Färg/lack till obehandlad bas-kropp

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Sir Toby
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 14 apr 2021, 21:49

Färg/lack till obehandlad bas-kropp

Inlägg av Sir Toby »

Hallå alla kunniga!
Ska ge mig på mitt första bygge.
Blir dock snurrig av att fatta färg/lack (och detta innan jag ens andats in ångorna...)
Fattar att många förespråkar nitro och att det är bra på en massa sätt men tar tid att härda mellan varje lager.
Sedan finns det polyuretan som många är lackade i idag men hittar inte var man kan köpa detta.
Slutligen pratar en del om akryl som ska påminna mycket om nitro. Här finns en del att köpa men det finns både en- och tvåkomponentsakryl.
Jag vill spraya i antingen Ice Blue metallic eller Pelham Blue metallic alternativt en icke-metallic i en matt blå som drar lite åt grågrön. Lite retroblå helt enkelt.
Fattar att jag antagligen inte kan få en kanonfinish första gången men vad ska jag välja och varför? Som sagt sprayburk blir det för jag köper inte en sprutpickadoll för en provomgång. Vill lära mig lite så inte sugen på att lämna in den till en billackerare.
Vill inte starta en debatt om ifall man är idiot som inte väljer nitro utan bara höra om vad ni har använt och som funkar hyfsat att göra själv med sprayburk samt vart man kan få tag på det i Sverige/Europa. Om det är nitro som funkar bäst så kör jag så klart på det men kul att höra erfarenheter.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Färg/lack till obehandlad bas-kropp

Inlägg av Fibbel »

Jag föredrar nästan alltid bets och sedan 5-6 lager med danish oil på det.
Sir Toby
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 14 apr 2021, 21:49

Re: Färg/lack till obehandlad bas-kropp

Inlägg av Sir Toby »

Tack. Kan säkert bli snyggt med bets
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Färg/lack till obehandlad bas-kropp

Inlägg av bt »

Jag har lackat om ett gäng basar och gitarrer hobbymässigt. Hittills enbart med metallic akrylfärger och nitro klarlack. Det jag läst mig till är att nitro är tacksamt då det inte härdar utan lagren man sprayar på smälter in i varandra och man behöver generellt inte mellanslipa om ytan är ok. Sen är det lätt att polera upp, men också lätt att bränna igenom. Skulle tro att man gör sig själv en tjänst om man låter det torka i 5-6 veckor innan man våtslipar och polerar. Akrylmetallic på sprayburk kan "spotta" och lämna fräknar har jag upptäckt ett par gånger. Vad det beror på har jag inte räknat ut men jag hade nog otur med dåliga munstycken, eller så kanske jag lät burkarna stå för länge. Enda fixet är att spraya över.


bas
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Färg/lack till obehandlad bas-kropp

Inlägg av RolleHarris »

www.gitarrdelar.se har färgen du behöver. Tänk på att resultatet på färgen beror på hur noga du slipar träet under. Spackla och slipa ifall träet är ojämnt. Sen sprayar du tunna lager ett i taget. Låter det torka ca 30-40 min sen sprayar du tunna lager igen med 30-40 min mellan tills burken är slut. Sen låtar du lacken torkan en månad eller så. Sen slipar du och polerar lacken. Jag brukar börja med 1500 papper och gå upp till 4000. Sen polerar jag med autosol.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Färg/lack till obehandlad bas-kropp

Inlägg av Lowlife »

Jag har alltid köpt färg i 400 ml sprayburk av god kvalitet med bra munstycke som ger fin yta på lackdepån här i Halmstad. De bryter fram exakt den kulör jag vill ha, jag får bestämma om jag vill ha med eller utan härdare beroende på om jag skall lacka direkt eller över tid. Färgen är väl täckande, inte bara en massa lösningsmedel och kostnaden inte hårresande, har inte köpt på en tid men skulle tro under 200kr/burk. Det är inte nitro utan någon modern färg typ billack som ger stark yta. Motsvarande tjänst finns säkert på andra orter över hela landet. Det fanns en anledning till att nitrolackerna försvann och ersattes av modernare färger. Allt var inte bättre förr, vad än vintagefundamentalisterna tycks tro.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar