Harley benton HQS - så mycket bättre!

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av MorganHeritage »

Efter att ha prövat ett helt gäng nya strängar senaste tiden; och blackat mig totalt, tänkte jag dela med mig om lite tankar.

Först och främst kommer här listan på strängar jag testat denna gång:

1. Dr strings hi-beams 40-100
2. Harley Benton HQS steel 40-95
3. Dito 45-105
4. D'addario steel 50-110
5. Dr strings neon 45-105
6. Roto 66 steel 45-105
7. Ibanez nickel 45-105
8. Harley Benton flats 40-100

Av dom jag testade var hi-beamsen oslagbara i ton och kvalitet. Tror inte många ogillar just dom. Vidare däremot blev jag smärre chockad över hur bra harley bentons nya strängar är! I min mening var dom nästan lika klara i ton som ovannämnda. Och ett set till en fyra kostar bara 120kr. Deras förra strängset (det helsvarta kuvertet med "45" på) var ju helt värdelöst. Nya 40-95-setet låter däremot ruskigt levande och dynamiskt på min jazzbas. Kommer ju tom ha råd att spela fräscha strängar som standard! Flatsen var också överraskande bra för 180kr. Tänker att dessa strängar duger mer än utmärkt för rep och gig. I studion skulle jag däremot vilja kosta på mig hi-beams. Om inte annat för att ingen ska kunna påstå att man hade nåt annat på i efterhand. :lol:

Av de övriga jag testat stack bara ibanez-strängarna ut och då tyvärr genom dålig livslängd och allmänt oinspirerande ljudprofil.

Nån annan som har testat HBs HQS-strängar?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av TDHP »

Ska ändå beställa lite från Tysken, ska testa ett av varje från HB! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av MorganHeritage »

TDHP skrev: fre 06 okt 2023, 07:07 Ska ändå beställa lite från Tysken, ska testa ett av varje från HB! :)
Såg att dom fortfarande verkar sälja de gamla seten för 60. Passa dig för dom bara om du inte testat dom. :shock:
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av MatsD »

Jag har inte testat Harley Bentons rounds men jag har köpt deras flats vid två tillfällen. Första setet var jag nöjd med men det andra var ojämnt. G-strängen var inte ordentligt slipad och lät mycket brightare än de andra, nästan som en round. Men får man ett balanserat set så är det onekligen mycket sträng för pengarna. Vet inte om jag bara hade otur andra gången.
Våga vägra Ampeg och p-bas
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av MorganHeritage »

MatsD skrev: ons 11 okt 2023, 23:35 Jag har inte testat Harley Bentons rounds men jag har köpt deras flats vid två tillfällen. Första setet var jag nöjd med men det andra var ojämnt. G-strängen var inte ordentligt slipad och lät mycket brightare än de andra, nästan som en round. Men får man ett balanserat set så är det onekligen mycket sträng för pengarna. Vet inte om jag bara hade otur andra gången.
Ja som du säger är väl kvaliteten garanterat ojämnare på billigare märken. Flats kan jag förstå att man gärna köper sina favoriter då de sitter på basen betydligt längre. Själv är jag i nån form av basåteruppväckelsefas och klimaxar baspill och basspelande just nu. Prövar olika strängar, basar, pedaler och allt därtill. Vill jag veta hur en stingray låter med flats fanns nu iaf möjligheten att testa för 179 spänn. :D
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av saft »

Har också provat HQS. Men blev inte riktigt lika imponerad. Har dock bara provat på en bas hittills, och den basen har jag heller ej testat med andra strängar, som jag vet att jag brukar gilla. Så måste prova DR loriders på den först innan jag dömmer ut.

Tilläggas ska väl också att jag tidigare, när jag spelade punkrock och turnerade massa, bytte strängar mellan nästan varje gig. Och då var jag stennöjd med Harleybentons billigaste sett. Både spelmässigt (fick duga) men främst för plånboken och nysträngskänsla varje gig.
Sen jag började spela gubbigare musik och inte har lika späckat turneschema (mindre blod, öl och snusk på strängarna) har jag unnat mej dyrare strängar och ångrar mej inte en sekund. Hade däremot aldrig funkat (budgetmässigt) förr i tiden.

Kan tillägga att jag köpte en bas av ANLI förra veckan. Han tror det är strängar av märket R.Cooco på den, och att dom nog är minst tio år gamla. Och dom låter och känns som nya. Så lite sugen på att testa fler sånna nu.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av TDHP »

Har beställt ett 40-95 och ett 45-105 HQS.
Återkommer med domen. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av MorganHeritage »

saft skrev: tor 12 okt 2023, 10:50 Har också provat HQS. Men blev inte riktigt lika imponerad. Har dock bara provat på en bas hittills, och den basen har jag heller ej testat med andra strängar, som jag vet att jag brukar gilla. Så måste prova DR loriders på den först innan jag dömmer ut.

Tilläggas ska väl också att jag tidigare, när jag spelade punkrock och turnerade massa, bytte strängar mellan nästan varje gig. Och då var jag stennöjd med Harleybentons billigaste sett. Både spelmässigt (fick duga) men främst för plånboken och nysträngskänsla varje gig.
Sen jag började spela gubbigare musik och inte har lika späckat turneschema (mindre blod, öl och snusk på strängarna) har jag unnat mej dyrare strängar och ångrar mej inte en sekund. Hade däremot aldrig funkat (budgetmässigt) förr i tiden.

Kan tillägga att jag köpte en bas av ANLI förra veckan. Han tror det är strängar av märket R.Cooco på den, och att dom nog är minst tio år gamla. Och dom låter och känns som nya. Så lite sugen på att testa fler sånna nu.
Det som sålde mig var att, till skillnad från många andra strängar som ex d'addario, ger HBs set inte samma nöffiga grymtande på E-strängen. Upplever att de flesta märken förutom just Dr strings (ej neon - den grymtar)börjar grymta på E redan efter några få speltillfällen. Vidare har jag märkt att de har något lägre tension än många andra märken. Det kan ju kännas slafsigt att lira på om man spelar dominerande fingerspel. Jag tumsmiskar till störta del så jag upplever strängarna lätta att skapa percussion-ljud med.

Vad med strängarna var det som fick dig att reagera? Ljudprofil? Livslängd?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av MatsD »

MorganHeritage skrev: fre 06 okt 2023, 07:56
TDHP skrev: fre 06 okt 2023, 07:07 Ska ändå beställa lite från Tysken, ska testa ett av varje från HB! :)
Såg att dom fortfarande verkar sälja de gamla seten för 60. Passa dig för dom bara om du inte testat dom. :shock:
Tack för tipset. Skulle ändå beställa en annan grej därifrån och lade till fem set för fyrsträngad a 66 kr och två set för femsträngad a 105 kr. Skadar inte att ha i lådan.
Våga vägra Ampeg och p-bas
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av MorganHeritage »

MatsD skrev: tor 12 okt 2023, 22:20
MorganHeritage skrev: fre 06 okt 2023, 07:56
TDHP skrev: fre 06 okt 2023, 07:07 Ska ändå beställa lite från Tysken, ska testa ett av varje från HB! :)
Såg att dom fortfarande verkar sälja de gamla seten för 60. Passa dig för dom bara om du inte testat dom. :shock:
Tack för tipset. Skulle ändå beställa en annan grej därifrån och lade till fem set för fyrsträngad a 66 kr och två set för femsträngad a 105 kr. Skadar inte att ha i lådan.

Men va?! :P dom är ju markant livlösare! Det är HQS-strängseten för 119 kr/4set jag rekommenderar. Eller har du ett fiffigt sätt att få gött ljud även ur de gamla seten a 66kr?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av MatsD »

Ja ja. Du tipsade ändå om 60 kr även om du avrådde. Jag förstår också att man inte får DR-kvalitet men det är ju inga pengar heller.

Om HQS-seten är så bra som du anser så är det ju ännu mer prisvärt förstås.
Våga vägra Ampeg och p-bas
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av MorganHeritage »

Jag tycker verkligen de är ett rejält skutt upp. Men som sagt egentligen kanske de bara passar min ganska våldsamma slapteknik. Har kört 40-95 hqs på min jazz i 6 veckor nu. Skulle säga att det först nu hörs att man tryckt i lite tumfett och låtit dem tänja ut sig lite. Långt ifrån döda men heller inte fullt nystålsrassel. Men min smak kanske inte är av dyraste slag heller. Gillar du ljudet i de för 66 är det ju klockrent! För det priset spelar inte livslängd nån roll. Kan ju byta två ggr I månaden och ändå spara pengar gentemot kvartalbyte med hi-beams.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av saft »

MorganHeritage skrev: tor 12 okt 2023, 17:15
saft skrev: tor 12 okt 2023, 10:50 Har också provat HQS. Men blev inte riktigt lika imponerad. Har dock bara provat på en bas hittills, och den basen har jag heller ej testat med andra strängar, som jag vet att jag brukar gilla. Så måste prova DR loriders på den först innan jag dömmer ut.

Tilläggas ska väl också att jag tidigare, när jag spelade punkrock och turnerade massa, bytte strängar mellan nästan varje gig. Och då var jag stennöjd med Harleybentons billigaste sett. Både spelmässigt (fick duga) men främst för plånboken och nysträngskänsla varje gig.
Sen jag började spela gubbigare musik och inte har lika späckat turneschema (mindre blod, öl och snusk på strängarna) har jag unnat mej dyrare strängar och ångrar mej inte en sekund. Hade däremot aldrig funkat (budgetmässigt) förr i tiden.

Kan tillägga att jag köpte en bas av ANLI förra veckan. Han tror det är strängar av märket R.Cooco på den, och att dom nog är minst tio år gamla. Och dom låter och känns som nya. Så lite sugen på att testa fler sånna nu.
Det som sålde mig var att, till skillnad från många andra strängar som ex d'addario, ger HBs set inte samma nöffiga grymtande på E-strängen. Upplever att de flesta märken förutom just Dr strings (ej neon - den grymtar)börjar grymta på E redan efter några få speltillfällen. Vidare har jag märkt att de har något lägre tension än många andra märken. Det kan ju kännas slafsigt att lira på om man spelar dominerande fingerspel. Jag tumsmiskar till störta del så jag upplever strängarna lätta att skapa percussion-ljud med.

Vad med strängarna var det som fick dig att reagera? Ljudprofil? Livslängd?
Det är nog det du nämnde med lägre tension. Tycker dom känns sladdriga. Men då jämför jag med loriders åxå så kanske är kräsen nuförtiden.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av MorganHeritage »

Jag misstänkte det. Men fan har man råd är jag helt med på att DR är oslagbara.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Harley benton HQS - så mycket bättre!

Inlägg av saft »

MorganHeritage skrev: fre 13 okt 2023, 11:20 Jag misstänkte det. Men fan har man råd är jag helt med på att DR är oslagbara.
Jo det kostar ju. Men har lyckats hålla mej från att byta strängar i snart ett år. Till skillnad från förut när jag bytte mellan varje gig nästan. Men som sagt. Är skillnad på antal gig å blod å öl som hamnar på basen.
Så jätte dyrt blir det inte. Men skulle vara spännande å se hur många gig med gamla bandet jag klarar av innan jag tycker strängarna behöver bytas….
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar