar där det inte gick någon lindning över stallet, bara "the core". Om det är bättre vetefan men finns såna strängar idag?

Texten är från https://www.bassstringsonline.com/2020/ ... d-strings/
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Danne »

De här använde jag tidigt i min basism: https://www.bestbassgear.com/ghs-contac ... steels.htm

Jag tror inte jag hade koll på om övertonerna höll sin frekvens på den tiden, men de var ganska sköna vid anslag på något vis och zingiga. Jag slutade använda dem när jag såg att de började gnaga sig ner i mässingssadlarna på min Precision Special.
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Stempa »

Danne skrev: mån 25 okt 2021, 22:57 De här använde jag tidigt i min basism: https://www.bestbassgear.com/ghs-contac ... steels.htm

Jag tror inte jag hade koll på om övertonerna höll sin frekvens på den tiden, men de var ganska sköna vid anslag på något vis och zingiga. Jag slutade använda dem när jag såg att de började gnaga sig ner i mässingssadlarna på min Precision Special.
Hua, man skulle ju kunnat gissa att stallet gnager av strängen istället.
Tja, det är bara att testa sig fram. Ska sätta på ett set "tapered" eller nåt liknande och se om det gör nån skillnad.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Markooo »

Jag har testat, men jag märkte inte av någon skillnad. Kan väl vara för att jag inte riktigt letade efter någon skillnad men skulle väl kanske märka av något nu om jag hade slängt på ett set.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av fieldflower »

Provat en gång. E-strängen gick av inom några dagar. Kände att det var färdigprovat där...
Medlem i PB50+
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av MorganHeritage »

fieldflower skrev: tor 02 dec 2021, 19:40 Provat en gång. E-strängen gick av inom några dagar. Kände att det var färdigprovat där...
Jösses. Måste ju ha varit en mikroskopisk skada på strängen redan ur paketet. Har iofs inte provat tapered strings men de ska ju ha en stålkärna som alla andra och det är ju svårt att spela av en E-sträng överlag. Hände en polare när han rockabilly-slet i en ny E-sträng på sin kontra. Den gick med sån kraft att den slog hål på golvpukan i trumsetet som stod bredvid. Det är fan skillnad när en fet bassträng går och när en gitarrist spelar av tunna E.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av fieldflower »

MorganHeritage skrev: lör 14 okt 2023, 11:33
fieldflower skrev: tor 02 dec 2021, 19:40 Provat en gång. E-strängen gick av inom några dagar. Kände att det var färdigprovat där...
Jösses. Måste ju ha varit en mikroskopisk skada på strängen redan ur paketet. Har iofs inte provat tapered strings men de ska ju ha en stålkärna som alla andra och det är ju svårt att spela av en E-sträng överlag. Hände en polare när han rockabilly-slet i en ny E-sträng på sin kontra. Den gick med sån kraft att den slog hål på golvpukan i trumsetet som stod bredvid. Det är fan skillnad när en fet bassträng går och när en gitarrist spelar av tunna E.
Ingen aning...
Kände/hörde ingen jättestor fördel och har aldrig av strängar annars, så kände inte behov att utforska tapered vidare för egen del...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av basmartin »

Finns något slags förhållande att en tjock sträng behöver en viss längd för att vibrera optimalt för att inte dämpas bort av sin egna massa. Vilket ju händer när man spelar på höga band på en tjock sträng. Tapered åtgärdar absolut en liten bit del av problemet, men att spela ovanför 12e på E och B-strängarna är rätt obekvämt när man står upp och inte har basen i armhålan, så tycker nog att iaf jag inte har så stor nytta av problemen de löser.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av MorganHeritage »

basmartin skrev: tor 19 okt 2023, 01:49 Finns något slags förhållande att en tjock sträng behöver en viss längd för att vibrera optimalt för att inte dämpas bort av sin egna massa. Vilket ju händer när man spelar på höga band på en tjock sträng. Tapered åtgärdar absolut en liten bit del av problemet, men att spela ovanför 12e på E och B-strängarna är rätt obekvämt när man står upp och inte har basen i armhålan, så tycker nog att iaf jag inte har så stor nytta av problemen de löser.
Kan helt förstå dig här. Jag spelar mkt sällan ovanför 12e. Ev nåt förök till tapping. Men har hört att många parar tapered strings med fretless-basar med piezo för att få ett organiskt och kontrabaslikt ljud.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Hånken »

Nej, jag själv är inte vän av tapered strings alls, speciellt inte om de inte talar om det på paketet FÖRST. Det är oftast använt enbart vid låga B-strängar. Nu köpte jag ett svindyrt D'addario NYXL set häromåret och upptäckte till mig förskräckelse att låga E-strängen - helt onödigt - var tapered i två olika steg. Dvs först en mindre linda runt kärnan, sedan en till, och sedan en till! Det var vanliga 105 gauge på e-strängen.

Vilket gör att den totala gaugen som skall följa hela mensuren INTE är .105 gauge. Den började hela 1,5-2 cm in framför stallet.

Det är väldigt få basar som har stallet konstruerade så att den totala gaugen .105 (t ex) börjar direkt, med en gång, framför stallsadeln på strängens "speaking length" så att säga. Och har du through body strängning så spelar taper inte den minsta roll, den hamnar för lång bakom stallsadeln i alla fall. Lögn i h-e att få fason på intonation eller ens rena toner över tolfte bandet. Anledningen till att de gör strängar så är att de vill "härma" pianosträngar på något sätt men de är inte alls gjorda på det viset. De är gjorda som OPEN CORE strängar, dvs kärnan (den icke spunna delen av strängen) ligger an mot stallet så här:


Bild

Där är strängarna ändå tapered vilket totalt förbryllar mig. Tänk om intonationspunkten vid stallsadeln hamnar precis under skarven där taperingen går över till den tjockare delen? Dvs preciiiis i det gappet? Då vilar strängen inte an riktigt och man får ingen bra dämp-punkt eller klar brytpunkt, vilket också gör den mer känslig för att spricka, dvs livslängden blir kortare.

De tjockaste B-strängarna blir för tjocka att snurra runt stämmisen uppe på huvudet, och kan då bockas så mycket att du förstör strängen internt så att säga. Samma med att vinkeln över stallsadeln inte går att fixa till. Den blir för grund. Så därav måste de göra strängarna tapered. Själv tycker jag att även vanliga basar med huvudstämmare på skulle utrustas/tillverkas med huvudlösa stämmisar på kroppen, OCKSÅ!

Då kunde man, innan man satte på strängen helt, dra fram och tillbaks strängen så att man blev av med taperingen, eller så att den fulla tjockleken började precis exakt framför stallsadeln. Man flyttar kulan så att säga. SEN kan man trä på strängen på huvudets stämmisar och börja stämma. Om intoneringen skulle hamna precis vid en skarv skulle man kunna dra tillbaks hela strängen (egentligen strängkulan) med den huvudlösa stämmaren bakpå kroppen. Balansera och kalibrera, mixa och matcha. Om ni nu känner till hur huvudlösa fungerar.

Slutsats: Ser bara cons med tapered. Inga fördelar vare sig intonation, eller speciellt klang, sustain, ljud eller annat.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Hånken »

Stempa skrev: mån 25 okt 2021, 21:01
Testat det själv med att ta ett B på 19 bandet E strängen. Fundamentet där var 124hz men harmonics drar iväg till 251hz och 501hz osv. Låter lite småsurt helt enkelt. Min teori och som jag fattar det i en del texter är att problemet med feta strängar över ett stall. Fundamentet och övertonerna ser inte exakt samma stränglängd pga fysiken. Shortscal basar verkar ha större problem med detta än de långhalsade kusinerna.
Finns ett bot för det där så man slipper både tapered strings, open core strings, och annat: Fanned Frets heter det. Och för att ett lågt B skall låta bra och icke-surt över 12:e bandet måste den ha en mensur på minst 36.25 inch. E-strängen något kortare. Slipper man mecka med taper, opencore, och allt vad strängtillverkarna försöker tuta i oss. Eftersom du sa att shortscale basar har större problem med detta, så, borde det ligga något i att man har long scale för lägre stämda strängar, och kortare scale för de högre stämda.

Sedan har ju du den där skotten som kom på något "revolutionerande" också: En enda stor tjock klump i slutet på strängarna alldeles intill stallet. Alltså, totala motsatsen till tapered! Det har däremot pianon också ibland. Inte flyglar för där kan de vara hur långa om helst nästan. Lumped strings.

KEMP hette han. heter fortfarande:

Bild

https://kempstrings.com/product/lumped-45s/

Pokkers dyra strängar. Gå till en sportfiskeaffär och köp några billiga blytyngder istället och fäst fast i linan...förlåt.. strängarna. Vilka strängar som helst, ger samma effekt.

Här visar han skilladen mellan tapered, vanliga och lumped string:

Senast redigerad av Hånken den mån 27 nov 2023, 14:17, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Hånken »

tapered strings - speciellt B strängen - är också gjorda för att det är inte alla stallsadlar som höjdmässigt kan ta hand om dom. Även om du "deckar" stallsadeln i botten blir strängläget för högt. På tok för högt. För strängen är för tjock helt enkelt.Det blir nästan en brant backe ner ifrån tjocka b-strängen till tunna g-strängen tvärs över greppbrädan (inte längs med).

https://www.bassstringsonline.com/2020/ ... d-strings/
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av MorganHeritage »

Holy shit. Så sjukt mkt fakta på en gång. Antar att man håller sig bäst till stålrounds eller flats...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Hånken »

MorganHeritage skrev: tor 26 okt 2023, 20:19 Holy shit. Så sjukt mkt fakta på en gång. Antar att man håller sig bäst till stålrounds eller flats...
Yepp, bäst att göra så.
Strängar är en djungel, som tillverkarna kan göra vad som helst med för att slå i oss vad som helst med. Tyvärr, har de inte upphävt fysikaliska lagar än. Finns nog inget mer som är så behäftat med uttrycket "materialsport" som strängar till stränginstrument. Speciellt elbasar. De hittar på

a) coated
b) treated
c) round core/hex core
d) halfround/groundwound
e) flatwound
f) tapewound
g) tapered
h) open core
i) elliptical wound (Dean Markley Helix)
j) också alla metall legeringar, alloys, de blandar in, nickel wound, copper wound, stainless steel, chromium, cobalt
k) lumped strings ... bla bla bla bla strängar. och dyrare blir dom också med varje ny "uppfinning" eller "feature" som de har.

...och så varianter på handgjorda och maskingjorda. Hårklyverier, strängklyverier. Här används inte Ockhams rakblad när de hittar på saker (dvs KISS= Keep It Simple Stupid). Börjar närma sig audiofil-fasoner numera. Och priser.

Den enda feature jag tyckte några av strängtillverkarna hade fog för en gång i tiden, var till gitarr, som handlade enbart om förpackningen. De kallades för "Long Johns" och kom i pappkartonger som påminde om och liknade att man köpt några extra långa vindrutetorkare till lastbilar/bussar eller nåt. Dvs de BÖJDE ALDRIG på strängarna, de låg raka i sitt paket. Folk säger att det inte gjorde något att de var böjda men de gjorde det. Och gör fortfarande. Skulle helst föredra att all strängar till huvudlösa med double ball end kom i sånt "långt" paket. Blir inte så långa då. Men det var ju lagerhållning och hyllmeter som åts upp och kostade skjortan till sist. Bättre då att snurra upp dom (och förvärra metalltröttheten i långa loppet) i små paket.

De som hann prova dessa "long johns" sa att de var oerhört lättare att sätta på basen, gitarren, och de höll påtagligt längre. Själva tonen och ljudet var det ju samma sak med. Men det gällde hållbarheten i långa loppet.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Hånken »

https://www.bestbassgear.com/ebass/gear ... types.html

"The first thing to know with any exposed or taper-core string is that it’s not a magic cure-all for note decay and/or intonation issues.

Fact: On some bass guitars, using taper/exposed-core can make the instrument sound terrible, and by terrible I mean “makes it sound cheap”. You’d know it if you heard it. But I want to make very clear that this only affects some bass guitars and certainly not all. Most of the time you can install taper or exposed-core strings and your bass will play and sound just fine – but that’s obviously not guaranteed."
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av MorganHeritage »

Thx bro. Mkt info jag hade missat helt där. Man får väl se "skummare" strängtyper som ett "lilla kemisten"-kit för basister. Kan ju va kul att experimentera lite om man får kreativ kramp...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Hånken »

Hånken skrev: tor 26 okt 2023, 14:35
Stempa skrev: mån 25 okt 2021, 21:01
Testat det själv med att ta ett B på 19 bandet E strängen. Fundamentet där var 124hz men harmonics drar iväg till 251hz och 501hz osv. Låter lite småsurt helt enkelt. Min teori och som jag fattar det i en del texter är att problemet med feta strängar över ett stall. Fundamentet och övertonerna ser inte exakt samma stränglängd pga fysiken. Shortscal basar verkar ha större problem med detta än de långhalsade kusinerna.
Finns ett bot för det där så man slipper både tapered strings, open core strings, och annat: Fanned Frets heter det. Och för att ett lågt B skall låta bra och icke-surt över 12:e bandet måste den ha en mensur på minst 36.25 inch. E-strängen något kortare. Slipper man mecka med taper, opencore, och allt vad strängtillverkarna försöker tuta i oss. Eftersom du sa att shortscale basar har större problem med detta, så, borde det ligga något i att man har long scale för lägre stämda strängar, och kortare scale för de högre stämda.

Sedan har ju du den där skotten som kom på något "revolutionerande" också: En enda stor tjock klump i slutet på strängarna alldeles intill stallet. Det har däremot pianon också ibland. Inte flyglar för där kan de vara hur långa om helst nästan. Lumped strings.

KEMP hette han. heter fortfarande:

Bild

https://kempstrings.com/product/lumped-45s/

Pokkers dyra strängar. Gå till en sportfiskeaffär och köp några billiga blytyngder istället och fäst fast i linan...förlåt.. strängarna. Vilka strängar som helst, ger samma effekt.

Här visar han skilladen mellan tapered, vanliga och lumped string:

och som ni märker, på lös sträng lågt B är det knappt någon skillnad alls. Det är enbart när man frettar över 12:e bandet som inharmoniciteten hörs, och förvärras. Jag själv tycker att det knappt är någon skillnad mellan tapered och vanlig, emedan hans lumped string visar tydlig förbättring. Det som han förstärker, är detta klock-ljudet (bell) som går under benämningen clang tone. Googla på det om ni vill. Pianostämmare och piano designers jagar den för att undvika att hammaren slår på en sån "nod" över varje sträng.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tapered strings? Pros & cons

Inlägg av Hånken »

Stempa skrev: mån 25 okt 2021, 21:01
... jag en gång i tiden faktiskt hade ett set strängar där det inte gick någon lindning över stallet, bara "the core". Om det är bättre vetefan men finns såna strängar idag?
Jo, de finns men de är nog specialbeställning. Eftersom följande gäller för tapere core strings är det omöjligt att göra ett sådant strängset som passar alla basar, eftersom det inte finns någon standard på hur långt det skall vara från änd-kulan upp till stallet. Om open core finns, så kan du tänka dig att de hamnar olika om du har string-through-body fäste av kulan eller s.k. top-loaded i stallet.

Rotosound hade en gång adjustable ball end där man fick pilla själv med att förankra kulan på rätt avstånd. Jag köpte ett set sådana, och det var mer pill än vad det var värt. Rotosound PSD 99 strings tror jag de heter idag.
Det står "Piano String Design" på paketet. Och de finns. Uttalande/review ifrån amazon:

"The biggest CON and most important complaint is the construction if the strings. These are open ended strings that require you, the user, to set up the ball and cones depending on the bridge your bass has. People complain about it. I thought it was pretty easy and straight forward. The issue lies in the tuner end of the strings."
Skriv svar